Hoi Iedereen,
Ik heb een vraagje. In bijna mijn hele huis heb ik achter elke schakelaar een Sonoff geplaatst en dat werkt overal prima. Alleen in mijn badkamer loop ik vast.
De situatie is als volgt: er is één lamp in de badkamer die wordt bediend met een schakelaar buiten de badkamer. Omdat ik dat onhandig vond, heb ik in de badkamer een draadloze schakelaar van Chilitec geplaatst. De aansturing daarvan zit achter de fysieke schakelaar buiten de badkamer.
Nu zou ik dit geheel ook graag via mijn Homey willen aansturen. Met andere woorden: ik zou de fysieke schakelaar, de draadloze schakelaar en de Sonoff graag parallel willen bedienen.
Mijn idee is dat de Sonoff de hoofdbesturing van de lamp doet, terwijl de fysieke schakelaar en de draadloze schakelaar enkel een impuls geven naar de Sonoff, die dan de lamp schakelt.
Ook weet ik dat je de Sonoff ook in verschillende modi kan zetten, zodat hij anders reageert op een impuls via S1 en S2, en hier ook al mee getest, maar weet niet goed goe ik mijn bedrading moet aansluiten…
Ik weet dat er eenvoudigere systemen bestaan die dit probleem in één keer oplossen, maar ik zou toch eerst graag proberen om het te realiseren met de dingen die ik nu al heb.
Ik probeer dit al een tijd, maar krijg ze niet allemaal samen werkend. Heeft iemand een idee of dit mogelijk is en hoe ik dit best kan bedraden?
Hieronder voeg ik de voorbeelden toe van de beide relais die ik zou willen combineren (samen met de fysieke schakelaar).
Alvast bedankt!
Niet meteen antwoord op je vraag, maar is het niet makkelijker om een draadloze scèneschakelaar te gebruiken (in feite een afstandsbediening) i.p.v. de Chilitec?
- De SONOFF-switch is uiteindelijk het apparaat dat je lamp aan/uitzet;
- De fysieke knoppen heb je aangesloten op de SONOFF-switch, zodat je daarmee de lamp kunt schakelen met die knoppen;
- De draadloze scèneschakelaar werkt als een afstandsbediening. Dus als je de draadloze knop indrukt, stuurt die een signaal naar Homey, die vervolgens via een flow een signaal stuurt naar de SONOFF-switch om de lamp aan/uit te zetten.
Dit is een voorbeeld van zo’n scène schakelaar. Je hebt ze ook met meerdere knoppen.
Ja dat lijkt me inderdaad zeker een mogelijkheid, maar het zou stom zijn dit te kopen als het ook zou werken met de 2 dingen die ik nu al heb. en dat wil ik dus eerst zeker weten of dit al dan niet kan 
Snap ik. Ik heb zelf geen ervaring met de Chilitec, wel met de ZBMINIL2 van SONOFF, die je volgens mij ook gebruikt.
Ik vraag mij af of beide kunnen samenwerken. De SONOFF werkt zonder nuldraad, terwijl de Chilitec werkt met een nuldraad.
Daarnaast wil je denk ik een soort hotelschakeling bouwen. Ik vraag mij echter af of je de Chilitec als schakelaar kunt aansluiten op de ZBMINIL2. Je kunt daar wel een traditionele hotelschakeling (met fysieke schakelaars) op aansluiten (op de S1/S2 aansluitingen) o.b.v. aansluitschema 2 in de handleiding:
Wellicht dat andere forumleden je verder kunnen helpen.
1 Like
Hey Dijker, bedankt en ik zal er rekening mee houden in de toekomst.
1 Like