Mijn bedoeling is om van een aantal apps het geheugen- en CPU gebruik uit te lezen en deze in een variabele te stoppen.
Zo ver ik het kan nagaan is dit alleen mogelijk d.m.v. een script.
Is er een app waarmee dat kan? Kan het zonder een script?
Mijn bedoeling is om van een aantal apps het geheugen- en CPU gebruik uit te lezen en deze in een variabele te stoppen.
Zo ver ik het kan nagaan is dit alleen mogelijk d.m.v. een script.
Is er een app waarmee dat kan? Kan het zonder een script?
Je kan bij Meer->Instellingen->Experimenten het Power User experiment inschakelen. Dan kan je het CPU- en geheugengebruik uitlezen vanaf Insights
Dat weet ik, maar de bedoeling is om deze, d.m.v. bijvoorbeeld een variabele, uit te lezen in HA dasboard.
Dat kan perfect middels deze flowkaart van de Device Capabilities community app:
Gebruik:
Selecteer “Manager - Apps”
Kies dan RAM of CPU van een app:
Toelichting:
“from 0 minutes ago” betekent “laatst geregistreede waarde”
Extra beschikbare gegevens voor zowel RAM als CPU (staat er helaas niet bij, dus eerst even uittesten wat wat is):
PS
De developer vd Home Assistant community app heeft deze 2 handige flowkaarten toegevoegd, maar die verschijnen (helaas) niet automatisch bij iedere willekeurige app:
Wat ik ook probeer, het lukt niet.
Een Device aangemaakt in ADV van Device Capablities, in sysInternals gekeken of ik daar iets mee kan doen.
Maar in jouw eerste voorbeeld loop ik al vast: in de kaart van Device Capabilities kan ik alleen maar apparaten selecteren en niet b.v. Manager - apps. Ik doe waarschijnlijk iets helemaal verkeerd maar weet niet wat.
Zou je mij een voorbeeld kunnen geven van een flow om b.v. van een app (in mijn geval “Denon Heos”) de CPU waarde in een variabele te zetten?
Heb je de Power Users-optie aangezet, zoals eerder ook door @smarthomesven aangegeven?
Om betreffende systeeminfo en gerelateerde flowkaarten te activeren, zet de ‘Power User’-knop aan, via het Meer (…) tab → Instellingen → Experimenten.
Dat wilde ik idd ook even navragen, maar TS schreef “dat weet ik”…
@Bozo
Het kon zijn dat “Manager - Apps” anders is genoemd op de Pro 2016-2019, maar dat heb ik even vergeleken en is hetzelfde.
Selecteer je wel de juiste kaart?
De bovenste werkt bij mij niet.
Je hoeft voor deze flowkaart geen AVD aan te maken; de flowkaart is beschikbaar in het algemene deel van de DC app.
De juiste forum tag is @Peter_Kawa ![]()
Ik had inderdaad het verkeerde flow-kaartje.
Nu wordt waarschijnlijk de waarde van de Denon Heos app opgehaald, alleen als ik dan in het flow-kaartje van Device Capabilities op het kaartje klikt, dan zijn alle tags leeg en ik zou niet weten hoe je deze in een (aangemaakte) variabele kan inlezen.
Ah, dan gaat we de goede kant op!
Dat klopt, net als op mijn screenshot.
Sinds Homey 202x staan daar enkel voorbeeldwaarden in, of gewoon niets, zoals in dit geval.
De waardes bestaan dus wel!
Als je de input van betreffende (numerieke) logica kaart eerst verbindt met de output van het DC kaartje, dan kun je 1 van de door het DC kaartje aangeboden tags invoegen door op het tag icoontje te klikken, rechts van het invoerveld:
Vervolgens kijk je bovenin de lijst met beschikbare tags die verschijnt, onder “Deze Flow”:
Zoek nu de Number tag en tik / klik erop om in te voegen
Als er meerdere dezelfde tags in staan, is het even een kwestie van 1 vd 2 invoegen in de logica kaart, en dan “test vanaf hier” kiezen via de alternatieve muisklik op het DC kaartje;
Dan verschijnt de waarde van betreffende tag in de logica variabele.
(Het is erg jammer en vreemd dat de actuele waardes van de tags niet meer te zien zijn vóór het invoegen.
Dat was op de Pro 201x een stuk beter imho)
Gelukt. Dat als je de DC kaart met de Logic kaart verbind er daardoor meer mogelijkheden “kan” ontstaan is voor mij nieuw na al die jaren. Biedt weer mogelijkheden. Ik maakte eerst altijd de kaarten in orde en daarna verbond ik ze net elkaar, niet meer doen dus.
De waardes worden in 5 tot 6 cijfers achter de komma weergegeven. Dat is geen probleem.
Wel een probleem, de laatste stap. Hoe krijg ik deze variabelen te zien in MQTT Hub, deze ondersteund geen variabelen. Weet jij een mogelijkheid?
Mooi dat het zover is gelukt!
Wil je de variabelen naar Home Assistant overbrengen?
Dat gaat, voor Pro 202x, heel eenvoudig middels de Homey Home Assistant integratie https://community.homey.app/t/homey-integration-for-home-assistant-now-available/148786?u=peter_kawa.
Dit is geen Homey app, maar een integratie die je kunt toevoegen aan H.A., welke van Homey (bijna) alles, waaronder variabelen, binnenhaalt en synchroniseert.
Het is ook mogelijk via MQTT Client, maar daar komt wel veel “schrijfwerk” bij kijken.
@Peter_Kawa Ik heb de Homey intergratie geïnstalleerd op H.A.
Kan nu alle variabelen en eventueel de Homey flows beheren in H.A.
Mqtt en alles wat erbij hoort in H.A en Homey verwijderd. Scheelt weer geheugen.
Ik hoef niet elke keer Mqtt hub op te starten als H.A. opnieuw is opgestart.
Het werkt naar mijn mening prettiger en iets vlotter.
Dank voor je inzet en advies.