Controle of TV aan is

Ik wil zien of de TV aan is, als deze aan is kan ik hem pingen.
Ik gebruik nu smart presence, maar deze app is te goed in het detecteren of een apparaat aanwezig is.
Mijn probleem is dat de TV af en toe iets op het netwerk doet en dan te pingen is voor 4 to 5 sec, ik kan nergens instellen dat hij pas iemand aanwezig moet melden als hij B.v. langer dan 10 sec te pingen is.

Weet iemand een Aanwezigheid app die dit wel zou kunnen

Langzamer controleren verlaagt het probleem, maar voorkomt het niet. Smart presence heeft wel settings om minder snel afwezigheid te detecteren, maar aanwezigheid niet. Wat je beter kunt doen is een timer starten bij aanwezigheid, en zo zelf pas na enige tijd activiteit iets te registeren.

Een andere optie is een smart plug die stroomverbruik meet toevoegen, en kijken of je daarmee kunt zien of het standby stroomverbruik lager is dan dat bij echte activiteit. Daar kun je ook insights over draaien en dat werkt veel directer. Misschien wel even in de advances settings “always on” aanvinken om te voorkomen dat Homey de TV zonder stroom zet.

Je zou een timer (zandloper) kunnen gebruiken

Zodra je tv online komt laat je de zandloper voor bijv een minuut lopen. Als de zandloper leeg is dan laat je hem nog een keer checken of de tv online is. Als dat zo is dan staat je tv aan.

Andere benadering is misschien om te kijken wat je tv af en toe zou doen met je netwerk terwijl hij uit staat. Kan het zijn dat bijv WOL (Wake on LAN) aan staat? Bij veel tv’s kun je dat uitschakelen nl. Of bijv “Web remote”.
Als je die dingen niet nodig hebt uiteraard…

Dank jullie wel voor de reacties,

We gaan voor een timer (zandloper) en extra check.

1 Like

Ik denk dat de belangrijkste vraag nog niet gesteld is: wat voor TV heb je?
Als je bv een Samsung hebt, dan kan je dat gewoon opvragen via een flow en dit wegschrijven in een Boolean.
Alleen even de Samsung app installeren in Homey.
TV_Aan

Helaas een Phillips tv die ik niet gekoppeld krijg (pin probleem) aan de Phillips app.
Vandaar deze oplossing.

Das idd jammer.
Je zou ook kunnen proberen het pin probleem op te lossen in plaats van een pleister plakken.