AXA remote 2.0 bedienen / klimaat regeling deel 2

Zoals ik dus schreef, de AXA smart remote zelf is exact het zelfde als de 2.0. Misschien dat er intern wat dingetjes verbeterd zijn. Maar extern dus het zelfde. Montage, kapjes, door elkaar te gebruiken. Wat AXA veranderd heeft is de print die het geheel aanstuurt. In plaats van een IR ontvanger zit er nu een bluetooth en wifi chip in. Niks vreemd aan. Wil je IR dan koop je de 2.0, bluetooth/wifi? de smart.

Wat is het bereik in meters van bluetooth en wifi. Kun je bluetooth niet verbinden met je controller ?

Als ik beneden zit kan ik via bluetooth de AXA smart remote in de badkamer bedienen. Krijg vandaag echter wel een melding terug dat de verbinding niet gelukt is. Dus blijkbaar is het signaal van mijn iPhone sterker dan van de remote. Bereik van wifi is uiteraard gelijk aan het bereik van je wifi netwerk. Dus als je op de beoogde locatie in je huis bereik hebt via je telefoon dan zal de remote het daar ook wel doen.

Met de controller bedoel je de Homey pro neem ik aan. Dat gaat dus nog niet omdat er nog geen AXA app is. Deze staat wel in de planning. Dus nog even geduld hebben. Ik weet uiteraard nog niet hoe deze app werkt want ik heb ook heen beta versie. Maar als je nu van plan bent om net als ik je ramen te automatiseren via Homey dan zou ik even wachten tot de AXA smart remote en bijbehorende Homey app op de markt zijn. Kan, of wil je daar niet op wachten dan is de werkwijze met een remote 2.0 waar mee ik dit topic begon een goede.Dat draait hier inmiddels bijna een jaar zonder storing.

Hi! Ik heb via marktplaats 2 axa remotes op de kop getikt voor een leuke prijs…

De fibaro modules zijn alleen vrij prijzig. Ik vroeg me daarom af of er ook een goedkoop 433mhz alternatief bestaat die door een broadlink aangestuurd kan worden.

Is dit bijvoorbeeld iets?

€ 2,31 15%OFF | Kebidu 1Pc Rf Zender 433 Mhz Afstandsbedieningen Met Draadloze Afstandsbediening Schakelaar Dc 12V 1CH Relais Ontvanger module

Mocht je trouwens van de batterijen in de axa remote afwillen dan zou je ook heel goedkoop een batterij vervanger kunnen gebruiken:

€ 3,98 20%OFF | Eu Plug Aa Aaa Batterij Eliminator Vervangen 2x 3x Aa Aaa Batterij Voeding Kabel Voor Radio Holiday Led Light elektrische Speelgoed

AXA gebruikt een rollende code. Elke willekeurige IR remote heb je dus helemaal niks aan. Anders wordt het wel heel gemakkelijk om in te breken. Elke pipo kan dan een open signaal versturen.

Je hebt dus echt een AXA afstandsbediening nodig die dan ook is gekoppeld aan jouw raamopener. (je raamopener reageert dus ook niet op een andere AXA afstandsbediening)

Mocht je beide raamopeners in de de zelfde ruimte gebruiken. Of in ieder geval in het zicht van de zelfde afstandsbediening dan heb je wel aan 1 afstandsbediening genoeg. Omdat je 1 afstandsbediening wel bij meerdere AXA remotes 2.0 kan aanmelden.

Hoe dan ook om de AXA remote 2.0 met Homey te laten werken heb je de Fibaro module (of iets soort gelijks) nodig om het zo werkend te maken zoals in de start van dit topic beschreven.

Batterijen hoef je je niet zo druk om te maken. Gaan hier al bijna een jaar mee in de afstandsbediening. En in de raamopener iets van een half jaar.

[HOWTO] BUVA Boxstream Mechanical ventilation hack

1 Like

Heeft niks met een AXA remote te maken.

Dank voor je reactie. Misschien was ik niet helemaal duidelijk. Het punt van de rollende codes begrijp ik. Mijn vraag was of ik ipv de fibaro smart implant een goedkoper alternatief kan gebruiken. Bijvoorbeeld zoals de module waar ik hierboven naar verwijs. Of eventueel een Shelly uni. Die lijkt hetzelfde te doen. Het apparaatje waar ik naar verwijs is met een 433mhz remote aan te sturen. En dat signaal is te koppelen aan een broadlink rm pro. Maar dat er een module aan de axa remote afstandsbediening gekoppeld moet worden is me helemaal duidelijk.

Er moeten dus ook nog steeds btterijen in de afstandsbediening begrijp ik? Ik dacht dat deze gevoed zou worden vanuit de fibaro smart implant. Maar dat is geen probleem natuurlijk. Fijn dat de batterijen van de moter zelf zolang mee gaan!

Maar waarschijnlijk wel prima toepasbaar op de AXA remote voor ongeveer een tiende van de prijs van een Fibaro module. Alleen wat meer gevorderd.

1 Like

Ah, zo, ik begreep dat je via een IR zender de AXA aan wilde sturen. Elk willekeurige module waarmee je 2 maak contacten kan aansturen vanuit de Homey is uiteraard bruikbaar. Ik had alleen al Fibaro dingen in mijn netwerk, vandaar mijn keuze om Fibaro te werken. Dat scheelt weer een extra app installeren. :grinning:

Er moeten inderdaad nog steeds batterijen in de afstandsbediening. Dat gebruikt zo pis beetje stroom dat ik daar geen moeite voor ga doen.

Een andere optie zou inderdaad de seriële poort van de AXA remote kunnen zijn. Daar was een kant en klaar printje voor. (hier boven al genoemd) Axxatronic Axa 2.0 Arduino Shield Raambediening | We ❤️ Smart! | ROBBshop Deze is echter niet meer leverbaar, en er moest ook nog een Arduino aan geknoopt worden welke je dan weer met de Homey opdrachten gaf. Die oplossing was niet goedkoper dan een Fibaro module. (en dus ook al niet meer leverbaar) Maar als je dus iets weet te maken waarmee je via de seriële poort met de AXA kan communiceren zal dit ook werken. Maar zit je daar nog op te wachten als je nog een AXA remote 2.0 moet aanschaffen, en de smart remote er aan zit te komen?

Dankje! Fijn dat het is opgehelderd! :sweat_smile:

Hier een plaatje van de aansluitingen van het kastje hierboven:

Zou je me misschien willen helpen door aan te geven in welke ingangen ik de 3 snoeren moet aansluiten die ik op de afstandsbediening moet solderen? :smiley:

Breek ff in.
Als ik het goed begrijp wil je deze ipv smart implant gebruiken

Je hebt er dan 2 nodig, omdat op deze module 1 maak- (no) en 1 verbreek (nc) contact zit.
De afstandsbedieningsknopjes simuleer je middels een maakcontact.

  • Com: bruin
  • Maak contact 1: wit
  • Maak contact 2: zwart

Dit lijkt me leuker, ook met Homey te bedienen, ca. €19 incl. 433 remote, 5V usb / 7 - 32V voeding, 4x no/nc relais contacten.


Ze zijn er ook in een kastje

Ook in zigbee uitvoering

Correct, je hebt per afstandsbediening 2* een maakcontact nodig. Dus dan heb je al weer twee printjes nodig. Voorstel van Peter is dan beter. Kan je met 1 print 2* een afstandsbediening aansturen. (dan wel een kabeltje naar een andere kamer)

1 Like

Bedankt voor het meedenken @Peter_Kawa en uiteraard @Johan_Bruyn.

Wellicht is de goedkoopste oplossing dan wel een Shelly Uni:

Ook lekker goedkoop, wifi, en rechtstreeks aan te sturen vanuit Homey.

En voor mij als leek; zijn de draden waarschijnlijk precies net zo aan te sluiten als Johan heeft gedaan. Dus dan kan ik gewoon de foto’s uit de TS volgen…

2 Likes

Dat komt inderdaad op het zelfde neer. Succes.

Hoi Marcel, ik ben heel erg nieuwsgierig of het gelukt is om die Shelly icm Axa werkend te krijgen. Zelf is het mij nog niet gelukt om Axa met Homey te combineren en dit ziet er wel erg interessant uit.

Ik hoop dat je bereid bent om je project met mij te delen.

Alvast bedankt!

Ik heb vanochtend 2 Shelly’s besteld. Ik houd je op de hoogte!

Ik heb inmiddels één axa remote werkend icm een Shely uni module. Alles precies zo aangesoten als in de topicstart staat beschreven. Mocht je er niet uitkomen dan zeg je het maar!

Top dat je het aan de praat hebt. Nu nog mooie flows mee maken. Ga je veel plezier van hebben.

1 Like