Chromecast audio flow 'cast gestart' - spotify

Hoi Allemaal,
Mijn eerste post op het Homey forum :slightly_smiling_face:

Sinds deze week ben ik de trotse eigenaar van een Homey, ter vervanging van domoticz op de NAS. Alles gaat een stuk sneller en ik heb meer opties tot mijn beschikking, zoals een integratie met Google Assistent. Daar kom ik ook meteen een probleem tegen. Na enkele uren op google en dit forum te hebben gezocht begrijp ik dat de chromecast ondersteuning van Homey niet 100% is, maar ik hoop dat voor mijn wens toch een oplossing is:

Ik heb een Chromecast Audio (Hi-Fi) aangesloten op mijn Speakers van Logitech. Ik heb een Logitech Hub gekocht om het aanzetten van de Speakers (en TV) te automatiseren.

Ik wil graag de volgende handelingen willen automatiseren:
ALS er iets begint te casten op de Chromecast Audio, DAN moet Speakers worden aangezet.

Ik ben op de volgende flow gekomen:

Het vervelende is dat (mijn) Homey niet registreert als het casten van Spotify wordt gestart of gestopt. Ervaren meer mensen dit?

Ik heb de flow wel werkend gekregen met ā€˜de track is veranderdā€™, maar dat betekent dat ik spotify moet casten en daarna een volgende track moet kiezen. Dat zijn alsnog 2 handelingen, dus niet het gewenste resultaat. Daarnaast wil ik ook een 2de flow die de Speakers uitzet zodra het casten van Spotify is gestopt.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om het starten & stoppen van het casten te registeren!

Zou je kunnen toelichten hoe de tag ā€˜Afspelenā€™ wordt gewijzigd?

Zomaar een gokje, maar is dat toevallig de tag van je speaker in de woonkamer? Want dan zet deze flow je speaker alleen aan als deze al aan staat. Als deze uit staat, dan blijft deze uit (Want hij stopt bij de ā€˜andā€™).

Ander gokje, als dit een tag is die registreert of je tv aan staat, dan zou het kunnen dat die tag later van nee naar ja wijzigt, dan de trigger via chromecast komt. Ik zou eerst eens kijken of de flow wel werkt als je die ā€˜andā€™ kaart eruit haalt.

Als hij dan wel werkt, dan zou je ons wat info kunnen geven over hoe die ā€˜Afspelenā€™ tag wordt bepaald en waarom je die erin wil hebben/wat je wil bereiken daarmee.

Succes!

Edit: Zojuist een test-flow aangemaakt. Bij mij werkt dit. Sterker nog, ik had amper op ā€˜afspelenā€™ gedrukt in de Spotify-app, of Homey zei al: ā€œHallo Marc, dit werkt gewoon hoorā€ (mijn testflow :wink: ). Daar zit amper vertraging op. Hopelijk lukt het je om dit werkend te krijgen.

Hoi Marc,

Bedankt voor je antwoord!
De tag ā€˜afspelenā€™ is van de Chromecast Audio. Ik snap je opmerking dat het in theorie niet mogelijk is dat 1) de Chromecast Audio start met casten en 2) tegelijk de Chromecast Audio al aan het casten is. Dus ik heb die tag verwijdert.

N.a.v. jouw terugkoppeling dat het bij jou wel werkt ben ik nog even wezen rommelen gisteren. Ik heb 2 chromecasts: de Chromecast Ultra en de Chromecast Audio. Ik wil mijn muziek afspelen op de Chromecast Audio omdat dan de TV niet aan hoeft en dat scheelt stroom. Helaas heeft mijn TV geen (makkelijke) mogelijkheid om het scherm uit te zetten en het geluid aan te laten.

De flow ā€œALS Chromecast start met casten DAN zet speakers aanā€ werkt feilloos en snel op de Chromecast Ultra.
Voor de Chromecast Audio is het mij 1x gelukt om hem op te starten. Maar de tegenhangende flow (Als casten gestopt dan speakers uit) wilt geen enkele keer optreden.
Heb jij de flow getest op een Chromecast Audio of een reguliere Chromecast?

Bij mij komen de ideeĆ«n altijd sā€™nachts; dus vanavond ga ik 2 dingen proberen:

  1. Meer geduld hebben met deze flows, tot nu toe heb ik steeds 30 seconden gewacht. Maar misschien duur het een paar minuten voordat de Chromecast Audio het signaal wel/niet casten doorgeeft aan Homey.

  2. Een Logitech Hub programma schrijven om het beeldscherm op zwart te zetten. Dit zijn 6-8 handelingen in het Samsung TV menu. Als dit werkt dan kan ik overschakelen op de Chromecast Ultra voor muziek gezien de speakers ook op de TV zijn aangesloten.

Ik heet geen Marc, maar zag dat jij zo heette, vandaar dat ik dat in de testflow had opgenomen :wink:

Ik heb een Chromecast V3. Is het starten op de Audio maar Ć©Ć©n keer gelukt, en daarna niet meer? Dat is wel vreemd, bij mij werkte dit wel prima. En zoals je zelf al aangeeft, werkt dit bij de Ultra dus ook goed.

Eerlijk gezegd heb ik enkel het starten van het casten getest, niet het stoppen. Ben momenteel niet thuis, dus dat is lastig. Je zou eens kunnen kijken hoe snel de tag van ā€˜afspelenā€™ wijzigt in de chromecast. Misschien zit daar (aanzienlijke) vertraging op, maar dat zou ik niet verwachten.

Eventueel zou je de ontwikkelaar van de app (volgens mij Athom in dit geval) eens een bericht kunnen sturen over beide zaken.

Voor Samsung TVā€™s is er ook een Homey app, had je die al gevonden?

Ah ik vond het al toevallig dat je Marc heette :wink: haha.

Vanmiddag heb ik het weer geprobeerd en weer herkende Homey de eerste keer wel dat het casten was gestart. En ook dat het casten was gestopt. Maar een 2de, 3de, 4de keer deed Homey niets meer. Blijkbaar wordt er wel iets van data verzonden door Google Chromecast Audio, maar er zit een grote vertraging op waardoor het onbetrouwbaar wordt voor een flow.
Ik heb zelfs nog mijn flows aangepast met een extra stap om echt ā€œstop met castenā€ naar de Chromecast Audio te sturen, om zeker te zijn dat het commando aan (zou moeten) komen. Maar ook dit bood geen oplossing.

Het is mij wel gelukt om een flow te maken in de Logitech Harmony Hub voor het aanzetten van de Speakers en de TV en vervolgens een serie aan menu knoppen indrukken om het scherm op zwart te zetten. Deze moet ik nog een paar dagen testen om te kijken of dit 100% van de keren werkt, ik merk namelijk dat de TV soms niet even snel op start en dan ontvangt hij niet alle commandoā€™s. Als dit werkt kan ik overstappen op casten naar de Chromecast Ultra en dan verkoop ik de Chromecast Audio.

Ik denk niet dat het echt helpt om de ontwikkelaars van de app te benaderen omdat Google heeft aangegeven dat de Chromecast Audio niet meer in productie is, dus de ondersteuning is ook een aflopende zaak.

Ik heb gezocht naar een Homey app voor de Samsung TV, maar helaas niets gevonden. Ik denk dat mijn TV net even te oud is voor de app (+/- 5 jaar).
Ik heb wel een Samsung TV app gevonden voor Homey, ik ga eens kijken of ik het starten van Videoland en NLziet kan automatiseren. Een verhaal voor een andere keer :wink:

Neuron44 (geen Marc), ontzettend bedankt voor het meedenken!! :wink:

Wat ik jammer vind dat je steeds moet proberen om oplossingen te bedenken dat het gaat werken zoals jij wilt.
Ik heb een Chromcast audio aangeschaft (voor mijn versterker te voeden) en die werkt met Homey goed.
Sā€™morgens gaat de muziek fijn aan en als ik het alarm er op zet mooi uit en visa versa.
Nu heb ik een google Hub gekocht en als ik daar van stream dan hoor ik muziek en zie het radiostation of Artiest in beeld. Maar als dit via de flow gebeurt zie de google hub niets en zegt ie er wordt niets afgespeeldā€¦
Heeft iemand een idee hoe dit toch werkzaam te krijgen is?

Hopelijk werkt dit dan voor je :wink:

Dat is wat ik eigenlijk bedoelde. Er zijn er twee, een via infrarood en een via IP. Als het via IP bij jouw tv werkt, zou ik dat aanraden.
IR: Samsung TV App voor Homey | Homey
IP: Samsung SmartTV App voor Homey | Homey

Graag gedaan!

Welkom in de wereld van domotica / home automation! Je wil altijd flows specifiek voor jouw situatie. Dan blijf je altijd zoeken.

Sorry, daarbij kan ik je niet helpen. Ik heb geen hub om het te testen. Ik vermoed dat de hub dit wel zou moeten zien, want mijn telefoon ziet het ook als de Chromecast aan het casten is, maar wat er mis gaat, durf ik helaas niet te zeggen.

Ik vermoed dat jij een Chromcast v3 en geen Chromcast audio hebt. Als ik het vanuit de hub doe zie ik het ook mooi in de telefoon echter vanuit homey niet.
Je probeert dit dan toch via omwegen werkzaam te krijgen. Ik vind dat leuk mijn echtgenote echter zeker niet.

Ik heb even wat zitten knutselen in de homey flow editor. Met onderstaande flows gaat nu mijn versterker aan (word aangezet met een harmony hub) als ik wat begin te casten. hier voor heb ik wel een ja/nee variabele voor aangemaakt in de homey logica, deze is te vinden op het tabblad meer > logica in de homey app.

Hi Cornelisse,

Bedankt voor het meedenken en de ā€˜bumpā€™ van dit topic :wink:
Naar aanleiding van je post ben ik ook weer gaan knutselen. Bij mij werkte jouw voorgestelde flow niet. Ik denk dat het komt doordat flow 1 nog steeds wordt geactiveerd door ā€˜casten gestard Spotifyā€™ en deze informatie komt niet (betrouwbaar) door bij Homey.

Zodoende begon ik weer te denken over alternatieven. Nu ben ik uitgekomen bij de trigger ā€˜is aan het afspelenā€™ welke zich in het EN vak bevind. Deze trigger is algemener en van toepassing zodra de Chromecast Audio iets afspeelt. Vervolgens is er wel een officiĆ«le trigger nodig (WHEN), hier heb ik elke 30 seconden ingevuld zodat de speakers redelijk snel aan gaan wanneer het casten is gestart.

deze 2 flows (aan/uit):

Ps. ik heb een extra check ingevoerd bij EN om te kijken of de speakers al aan staan. Dit voorkomt dat elke 30 seconden de speakers (welke al aan staan) opnieuw worden aangezet. Als ik dit niet doe dan krijg ik bij mijn boxen elke 30 seconden een hele korte (maar irritante) onderbreking van een halve seconde.

Apart dat het niet werkt met mijn vorige flows. volgens mij kun je de flows die je nu hebt ook in een flow verwerken zo als dit:

Gaat nu met je huidige flows niet elke 30 sec de versterker aan en uit??