Bewegingssensor, uitgestelde actie

Ik heb een advanced flow gemaakt die de verwarming aanzet als er beweging wordt geconstateerd. De verwarming gaat na een uur uit of als de gewenste temperatuur is bereikt.

Wat ik niet voor elkaar krijg is dat ik de flow pas wil laten starten x minuten na de eerst geconstateerde beweging bij een tweede beweging bijvoorbeeld. Ik wil dus voorkomen dat iemand die even iets uit de kamer pakt gelijk de verwarming aanzet…

Wie heeft een suggestie?

Je zou een zone-kaart kunnen gebruiken die actief word als een zone langer dan “x” actief is.

Je kan de app countdown gebruiken

Mag ik aannemen dat er ook een “De bewegingsmelder gaat uit” beschikbaar is?

Dan zou je die kunnen gebruiken om een korte toegang mee kunnen opvangen.

Je kunt de “wacht” gebruiken die onder “en” zit en daar je wachttijd instellen.
Vervolgens kijken met bijvoorbeeld zone of er nog beweging in die zone is.
Zo ja dan de verwarming aan.

Let wel op dat de wachttijd langer moet zijn dan de tijd tussen start activiteit en einde activiteit in de zone (of de beweging) dus als na bijvoorbeeld zone of beweging activiteit nog aan is na 5 minuten dan de kachel aanzetten.

Als je de beweging-alarm uit op bv 15 seconden kan instellen zou ik het zo doen:
De bewegingsmelder start een timer van een minuut en start/hervat stopwatch. (ik gebruik hiervoor de app ‘chronograph’.
Als na bv 45 seconden opnieuw beweging wordt geconstateerd start de minuut opnieuw. enz. enz.
Zodoende blijft de stopwatch doorlopen zolang er beweging is.
Als deze 5 minuten bereikt wordt getest of eraan de voorwaarden wordt voldaan om de heater maximaal 55 minuten aan te zetten.

Dank voor alle suggesties.
Ik heb het opgelost door een zonekaart toe te voegen, als de zone (middels de bewegingssensor) 5 minuten actief is wordt de heater aangezet.
Als er 10 minuten geen beweging is gaat hij weer uit.

1 Like

Leuk Wim, ik ga deze zeker een keer nabouwen. Bedankt voor je inspanning!