Dataverbruik Homey

Ik was vandaag bezig om wat aanpassingen aan mijn Wifi netwerk te doen.
Daar zit een herkenning van applicatie en toepassingen filter op wat ik aan had staan.

Daar viel mij het dataverbruik van en naar de homey op,
per 24h ruim 17 GB down en 5.5 gb up , en het afgelopen uur 581 down en 13up…

Waarom gebruikt dat ding zoveel data ?
Er draait naar mijn idee niets op wat zoveel data verbruikt.

Draai je de Hue app van Athom? Die stond er een tijd geleden in ieder geval om bekend enorme hoeveelheden data over en weer te sturen.

ik gebruik ook Hue idd,
dus daarvoor staat inderdaad de Hue app op de homey.

maar zoveel data per 24 voor een paar lampen is toch bizar ?

Ja klopt, maar het speelt dus al een tijdje (zie bijvoorbeeld hier en hier).

Aangezien de Hue app closed source is kun je eigenlijk alleen Athom een support request sturen en vragen waarom hun app zoveel data verstuurt.

En daarna wachten tot je een ons weegt en iemand de Hue API de schuld geeft.

1 Like

hmmm.
dus wat voor data het precies is, is ook niet bekend neem ik aan ?

zijn er alternatieven?

Ik denk niet dat iemand ooit echt onderzoek heeft gedaan naar wat voor data het is. Een alternatief zou kunnen zijn dat je de apparaten niet via de Hue bridge laat lopen maar direct aan Homey koppelt, maar dat heeft weer z’n eigen uitdagingen.

Toch wellicht ook even naar je settings kijken. Ik heb hem ook, die Hue app. Met iets meer devices. Bij mij zijn het enkele MB’s (42 up and down in afgelopen 7 dagen) die Homey verbruikt.

Ik zou eerst eens verifieren dat het de Hue app is. Door hem uit te schakelen en te kijken wat het dataverbruik doet.

Opvallend,
Ik had de homey eigenlijk nog nooit herstart sinds in gebruikname.
Maar gister ochtend werkte spontaan e.e.a niet meer, dus een herstart gedaan.
Data vebruik op wifi netwerk is de afgelopen 24h nog maar 5gb, daarvan is een slordige 750mb via internet gegaan.

Nog “maar” 5GB, dat is volgens mij alsnog enorm veel. Als we het hebben over gewoon HTTP verkeer/API/diensten van derden aanroepen. Heb je wellicht camera’s met snaphot functionaliteit oid wat via het web kan lopen?

Ik zou support contacten. Wellicht kunnen ze remote meekijken (geen idee of ze die mogelijkheid hebben).

Net nogmaals gecheckt, wederom rond de 5GB.
M’n accesspoint classificeert het als WebFile Transfers, 47% van het totale verkeer over me wifi netwerk.
Homey pakt daar bijna 46% van.
Als ik naar de poorten kijk is het voornamelijk verkeer over poort 80.
Dat sluit camera’s al uit, want die lopen enkel via https, en eigenlijk ook niet via internet, maar rechtstreeks op intern adres naar mijn NAS met surveilance station.

Waar ik de homey op dit moment verder nog voor gebruik :

  • bediening Hue verlichting, 18 lampen, 3 hue dimmerswitches, 1 hue bewegeging/licht sensor
  • 3 neocool cam motion sensors
    -2 2 slimme schakelaars zwave
  • aansturing apparatuur zoals tv e.d. rechtstreeks of via harmony hub
  • camera’s / surveilance station (intern verkeer)

Extra apps op homey

  • buienradar met melding 15 minuten voor regen
  • Google maps, voor route info op afroep (draaid dus enkel op verzoek)
  • zonnepanelen, om op afroep info van de solar installatie te zien, geen flows aan gekoppeld

Alle apps :
batterij monitor
buienradad
countdown
Google Maps
Harmony Hub
INNR lightning (4 innr lampen)
Led Ring collectie
NeoCoolCam
Philips Hue
Philips TV
RobbSmart
Spotify (geen flows)
Surveilance station
TKB Home
Virtuele apparaten
WakeOnLan
X10.2
Zonnepanelen

Je zou het verkeer eens kunnen blocken in de firewall. Kijken wat er begint te haperen.

En… wat zijn de bevindingen? @Stevedem
Ben erg nieuwsgierig geworden na het lezen van dit topic.

1 Like