Ik kom er helaas niet uit met homey support, maar ik heb twee homey devices (een bridge en een energy dongle) die ik niet kan koppelen aan m’n Homey Pro Het proces stopt op het punt van “controleren status”.
Als ik de bridge of de dongle koppel aan m’n netwerk (plat wifinetwerk, geen AP of client isolation) zie ik hem online (krijgt een IP adres) komen en DNS verzoeken doen naar Broker.homebridge.net en ota.homebridge.net. Maar hij kan niet koppelen aan Homey. In de developer webpagina komt het device wel te staan maar helemaal leeg.
M’n wifi setup maakt gebruik van meshed linksys accesspoints (in bridge mode), gekoppeld aan m’n edge router. De accesspoints zijn transparant ingericht. Kan overigens ook niet anders in bridge mode. De homey pro en de twee devices koppel ik aan hetzelfde wifi netwerk.
Helaas geeft Athom mijn netwerk de schuld en geeft ook geen informatie waarom twee devices in hetzelfde netwerk wel connected zijn (beide bereikbaar op IP-adres) maar elkaar toch niet kunnen “zien”.
Weten jullie wel welk “vreemd” protocol homey gebruikt tijdens “verbinding maken”?
Probeer anders een zo simpel mogelijk netwerk te maken door alle accespoints behalve eentje uit te zetten, en Homey en de bridge in het bereik van dat accesspoint te zetten. En check of MDNS juist functioneert.
Ik snap niet zo goed waar de homebridge dns verzoeken vandaan komen, Homey heeft niks te maken met homebridge (direct gezien), dit zou naar een Athom of Homey.app adres moeten verwijzen.
MDNS werkt, zie ook andere spullen zoals de Homewizard en homey_tcp langskomen.
Ook als ik alle accesspoints behalve één uitzet, en de bridge en de pro dus op hetzelfde wifipunt aangesloten zijn blijft het koppelen “hangen” op, fout bij controleren status.
De bridge geeft ook een foutmelding in de homey app. Ik kan pas weer koppelen als ik hem daar verwijder. De bridge blijft dan echter wel gekoppeld aan het netwerk, hij doet elke minuut een DNS request voor broker.homeybridge.net.
Er zal ook gebruik gemaakt worden van local ethernet protocols waarvoor geen IP-adressen nodig zijn zoals broadcast protocollen, service announcements en degelijke.
En gebruik alleen WiFi 2,4 GHz.
Probeer het anders eens aan te sluiten op een simpel netwerk van de buren
Ik heb het hier lokaal al geprobeerd met andere netwerken. Wat ik niet heb veranderd is het netwerk van m’n homey pro. Ik had er een ethernet dongle in zitten. Maar die lijkt niet te werken. De homey blijft aangeven dat ethernet niet gekoppeld is (lampjes doen het wel).
Om volledig te koppelen op een ander netwerk moet ik dus ook de homey pro omgooien. Daar ben ik een beetje huiverig voor. DIe doet het nu nog. Wat gaat het gevolg zijn van een harde reset van de pro zodat ik wifi netwerk kan omzetten. Ik ben er nog niet zeker van dat de pro niet zelf kapot is…
Is er niet meer mis met je netwerk? Als een simpele ethernet dongel al niet werkt…
Deze tip lijkt me een goed idee om als eerste uit te proberen:
Want, als én Homey ethernet, én Homey energy dongel én Homey bridge niet willen connecten…
dat kan onmogelijk aan precies deze drie apparaten liggen natuurlijk.
Dank voor de sugesties, ik zou niet weten wat er mis zou kunnen zijn met het netwerk als de homey de ethernet dongle niet ziet terwijl ik wel op het netwerk het mac adres van de dongle kan achterhalen, maar ik ga een harde reset proberen. #fingerscrossed.
Elk ander device heeft geen issue. Het is beperkt tot homey spullen die niet willen werken. Dus dan is het weer niet logisch dat het aan het netwerk ligt.
Ja daar heb je ook een punt natuurlijk maar ik vind/vond het wel té toevallig.
Zijn het geen IP conflicten?
Als je op bestaande apparaten een vast IP adres instelt, en dat IP dan ook in de DHCP pool range zit, kun je vreemde effecten krijgen.
Ik heb een nieuw en separaat netwerk aangemaakt waar nu alleen de homey’s aan gekoppeld zijn. En het is ongelofelijk, maar het werkt. (op de ethernetdongle na dan. Die doet nog steeds niets.)
De status in het overzicht van de web-app is ethernet verbonden: Nee. Lampjes op de dongle geven wel aan dat er laag 1/2 in orde is.
Ik had uiteraard alles al een vast IP adres gegeven.
En bijna alle apps doen het ook nog. Alleen de synogy app wil nu niet meer connecteren. Maar dat lossen we ook wel weer op
In setup mode kun je wifi uitschakelen als t goed is. Dan ‘dwing’ je Homey om ethernet te gebruiken.
Heb je betreffende netwerkaansluiting al getest met bijv. een laptop?