De cloud.. handig zolang alles goed gaat

Faillissementen van vanMoof, Thermosmart, Gigaset

Het geeft te denken voor de ‘Slimme apparaten’ consument.

“De cloud” is niet zo vanzelfsprekend; als een firma met cloud-afhankelijke producten omvalt, worden de servers meestal ‘gewoon’ uitgezet, en heb je dus niets of niet veel meer aan hun ‘smart’ apparaten. Een paar lampjes, ach ja jammer. Een thermostaat, dat kan al een dure grap zijn. Heb zelf een tado bijvoorbeeld.

En ja, ook Homey Pro is nog steeds cloud afhankelijk, in principe enkel vanwege de authenticatie, maar wel onmisbaar. Laatst in de praktijk ‘bewezen’ door de storing ‘ergens in de Athom cloud’ op een maandagmorgen.

4 Likes

Bij mij bleven alle flows gewoon doorlopen. Ik merkte het pas toen er een hoop commotie op Facebook ontstond.

Het ging me niet per sé om Homey, maar het is ook een cloud afhankelijk apparaat.

Homey zelf blijft inderdaad ook gewoon doen wat je hebt geprogrammeerd, Ria, dat is niet het probleem.

Maar, je login wordt om de 2 weken gecheckt door de authenticatie servers van Athom.
Als die servers offline zijn, kun je niet meer inloggen via de mobiele of web app.
Ik vind een Homey waar je niet meer op kunt inloggen niks meer waard.

Daarom is shelly of homeassistant zo gek nog niet. Die shelly kan je via zijn lokale webserver benaderen en configureren. Zelfs compleet distributed, dus scripts per device die webhooks nasr elkaar sturen.

Zelf gebruik ik 4 cloud providers. Belangrijke logics, sensoren en actuators worden gehost op die 4 platforms: homey op aws frankfurt, switchbot op aws virginia,shelly op google cloud, en azure integration services op azure amsterdam

Ingewikkeld, maar ja hobby….

Maar een lamp of rolluik kan altijd nog lokaal