[APP][Pro] Ticker Tapes – een scrollende LED-lichtkrant voor je Homey Dashboard

Hallo allemaal,

Ik heb de afgelopen tijd, met behulp van AI, gewerkt aan Ticker Tapes, een app waarmee je een scrollende digitale LED-lichtkrant aan je Homey Dashboard kunt toevoegen.
Het idee ontstond omdat ik op een leuke manier informatie op mijn dashboard wil kunnen tonen zonder voor ieder gegeven een aparte widget nodig te hebben. Met Ticker Tapes is dit mogelijk.

Eén of meerdere panelen

Een lichtkrant kan bestaan uit één widget, maar je kunt ook meerdere Ticker Tapes-widgets naast elkaar op het dashboard plaatsen.

Meerdere panelen met dezelfde Ticker-ID worden door Ticker Tapes behandeld als één virtuele lichtkrant. De tekst loopt daardoor van het ene paneel door naar het volgende paneel, alsof de widgets samen één breed LED-display vormen.

Je kunt bovendien meerdere onafhankelijke lichtkranten op hetzelfde of op verschillende dashboards gebruiken. Iedere lichtkrant krijgt daarvoor zijn eigen Ticker-ID en kan zijn eigen tekst, kleur en snelheid hebben.

Tekst opbouwen uit meerdere tekstdelen

Een lichtkrant hoeft niet uit één vaste tekst te bestaan. Je kunt hem opbouwen uit maximaal 10 afzonderlijke tekstdelen.

Bijvoorbeeld: BUITEN 18°C | BINNEN 21°C | VERBRUIK 425 W | MORGEN ZONNIG

Ieder tekstdeel heeft een eigen Tekst-ID. Daardoor kun je vanuit verschillende Flows één onderdeel van de lichtkrant wijzigen zonder de volledige tekst opnieuw te hoeven samenstellen.

De volgorde waarin de tekstdelen op de lichtkrant verschijnen, kan via de instellingen van Ticker Tapes worden aangepast.

Kleuren en scheidingstekens

De lichtkrant heeft een instelbare basiskleur. Daarnaast kan ieder afzonderlijk tekstdeel een eigen kleur krijgen.
Tussen de tekstdelen kan een scheidingsteken worden gebruikt, zoals: | * - of een spatie
Hierdoor kun je zelf bepalen hoe de doorlopende tekst eruitziet.

Snelheid

De scrollsnelheid is instelbaar en kan ook vanuit een Flow worden gewijzigd. Ticker Tapes gebruikt een 5×7 dot-matrixweergave met afzonderlijke ronde LED-punten. De tekst wordt vloeiend van rechts naar links over de volledige virtuele lichtkrant gescrold.

Tekst tijdelijk laten stoppen

Een tekstdeel kan tijdens het scrollen tijdelijk worden gepauzeerd. Per tekstdeel kun je instellen:

• hoe lang de tekst moet blijven staan;
  • of het tekstdeel links of in het midden van de complete lichtkrant moet stoppen.

Dit werkt ook wanneer de lichtkrant uit meerdere panelen bestaat: bij centreren wordt rekening gehouden met de totale breedte van de virtuele lichtkrant. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn voor een belangrijke melding die enkele seconden duidelijk leesbaar in beeld moet blijven voordat de lichtkrant verder scrolt.

Homey Flow kaarten

Ticker Tapes wordt grotendeels vanuit Homey Flow aangestuurd.

Er zijn Flow-kaarten voor:

• een tekstdeel in te stellen of te wijzigen;
  • een kleur voor de lichtkrant in te stellen;
  • de scrollsnelheid te wijzigen;
  • de pauze van een tekstdeel in te stellen;
  • het tonen van de tekst op de lichtkrant.

Hierdoor kun je Flow-tags en gegevens uit andere Homey-apps gebruiken als onderdeel van de lichtkrant. Een lichtkrant kan daardoor volledig dynamisch worden.

Instellingen per widget

Instellingen Ticker Tapes-widget:

• Ticker-ID – bepaalt bij welke lichtkrant het paneel hoort;
  • Snelheid – de beginsnelheid van de ticker;
  • Linkerpaneel – hiermee geef je aan welk paneel het begin van een lichtkrant met meerdere panelen is, let op: is belangrijk;
  • Paneelnummer tonen – handig bij het opbouwen en controleren van een lichtkrant met meerdere widgets;
  • Tussenruimte – de lege ruimte tussen het einde van de tekst en het moment waarop de tekst opnieuw begint.

Daarna gebeurt de synchronisatie tussen de panelen automatisch.

Belangrijk bij het aanpassen van het Dashboard

Wanneer je Ticker Tapes-widgets toevoegt, verwijdert of verplaatst, moet het Homey Dashboard worden herladen. Dit doe je door het Dashboard af te sluiten en vervolgens opnieuw te openen. Dit is nodig zodat Ticker Tapes de actuele samenstelling en volgorde van de panelen correct kan bepalen.

Testversie
De app is goedgekeurd, maar ik wil deze graag eerst wat uitgebreider getest hebben voordat ik deze in deze in de app store plaats.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen. Ideeën en opmerkingen zijn natuurlijk welkom!

https://homey.app/nl-nl/app/nl.rvginkel.tickertapes/Ticker-Tapes/test/