Bestaat er een slimme gas flowmeter voor homey?

Ik ben op zoek naar een slimme gasflowmeter die ik tussen mijn gas kookplaat kan plaatsen. Deze zou dan meteen aan homey aan moeten geven dat ik aan het koken ben…
Op deze manier kan ik dan mijn afzuigkap automatisch aan laten gaan.
Ik heb al een P1-meter geplaatst aan mijn slimme meter, maar die geeft maar om de 5 minuten een nieuwe waarde aan mijn homewizard en aan toon.
Dit omdat mijn slimme gasmeter werkt met een interne batterij en zo stroom bespaart.

Nooit z’n gasmeter gezien, gas meten is niet zo eenvoudig namelijk. Denk dat je beter iets kan maken met microswitches op de gasknoppen of zo.

Dank je @JPe4619. Dat is een idee, maar dan moet mijn oven open en microswitches moeten tegen de hitte van de elektrische oven kunnen.

Dus als iemand er toch iets kent?!

Ik heb een temperatuur/luchtvochtigheid sensor vlak onder de afzuigkap gehangen.
Als de temp / vochtigheid de laatste minuut met meer dan x °C / x % zijn veranderd t.o.v. andere temp / vocht sensors in huis, dan wordt de kookplaat gebruikt en moet de afzuigkap aan.
Voor uitschakelen kun je hetzelfde principe gebruiken.

1 Like

Dank je, @Peter_Kawa. Dat is misschien wel een goed idee. Ik probeer dat eens uit.

1 Like