Homey Community Forum

Assosiasjoner

Hei

Håper på å få igangsatt den nordiske delen av forumet da eg ser det er en del nordmenn her.

Mitt spm idag er om noen vet om en god guide for hvordan assosiasjoner fungerer?

Takk

1 Like

Ingen?

Hva slags assosiasjoner tenker du på?

Takk for svar.

Nei, var bare generelt hvordan det virket.
Har fått lest en del no da, og har foregått det sånn at z wave og zigbee ikkje kan assosiereres.

Har forstått det sånn at hver enhet må en gjerne inn å se hva de forskjellige gruppene hører til.

Ikkje helt forstått hvilken “vei” det må assosiereres, feks om eg har en vribryter på vegg som skal styre en fibro dimmer 2, er det da inne på bryteren eg legger id til dimmer to?

Åja, nå skjønner jeg. Homey har en rent imperativ programmeringsmodell, det vil si du må si nøyaktig hva som skal skje etter dette mønsteret: når dette skjer, hvis dette er tilfelle, så gjør dette. For eksempel når jeg trykker på “på”-knappen på veggen, og klokken er mellom 2100 og 0900, så sett lampe 1, 2 og 3 til 25% lysstyrke.

Andre systemer kan fungere på en noe enklere og på en måte mer intuitiv måte, som “knytt denne dimmeren til den pæren”, eller “la denne dimmeren styre lysene i dette rommet”. Og det er vel det du mente med assosiasjoner. Ulempen med disse systemene er at de er mindre fleksible når det kommer til hva du klarer å uttrykke. Så de går kanskje fortere å sette opp på en basic måte, men etterhvert skulle du ønske du hadde mer kontroll. Homeys programmeringsmodell er passe enkel og passe kapabel. Om du kan programmere har du også mulighet til å bruke scripting til mer avanserte ting, og selvfølgelig lage egne apper, men man kommer veldig langt med den innebyggede Flow-løsningen som er hjertet i Homey.

Takk for svar.
Har sett allerede litt av svakhetene med direkte assosiering.
Går smertefritt og fort, men en del av muligheter forsvinner.

Men takk for svaret i alle fall :blush:

Hei. Jeg bruker assosiering kombinert med Flow.

Ta eksempel i en namron 1 kanals bryter med 4 knapper hvor øverste rad er I og O (av og på), mens nederste rad har dimmesymbol.

Hvis denne direkte assosieres med en dimmerpille, vil av og på kanppene KUN fungere som av og på vet at man gir et enkelttrykk. Dimmerknappene vil KUN dimme lyset ved å holde og slippe ved ønsket lysstyrke
Det vil si at man sitter igjen med trykk og hold funksjon på av og på knappene, og enkelttrykk funksjon på dimmerknappene.

For meg er det her muligheter til å kombinere direkte assosiering med flows slik at disse kan leve side om side med hverandre. Dette er svært hendig dersom man ønsker denne hybrid løsningen fordi grunnfunskjonene for det lyset man styrer vil fungere uavhengig om Homey er nede.

Nå var det kanskje ikke nødvendigvis dette du spurte om i OP, men tenkte det var verdt å nevne.

Hvordan du assosierer (kun for Z-wave):

I mitt eksempel bruker jeg namron 8 knapp bryter. Denne har 4 kanaler og kan assosieres med eksempelvis 4 dimmer aktuatorer.

1. Gå inn i avanserte innstillinger på enhetene du ønsker å styre. Noter ned Enhets-ID. Disse skal skrives inn et annet sted.

2. Gå inn i avanserte innstillinger på bryteren og finn tilknytninger. Her skal du skrive inn Enhets-ID på gruppe 2-5 (hvis du skal assosiere alle kanalene, 4 dimmere).

3. Etter du har skrevet inn Enhets-ID på gruppene, er du nødt til å “vekke” bryteren rett FØR du trykker på haken i toppen av høyre. Denne prosessen må gjøres i løpet av en kort periode på bare noen få sekunder. Du vil få en bekreftelse på at dette blir gjort riktig. Hvis det står at homey lagrer neste gang enheten vekkes, burde man prøve på nytt.

Bryteren vekkes ved å holde de to øverste knappene inne i 2-3 sekunder til den blå lampen lyser

1 Like

Hei! Jeg forsøker denne løsningen men det vil ikke fungere, står at det lagres neste gang bryteren vekkes, menbryteren er våken da jeg utfører prosedyren. Har du noen tips?
Id = enhets id ?