Automatisch Rolgordijn maar niet verduisterend

Beste,

Ik heb op mijn vensterbank diverse kunstobjecten achter een raam van 1.80 mtr. Hierop staat ca 6 uur vol de zon op en niet alle objecten kunnen daar tegen (scheuren).

Nu wil ik een automatisch rolgordijn of iets dergelijks gaan maken, maar wil niet alles gaan verduisteren.

Liefst lichtdoorlatend maar wel de warmte van de zon wat tempert.
Heeft iemand ervaring hiermee, wat is betrouwbaar en goed verkrijgbaar.

Alvast dank.

Kan je zelf prima maken, losse onderdelen via Aliexpress, buis kan je los kopen, als de breedt beperkt is een pvc buis, en de aqara e1 roller en klaar ben je

Wil de motor lokaal kunnen aansturen, en wil een duurzaam betrouwbaar systeem.

Maar het is een optie

Gr,

Aqara E1 = Zigbee = lokaal

Oké top👍

Met een buis + lap stof als rolgordijn, is de Roller Shade motor ook een idee

1 Like

Ja dat is een goed idee.
Kan dan zelf de juiste stof uitzoeken.

Zal wel bekijken of dit netjes is te maken, anders ga ik toch voor een kant en klaar systeem.

Wil geen slonzig geheel voor mijn raam hebben hangen :grinning:

ik heb er zelf een aantal gemaakt voor hier in huis, stuk goedkoper dan de geïntegreerde dingen die er te koop zijn. Het doek aan de rol plakken en dan loodrecht precies is even werk. Onder in iets dat over de breedte van het doek iets gewicht heeft maakt dat die strak oprol. Ja de Aqara zie je wel, 1 keer per 3 maanden de accu opladen, gaat snel met een powerpak, werkt prima met de Homey.
Je kan ook een buis nemen met een iets grotere diameter als je ze zelf maakt, op Aliexpress zijn prima losse onderdelen te vinden. Voor minder dan een meter gebruik ik pvc buis 32 mm :slight_smile: . Mijn kozijnen hier zijn niet standaard breedte

Oké, duidelijk.
Ik ga toch kijken om het idd zelf te gaan maken.
Kan een kwaliteitsmerk van stof uitzoeken, en de buis is zeker geen probleem.
Wil dan een breedte van 1.85meter en een systeem van 0.65 meter maken.

Leuk vakantie proct, zal bij Ali kijken wat beschikbaar is, zag overigens bij de hornbach ook een systeem wat lijkt op de aquara.

Gr

Hornbach is Motion Blinds
Het werkt enkel via een €50,- M.B. wifi dongle, ook met Homey.
Het is wel lokaal, geen cloud i.i.g.:

Weet niet wat je nu voor bediening hebt, maar als er een ketting aanzit om het omhoog en omlaag te trekken, is er een simpeler oplossing.
Dat is de Aqara Roller Shade Driver E1. Die zet je onderin je ketting en dit apparaat draait dus de ketting op en neer. Werkt prima. Heb er zelf 4 van in huis.

Henk

1 Like

True. I run two rollercurtains and a horizontal shade with three Aqara Roller Shade Driver E1. Cheaper, and very simple to install and adjust.
Gunner

And they can of course be controlled by Siri, single and as a group!
Gunner

Wil eigenlijk een systeem zonder ketting, maar ik ga eerst kijken voor de stof en de overige materialen. Zodra ik hierin heb gevonden wat ik zoek dan verder bekijken welk systeem het gaat worden.

Het systeem met de ketting is ideaal want dat is toepasbaar op veel rolgordijnen.

Dank voor de nodige input kan nu zeker verder hiermee.

Ik gebruik al jaren Ikea rolgordijnen, verduisterend, maar je hebt ze ook licht doorlatend. Prima te sturen via Homey, en in combinatie met hue licht censor. Wel vaste breedte maten, hoogte in te stellen.

Oké.
Ik ben gegaan voor de rollershade E1.
Maar heb het idee dat ik geen goed exemplaar heb, na ontvangst de unit opgeladen.
Daarna toevoegen aan homey, zie de status batterij op 100%

Dan gaan testen op mijn rolgordijn, na 2 x het rolgordijn omhoog en omlaag hoor je de motor langzaam afnemen in kracht en daarna batterij leeg.

Batterij status op homey nog steeds 100%.
Toen bedienen zonder belasting, na een korte draaiperiode ca 20 seconden stopt deze, dus idd batterij leeg.

Toen weer aan de lader, na 5 min led op de unit is uit dus opgeladen, er af en de repair functie in homey, daarna batterij status op 96%

Wat gaat er fout, loopt mijn rolgordijn te zwaar dat deze te veel vermogen vraagt?

Iemand een idee

Neem contact op met de leverancier.

1 Like

Lijkt me heel sterk dat het na 5 min. al is opgeladen?? Nog nooit zo’n snelle oplaadbare batterij gezien.
Laad de batterij eerst eens 3, 4, 5 uur achter elkaar, en probeer het dan nog eens.

Neem Homey’s batterij meter niet al te serieus. Sommige soorten Aqara contact sensors blijven bijvoorbeeld permanent op 100% staan.

Daar dacht ik ook aan, echter de led die normaal rood brand bij het opladen van de roller shade gaat uit.

Als ik hem even gebruik en zet hem op de lader, gaat de rode led aan, maar na Max 5 min weer uit.

Zal hem nu op de lader laten zitten voor ruim 4 uur.
Maar is de shade wel geschikt voor voldoende belasting bij een rolgordijn van 1.85 meter :thinking:

Geen idee qua belasting, gewicht vd gebruikte stof speelt ook mee.
Maar het is niet enorm “te groot” als ik dit voorbeeld zie: