Hallo, ik heb in mijn nieuwe woonschip een Wolf Balansventilatie unit met modbus. Nu wil ik die koppelen aan homey, zodat ik met een paar sensoren de ventilatieunit harder of zachter kan laten draaien. Ik kan de modbus instellen, maar die is ook via de app modbus niet zichtbaar op homey. Moet de modbus nog aan de wifi of het netwerk gekoppeld worden?
Kleine aanname: maar lijkt er op dat WOLF alleen modbus RTU (VCC, TX, RX, GND connectortje) heeft en geen modbus (TCP) op het netwerk aansluiting, dat kan je volgens mij niet zomaar op je thuis netwerk gooien om uit te lezen met de Homey app, volgens mij heb je dan een speciale (extra) gateway nodig die het signaal eerst omzet.
Ah dat zou kunnen. Ik heb idd gelezen over 2 typen modbus. Ik ga het checken. Weet jij wat voor gateway dat zou zijn?
Hi Bas,
Kijk even hier: [APP][Pro] SolarEdge + Growatt TCP modbus - #1579 by DaneedeKruyff
Ik heb een modbus gateway aan mijn Growatt inverter gekoppeld.
Dank je voor de tip. Het is me wat onduidelijk of er nog iets tussen moet of dat ik de modbus met een ethernetkabel direct aan het netwerk kan koppelen? De modbus op de wolf heeft het over parity, baudrate etc.. Ik heb het gevoel dat het van een ander type netwerk idd uitgaat en er dus iets tussen moet. De fabrikant kon me er totaal niet bij helpen. Heel apart hoe dat werkt. Zou deze waveshare er misschien tussen kunnen. Dat vergt als ik jouw instellingen plaatje erbij zie nog wel wat programmeerwerk.
Ik kreeg wel deze installatie instructies. Dat is voor mij als niet al te domme man toch nog best lastig… https://www.dropbox.com/scl/fi/gzvz8w98mt3t0p3ru6wic/614882-H.pdf?rlkey=0ue8xgbmodn3yiqxbvn9iwhok&dl=0
Modbus (standaard) is een protocol wat normaliter over een seriële RS-485 verbinding loopt die je niet zomaar aan een (ethernet) netwerk kan koppelen, dan heb je een soortgelijk apparaat nodig waarnaartoe ik linkte.
Dat apparaatje zorgt ervoor dat het Modbus protocol over een netwerk getransporteerd kan worden ( en dan wordt het Modbus TCP genoemd)
Als er geen app voor jouw apparaat is dan zal je de generieke Modbus applicatie moeten gebruiken en zal je door middel van flow zaken aan moeten sturen.
Het is dan wel van belang dat je een goede beschrijving van de Modbus specificaties van jouw apparaat hebt, maar die staat in hoofdstuk 2 van de beschrijving die je deelde.
(Voordat ik met mijn omvormer aan de gang ging had ik ook geen kennis van Modbus, wel netwerkkennis en algemene kennis van seriële protocollen, even googlen en Youtube kijken leer je veel van )
Oke dank voor je antwoord. Is er ook een apparaat dat je kan koppelen op de modbus en waarmee je die draadloos kan verbinden aan het netwerk?