[APP] ThermoSmart - Faillissement 2023 en overname Plugwise (NL)

Centraal Nederlandstalig topic over de Thermosmart en Thermosmart Homey App

Helaas is Thermosmart op 10-05-2023 failliet verklaart, een deel is over gegaan naar plugwise echter op een korte mededeling na op hun website zijn die niet erg scheutig met informatie.
Aangezien de API op dit moment niet meer werkt is denk ik de App verwijdert uit de zoekresultaten van Athom.

ThermoSmart was een van de eerste integraties die Athom voor Homey gebouwd had :cry:

Voor een directe link naar de Homey App (die nu, ~ oktober 2023, niet werkt )

Oorzaak is dat de Thermosmart API down is, mocht Plugwise deze alsnog herstellen kan het zomaar weer gaan werken.

De laatste broncode was voor Athom tevens een voorbeeld voor de Developers en is hier muv de secret API keys beschikbaar. (Helaas waarschijnlijk zinloos als ThermoSmart/Plugwise de API endpoint niet hersteld)

GitHub - athombv/nl.thermosmart-example: ThermoSmart — Example code to inspire your own Homey app.

Problemen sinds het faillissement

De volgende zaken heb ik geconstateerd sinds het faillissement:

  • ThermoSmart API is down, hierdoor werken oa koppelingen met Homey en andere Domotica systemen niet meer.
  • Mobile App niet te downloaden in Google Play store (wel via een APK Site maar voor eigen risico!)
  • NetAtmo koppeling buiten temperatuur werkt niet meer
  • Ingebouwde koppeling buiten temperatuur werkt niet meer

Sites met foutmeldingen:

Clean Topic

We vinden het allemaal jammer, wellicht al van de muur geschroefd en op marktplaats (staan er in eens veel voor weinig) of als e-waste in de Recycle bak. En we weten allemaal dat we geen elektronica met een Cloud koppeling moeten willen gebruiken. (En doen dat toch :heart: Homey )

Dus graag alleen reacties m.b.t. wat (weer) werkt / niet meer werkt / of workarounds hiervoor
en updates vanuit Plugwise m.b.t. oplossingen of hun voorstel voor de gedupeerde gebruiker.

Voor advies voor een andere Smart Thermostat zijn denk ik genoeg topics hier: Search results for 'What smart thermostat' - Homey Community Forum

https://www.plugwise.com/thermosmart/

Kijken of we Plugwise kunnen vragen de api te herstellen.

1 Like

Omdat niet iedereen op fb in de ThermoSmart groep zit of wil. Zelf deze mail gemist maar ik chek nog even




1 Like

op mijn ticket / vraag wat de status is en wat we kunnen verwachten onderstaande email gehad:

1 Like

Helaas, maar zoals enigszins te verwachten kreeg ik gisteren zoals vermoedelijk alle thermosmart eigenaars onderstaande mail. Kort samengevat geraken ze er niet uit en bieden ze een mooie korting aan op hun Anna thermostaat, MAAR ze vragen wel na een eerste “gratis” jaar al gelijk abo-kosten (net zoals NLE/Eneco/KPN die ze eerder overnamen), terwijl ze op hun site net promoten dat ze géén abo-kosten rekenen. Kwestie van toch nog iets te verdienen aan hun overname van die thermosmartklanten zeker? Ik vrees dat ik de bui wel voel hangen… op naar een vergelijkende studie tussen tado, netatmo, google nest, honeywell,… vergeet ik er nog veel als ik voor smart en compatibel met opentherm modulerende combi-ketels (én homey uiteraard) ga? groetjes, Patrik

Beste ThermoSmart Klant,

Graag willen we je op de hoogte brengen van enkele recente ontwikkelingen bij ThermoSmart.

Sinds mei hebben we met veel toewijding en enthousiasme ThermoSmart overgenomen. Ons doel was om de service en functionaliteit van ThermoSmart-thermostaten voort te zetten en te verbeteren.

Echter, met het einde van het jaar in zicht, willen we open en transparant met je communiceren over de uitdagingen die we zijn tegengekomen.

In de afgelopen week hebben zich onvoorziene technische problemen voorgedaan in de ThermoSmart-server, waardoor de bediening van de thermostaat via de app of lokale API momenteel niet mogelijk is.

We begrijpen dat dit zeer ongemakkelijk is en willen onze oprechte excuses aanbieden voor het ongemak dat dit mogelijk heeft veroorzaakt.

Om onze waardering voor jouw loyaliteit en geduld te tonen, willen we je een exclusieve aanbieding doen voor onze Slimme Thermostaat: de Anna. Als je nu kiest voor de Anna, ontvang je niet alleen een korting van €66 op de aanschaf, maar wordt de Anna ook gratis voorzien van 1 jaar gebruik van de app-bediening!

Speciale Aanbieding voor ThermoSmart Klanten:

  • Anna Slimme Thermostaat voor maar €99.
  • Gratis installatieondersteuning en begeleiding (via e-mail).
  • 1 jaar gratis gebruik van app-bediening bij aanschaf van de Anna.

Na het eerste gratis jaar app-gebruik zal een verlenging nodig zijn voor toegang tot de app-bediening. Verlengingspakketten van 1, 2, en 5 jaar zijn beschikbaar.

Deze aanbieding is geldig tot 31 december 2023.

Gebruik de kortingscode ( ThRmSmRtDl )

bij het afrekenen op onze website om van deze exclusieve aanbieding te profiteren.

Wij begrijpen dat veranderingen soms uitdagend kunnen zijn, en we staan klaar om je te ondersteunen bij de overstap naar Anna. Heb je vragen of heb je hulp nodig bij het bestellen? Neem gerust contact op met onze klantenservice via Helpdesk@plugwise.com

Ik hoop je voldoende geïnformeerd te hebben en als er vragen zijn horen wij deze graag!

Met vriendelijke groet, Kind regards,

_______________________________

Jelle Bruins

Sales & Marketing ** ** +31 88 2433 070 ** ** plugwise.com

Hi, hier ook de mail ontvangen en enigszins verbaasd over de inhoud. Deels informatief, deels commercieel.
Ik weet niet of ik de enige ben, maar bij mij werkt de thermostaat ook niet meer. Ik kan 'm met geen mogelijkheid meer bedienen. Niet via de app, niet via de website. Ik kan wel temperatuur instellen etc, maar de thermostaat reageert er niet op. Heb ook el gerest. Zitten nu dus in een koud huis.
Anderen dezelfde problemen?

Vreemd, bij ons werkt manueel bedienen nog wel, alleen springt de thermostaat minstens eenmaal per dag (ergens in de namiddag) vanzelf terug naar 5°C… Misschien hard reset door even uit de houder te halen zodat hij volledig zonder stroom zit en na minuutje terug te steken?

dank Patrik, ik ga dat even proberen straks.
Ik kan me ook niet bedenken wat de andere oorzaak is.
Hoe bedien jij 'm manueel trouwens?

ha ik snap het, jij trachtte te bedienen vanuit de app, dat werkt inderdaad niet. Je zou het bijna vergeten maar manueel kan ook: gewoon het witte schermpje onderaan in het midden aanraken en dan lichten er een aantal functies op (vlnr info, pauze, lager, hoger).

yes, die had ik ook al gevonden, ik kan m bijvoorbeeld 6 graden hoger zetten (van 16 naar 22) maar dan doet hij nog niets :slightly_smiling_face:
Ik heb inmiddels al een TADO set besteld… Even volhouden nog.
Dank voor je reactie

Voor alle personen die met hetzelfde probleem te maken krijgen; haal de ketel interface er tussen uit. Omdat mijn nieuwe set pas volgende week geleverd wordt en ik niet nog langer in de 15 graden wilde zitten heb ik wat uitgezocht. Mailen met Plugwise heeft geen zin, krijg je alleen te horen “sorry we kunnen je niet helpen, maar hebben wel een aanbieding bla bla”.
Als je de interface bij de cv ketel er tussen uithaalt en de bedrading dan weer rechtstreeks aansluit op je ketel, krijgen je radiatoren weer toevoer…
Enige nadeel is dat je niet kunt reguleren, dus ouderwets knoppen aan/uit zetten. Als tijdelijke oplossing even prima

1 Like

Ook wij hebben na jarenlang en volle tevredenheid de ThermoSmart in de kast gelegd.
Maar nu?
Naar Plugwise gekeken, maar kreeg te horen, een ‘StrartUp’ met mogelijk ook aandeelhouder gelijk ThermoSmart, dus dat gaan wij niet een 2e keer doen.
Dus [tijdelijk] een ‘tado’ gekocht omdat wij overgaan naar een nieuwe CV + hybride warmtepomp met een eTwist thermostaat.
Alleen dat ging anders dan verwacht.
De ‘tado’ geeft geen constante omgevingstemperatuur aan [moet je telkens een knopje indrukken, geen touchscreen] waar wij met de ThermoSmart aangewend waren.
De aankomende ‘dure’ eTwist past achteraf en veel overleg gehad, niet zo goed in ons verwarmingssysteem met de vloerverwarming als hoofdverwarming, of wij moeten het leidingsysteem aanpassen.
Dus opnieuw, wat nu.
De eTwist geannuleerd en de ‘tado’ teruggestuurd.
Nu een met enige argwaan een ‘goedkope’ Beok thermostaat gekocht die [tot grote vreugde] eenvoudig te monteren is waarna, tot mijn grote verbazing, “dat ‘ding’ werkt echt prima”. Beok heeft een groot assortiment met diverse aansluitmogelijkheden, CV, CV-vloerverwarming 230V 3amp. en elektrische vloerverwarming 230V 16amp.
Een ‘leuke’ app die doet wat ‘ze zeggen’.
Deze zijn zowel op Amazon te koop en als je iets meer tijd heb, spotgoedkoop op AliExpress.
Op dit moment ben ik tevreden maar vindt het nog steeds jammer van de ThermoSmart nu in de kast ligt wachtende op ………

Via Thermosmart | Plugwise

2024-02-02: De storing in de Thermosmart cloud kan helaas niet opgelost worden. Het blijkt dat er geen eenvoudige oplossing mogelijk is en ontbreekt er belangrijke technische kennis van de Thermosmart Cloud. Als compensatie voor alle klanten wordt er een firmware update gemaakt waarmee de Thermosmart thermostaat zonder cloud kan werken. Een aantal instellingen kunnen dan op een lokale webpagina zelf aangepast worden. Het ingeleerde verwarmingsgedrag en een tijdschema zullen echter niet aanwezig zijn. Deze firmware komt naar verwachting deze maand beschikbaar op deze pagina. Ook wordt deze firmware kosteloos beschikbaar gesteld.

Via Thermosmart | Plugwise

Nieuwe firmware

Deze maand komt er een nieuwe Thermosmart firmware kosteloos beschikbaar. De cloud afhankelijheid zal niet meer aanwezig zijn, maar niet alle functies van de cloud zullen beschikbaar zijn.

Aanpassingen

  • Het ontbreken van een Cloud zal geen invloed meer hebben op de werking van de thermostaat. Specifiek, de thermostaat zal niet meer elk uur herstarten. Daarmee zal de ingestelde temperatuur ook niet meer elk uur wijzigen.
  • Het ingeleerde gedrag voor verwarmen stond op de cloud en is niet meer beschikbaar. Er zullen enkele verwarmingsparameters op een lokale webpagina ingesteld kunnen worden.

Installatie

De firmware is een bestand wat op de lokale pagina van de Thermosmart geupload moet worden. Je kan het ip adres van de thermostaat vinden op je router of door 1x op het knopje rechtsonder van de thermostaat te klikken.

Dank voor het delen! Ik heb er ook nog een liggen.

als die update werkt en hij kan door Homey worden aangestuurd heb je wel ineens 1 van de beste thermostaten.

Namelijk 1 met totaal geen cloud afhankelijkheid meer, de slimheid zit al in Homey (in je flows) en hij werkt 100% lokaal, dus blijft werken in de toekomst…

Ben benieuwd…

2 Likes

Ik heb de update uitgevoerd. Ging opzich goed.
Wat ik overhoud is een ‘domme’ thermostaat, zonder schemas.
Ik kan hem wel via het ip-adres bedienen, dat wel.
Ik heb net mijn hele huis met home assistant smart gemaakt. Had gehoopt dat de thermosmart hier ook aan gekoppeld zou kunnen worden.

zoals ik al zei, je slimheid zit in je automatisering.

Tot nu toe heb ik alle slimme thermostaten alleen gebruikt om van afstand aan te sturen via Homey…
Dus alleen een thermostaat die aan te sturen is lokaal is denk ik de beste thermostaat die je maar kunt hebben.
Wat er ook gebeurd hij zal altijd blijven werken, exact wat je eigenlijk wilt.

Die hele schema’s en poespas (ik had al een tado gekocht inmiddels) heb je niks aan, Homey weet en kan dit veel beter dan de thermostaat zelf, toch…

Vraag me alleen af of er na deze update nog wel een lokale API beschikbaar is die gebruikt kan worden, ben er bang voor dat dit niet het geval is, in dat geval heb je inderdaad niks meer aan de thermostaat icm Homey.

Dank voor je reactie.

Wat ik het meest mis, is dat de thermostaat automatisch naar 16 grd gaat om 23.30.

Ben gewend dat dat automatisch gaat, en nu wordt dat vergeten…

Een api naar HA, dat zou mooi zijn…