Appartementdeur openen met Homey?

Beste mede Homeygebruikers,

Ik heb al het nodige research gedaan maar ik kom er niet uit.

Even een situatie schets:
Ik woon in een kleinschalig appartementencomplex. De voordeur (hoofddeur van het complex) kan worden geopend met een sleutel of via de intercom met een knop.
Nu lijkt het mij erg handig om de deur te kunnen openen via homey.
De intercom ziet er als volgt uit:

Wanneer de omcirkelde knop is ingedrukt kan de deur open worden geduwd.

Nu zou het volgens mij helemaal niet moeilijk moeten zijn maar mijn kennis op dit gebied is niet voldoende.
Er zit tevens een 24v output in de intercom overigens.

Als de twee metalen onderdelen contact maken gaat de deur dus open. Dus (correct me if I’m wrong) als ik aan beide een kabeltje soldeer en deze twee tegen elkaar houd gaat de deur open. Dan is het alleen nog zaak om hier iets van een z-wave switch tussen te zetten.
Gaat het tot zo ver goed of sla ik volledig de plank mis?

Bestaan er dergelijke switches die te koppelen zijn met homey?

Ik hoop dat iemand kan helpen :slight_smile:

1 Like

Zojuist deze link voor een garagedeur tegengekomen op dit forum: https://www.vesternet.com/resources/application-notes/apnt-124/

Dit zou moeten werken toch?

1 Like

Ja, mits je de juiste draden hebt gevonden, de fibaro switch zou ik zo instellen dat ie na XXseconden weer “loslaat”… wel even de juiste fibaro switch ( FIBEFGS-212) kopen MET relais functie. de anderen “doen” alleen 220v.

G[quote=“Captaingreenfield, post:1, topic:11761”]
maar mijn kennis op dit gebied is niet voldoende
[/quote]
Zonder electronica kennis zou ik niet aan een print gaan solderen. Als je een te warme bout gebruikt is de hele print kapot.

Je zou de sporen van die “schakelaar” kunnen volgen, ik vermoed dat ze naar een van de schroefjes leiden. Want daar zit de draad naar beneden aan.
Dan is het een stuk simpler: schroefje los, draadje erbij…

Nello aanschaffen als deze compatibel is met jou intercom. Homey heeft hier een app voor.

Leuk ik heb precies de zelfde intercom als jou. ik heb de DIY van Emile gebruikt om mijn portiek te open wat echt perfect werkt. voor een uitleg kijk even hier https://blog.athom.com/opening-apartment-door-remotely-homey/?lang=nl ik heb aan de achterkant van de printplaat twee draden gesoldeerd welke ik aangesloten heb op een relais die Emile in het voorbeeld gebruikt heeft

Bedankt voor jullie reacties!
Zojuist via marktplaats een Qubino Flush 1D Relay gekocht voor 20 euro :slight_smile:

Binnen een kwartiertje zat alles er in en werkt het perfect.

1 Like

Dat was ook nog een goede optie geweest! Maar zit je dan niet met een externe voeding?

Is er toevallig ook iemand die de uitgang van de intercom aan de Homey heeft genoopt? Dat je de bel zeg maar niet meer op de telefoon maar via de Homey hoort en dat je flows kan aanmaken voor wanneer er aangebeld word?

Bijvoorbeeld:
Als: Er word aangebeld.
En: Vraag of de deur geopend moet worden
Dan: Bij Ja open de deur, bij Nee doe niets.

Mocht je de oplossing hebben gevonden hebben hoor ik het ook graag! Het is mij nog niet gelukt

Je zou tussen je deurbel een ACDB-7000B van klik aan klik uit kunnen hangen deze kan homey triggeren om een flow te starten als er word aangebeld welke vervolgens je slimme deurslot kan openen. Woon je in een flat dan heeft Nuki hier Sinds kort ook een oplossing om je portiek te openen.

Hoi Ruud,
Je begrijpt niet wat ik precies bedoel, ik zou graag vanuit het intercom systeem een signaaltje of contactje krijgen die ik kan doorzetten naar de Homey. Op dit moment als er beneden bij de portiek iemand aanbelt dan komt er uit mijn intercom telefoon een signaal. Ik zou dat graag door willen zetten naar de Homey maar kan niet echt ontdekken hoe ik dat doe…

Groeten Sjoerd

Je zou dit misschien voor elke er kunnen krijgen met de smart implant van fibaro https://www.robbshop.nl/smart-implant-fibaro

Als je deze een signaal laat krijgen van je bel (en dan bedoel ik echt de fysieke bel in de intercom) dan kan je dit doorzetten naar Homey.
Well even meten wat het voltage van je bel is. Mag max 10 volt zijn.

Intercom systemen zijn over het algemeen 24v

Welk type intercom heb je? Heb je hier meer gegevens van, dan kunnen we je beter der helpen.

Hoi Ruud,

Sorry voor de late reactie…
Het betreft een “comelit style elegance” intercom/ telefoon. Ik zal nog proberen iets duidelijker te omschrijven wat ik bedoel.

Op dit moment als iemand beneden bij het bellentableau aanbelt dan komt het belsignaal in mijn appartement uit de telefoon hoorn. Dit geluid zou ik graag gedempt willen hebben en dan zou ik graag het belsignaal naar de homey leiden zodat ik hiermee een flow kan aanmaken die het contactje schakeld voor het openen van de deur van het complex.

Het schakelen wil ik graag gaan doen met de Homeyduino app icm een ESP8266 board (geprogrammeerd in Arduino IDE). Wat ik dus zoek is een manier om het signaal dat het intercom systeem geeft door te zetten naar de ESP8266 (hierbij hoop ik dus dat de intercom beschikt over een contactje dat automatisch gemaakt word bij het aanbellen).

Ik hoop dat mijn vraag zo een stukje duidelijker is :slight_smile:

Als het een 2633 type is, dan is het een 2-draads-systeem (VIP) tussen de buitendeur en het binnen toestel. Daarbij heb je dus geen “los” bel signaal op aparte draadjes. Je zou in dat geval, een klein microfoontje dicht bij de Bel/Zoemer kunnen plaatsen en dat naar ESP voeren (zal wel wat versterkt moeten worden).
Als het een multi-draad systeem is, dan zal het bel-signaal wel op aparte draden staan en zou je daaraan een klein relais of opto-coupler kunnen koppelen. Een aansluit schema is dan wel handig.

Dat is jammer, ik had gehoopt een signaal rechtstreeks uit de telefoon te kunnen halen, maar helaas… Dan ga ik inderdaad zelf iets knutselen.