Ik heb achter mijn wandschakelaar een Sonoff ZBMini 2 geplaatst, en in de fitting zit een IKEA Trådfri-lamp (kleur + dimbaar).
Op deze manier kan ik de lamp zowel fysiek met de schakelaar bedienen als via de app.
De reden dat ik de Trådfri-lamp gebruik, is omdat ik hiermee wil kunnen dimmen en van kleur veranderen.
Nu dat het mogelijk is om apparaten te groeperen in de Homey-app, wil ik graag een eenvoudige bediening maken, zodat ik:
- Niet eerst via de Sonoff de lamp moet inschakelen
- En daarna apart via de Trådfri de kleur en dimstand moet aanpassen
Probleem: De Sonoff ZBMini 2 ondersteunt geen dimmen of kleurverandering. Hierdoor werkt het groeperen met de Trådfri-lamp in Homey niet zoals ik zou willen.
Mijn vraag:
Is er een manier om deze twee apparaten te combineren tot één logisch apparaat in Homey, waarbij:
- De fysieke schakelaar (via Sonoff) de lamp bedient
- En ik via Homey één knop/apparaat heb om zowel aan/uit, dimmen én kleur in te stellen?
Alle tips zijn welkom!
Een aandachtspunt en wellicht niet meteen antwoord op je vraag.
Begrijp ik het goed dat je via de wandschakelaar / SONOFF-schakelaar de stroom van de lamp haalt? Zo ja, het is niet handig om je smart-lamp constant van de stroom te halen. Normaal gesproken wil je smart-apparaten permanent van stroom voorzien, zodat ze ook de (Zigbee-)verbinding instand houden met je Homey. Zodra je de lamp zou uitzetten via de schakelaar, kan de lamp, en mogelijk ook andere apparaten, niet meer met Homey communiceren.
Dan is het logischer om een sceneschakelaar te gebruiken: in feite een draadloze knop, die qua uitvoering er hetzelfde kan uitzien als een traditionele schakelaar. Die knop stuurt dan Homey aan die vervolgens de lamp aanzet. Je hoeft in Homey dan ook geen twee apparaten te groeperen.
Dank je wel voor je snelle reactie.
De rede is dat ik mijn oude schakelaars wil behouden aangezien in ik een huur huis woon.
Het idee was hem het zelfde te laten werken als Philips Hue Wall Switch Module.
De switch moet dan via zigbee + Homey de lamp aan/uit zetten inderdaad, zonder de stroom naar de lamp te onderbreken.
Combineren tot één Homey apparaat kan met een zogenoemd geavanceerd virtueel apparaat:
Voorbeelden
App
1 Like
Daar zit ‘m net het verschil. Die Philips-modules zorgen voor permanent stroom naar de lamp. De smart-functionaliteit in de lamp (normaal gesproken een Philips Hue-lamp) is dus permanent beschikbaar.
Ik weet niet precies welk type SONOFF-schakelaar jij gebruikt (er zijn meerdere typen ZBMINI 2’s), maar de ZBMINI’s en ZBMINIL2’s die ik gebruik, werken niet op die manier: zodra je de schakelaar omzet, gaat de stroom naar de lamp uit.
Wellicht goed om dat eerst even uit te zoeken of jouw type SONOFF’s kunnen werken in de modus die jij wilt.
De enige manier zou zijn is als je de schakeldraad, die naar de lamp gaat, niet op de SONOFF aansluit (op de L Out) maar rechtstreeks op (een splitsing van) de fasedraad. De lamp heeft dan permanent stroom en de SONOFF schakelt niet meer fysiek de lamp. Ik weet alleen niet zeker of de SONOFF dan werkt (dus als er niets op de L Out is aangesloten). Die constructie zie ik niet terug in de aansluitschema’s van mijn SONOFF’s.
Mocht het wel werken, dan kun je in Homey vervolgens de aanpak van @Peter_Kawa volgen voor de aansturing.
Ik denk dat dat voor de R2 wel gaat werken, voor de L2 niet.
1 Like
Is dat omdat de R2 (evenals de originele ZBMINI) ook een nuldraad heeft, waardoor deze zich zelfstandig van stroom kan voorzien?
Ja, uiteindelijk moet je toch het elektrisch circuit sluiten, bij no-neutral apparaten gaat dat via de load.