Bewegingssensor zigbee of z-wave

Hallo.

De laatste tijd lukt het steeds beter om flow te maken.
Nu wil ik na de vakantie rustig over gaan op advance flows.

Alleen nu loop ik tegen een dingetje aan.
Ik zou graag de HUE verlichting op de overloop/gang tussen meerdere tijden willen schakelen.

Ik merk alleen dat ik in de hue essentials app toch variatie te kort kom.
Ik zou graag willen dat tussen zonsopgang en zonsondergang de lampen uit zijn.
Maar dan na zonsondergang en 00:00 uur gedimd zijn.
Tussen 00:00 en 5:15 nachtlampje.
En dan tussen 5:15 en zonsopkomst weer gedimd.

Ik ben al aan het spelen geweest met de Hue bewegingssensor.
Alleen in homey met de app met bridge zit er een flinke vertraging op de sensor na dat de lamp is uit gegaan en meteen weer aan moet. daar merkte ik een vertraging/
De app in homey zonder bridge is er meteen reactie bij binnenkomst. allen ik merk dat deze geregeld de verbinding met homey kwijt is waardoor de lamp niet aangaat.

Nu zat ik te denken om de sensor via z-wave mesh te laten lopen omdat dit iets beter verdeelt is via homey. Zigbee is ook genoeg aanwezig alleen het grootste gedeelte loopt via de hue bridge.
Is het slim om de Fibaro bewegingsensor te bestellen en daarmee aan de slag te gaan.

Of is jullie advies om de hue bridge er tussen uit te halen en alles via homey rechtstreeks te koppelen?
ik lees namelijk ook vaak over dat updates niet geinstalleerd kunnen worden en je dan beveiligings update misloopt. Maar is het niet zo dat als je hub of homey de juiste updates krijgt het eigenlijk geen probleem is of de lampen wel geupdate worden?
Maar lees ook vaker dat zigbee en homey ook niet helemaal vlekkeloos gaat.
Vandaar dat ik zat te denken om dan de bewegingssensor via z-wave te laten gaan.

Wat is jullie advies hierin?

dank alvast.