Nu moet ik een iPhone kopen? ![]()
![]()
![]()
![]()
Heel eerlijk. Het idee speelt wel dat ik nieuwe dingen alleen via de phone app ga laten lopen. ![]()
![]()
![]()
Ik ben nu ook bezig via de Apple Watch.
Ooeeeh een iphone app, die kun je ook in Beta laten testen via TestFlight ![]()
Ik heb op een gegeven moment het laden weer gestopt omdat hij de thuisbatterij leegtrok. Ook wanneer bij measure_power 11 kWh staat (het actuele laadvermogen) dan blijft die ook op Uit staan. Heb ook geprobeerd op automatisch. En ook de Tesla verwijderd en weer opnieuw geinstalleerd.
Via support ticket kan ik dit beter analyseren. Dus op het moment dat je dit ziet…dan een support ticket maken met json. Dan kan ik zien wat er gebeurd.
Zal morgen tijdens goedkope uren de auto even aan de lader hangen. En dan een json genereren
Ook het vinkje aangezet. Op naar de 50 huishoudens. ![]()
He gaaf. Ik vind het echt super dat er al zoveel meedoen in zo’n korte tijd!!
Even een toelichting van wat er te verwachten valt:
De Vloot — waar staan we, en hoe werkt het eigenlijk?
We zijn met iets nieuws en spannends begonnen: samen onze thuisbatterijen bundelen tot één virtuele batterij (een “VPP” — Virtual Power Plant). Ik ben er oprecht enthousiast over — het is een gaaf idee dat kan uitgroeien tot iets heel moois. Tegelijk wil ik je eerlijk meenemen: we staan aan het begin, ik ontdek onderweg zelf ook nog van alles, en er komen vast momenten dat iets net anders loopt dan gedacht. Dat hoort bij pionieren — en het maakt het juist leuk.
Hoe het idee werkt
SlimLaden plant je batterij nu al elke dag zo slim mogelijk: goedkoop laden, duur ontladen, zonoverschot opvangen. Voor de Vloot komt daar een laag bovenop:
- Voorspellen. Uit de administratie van al onze batterijen kan ik voorspellen hoeveel vermogen we samen op een bepaald moment kunnen leveren of opnemen.
- Inschrijven (nomineren). Op basis van die voorspelling schrijven we ons in op de markt: “op dit kwartier kunnen wij zóveel kW leveren.”
- Extra leveren. En dán komt het verschil waar het om draait: het gaat niet om wat je batterij tóch al deed, maar om wat we extra kunnen — een stukje harder ontladen of juist even stoppen op het moment dat het net erom vraagt. Dat “extra bovenop het plan” is precies wat waarde heeft.
Via wie we dat doen: een BSP
We kunnen niet zelf rechtstreeks bij de landelijke netbeheerder (TenneT) aankloppen. Dat gaat via een BSP — een Balancing Service Provider. Die verzamelt flex van partijen als wij en biedt het gebundeld aan. Een BSP vinden die met ons wil samenwerken is een van de stappen die gedaan moet worden.
Twee soorten “onbalans”
Het net moet continu in balans zijn (precies 50 Hz). Daar zijn verschillende markten voor, grofweg:
- De snelle — reageren binnen seconden (aFRR en FCR). Technisch het pittigst: je batterij moet vrijwel direct reageren. Dit is in ons geval niet haalbaar.
- De trage — geactiveerd binnen minuten (mFRR). Dit past het best bij hoe wij onze batterijen aansturen, dus daar richten we ons waarschijnlijk eerst op.
De keerzijde: een quotum
Als we beloven te leveren, moeten we dat ook waarmaken. Halen we het beloofde vermogen niet, dan staat daar een boete tegenover. Niets om van te schrikken — het betekent gewoon dat ik nu eerst heel zorgvuldig meet hoeveel we écht met zekerheid kunnen bieden. Liever een beetje onderbeloven en altijd leveren, dan andersom.
**Wat ik nog uitzoek **
Er staan nog wel een aantal vragen — en dat is precies waar ik nu aan werk:
- Verdienen we er echt aan? Nog een open vraag. Het kan interessant zijn, en misschien in het begin maar bescheiden — dat gaan we gewoon meten.
- Hebben we genoeg vermogen? Ik denk van wel, en het groeit met elke deelnemer. Groter worden maakt alles beter: hoe meer batterijen, hoe steviger (en interessanter) ons bod.
- Verrekening — hoe verdelen we straks de opbrengsten (en eventuele kosten) eerlijk over de deelnemers? En hoe ga ik dat regelen qua risico’s.
Waarom ik hier zo enthousiast over ben
- Het is een nieuwe markt — vroeg erbij zijn is juist het interessante.
- Het is gewoon leuk om samen zo’n initiatief van de grond te trekken.
- En het helpt de energietransitie: onze batterijen maken het net stabieler en maken meer zon en wind mogelijk.
De vervolgstappen (de komende tijd, maanden verwacht ik)
- Hopelijk doen steeds meer gebruikers mee — hoe groter de vloot, hoe beter.
- Vooral: meten, meten, meten — ik bouw nu de betrouwbare “vloer” op: hoeveel we met zekerheid kunnen bieden.
- Een BSP vinden om mee samen te werken.
- Een tijdje proefdraaien zodra dat rond is. Pas daarna weer een volgende stap besluiten.
Ja, het is nog een weg te gaan, en niet elke stap is zeker. Maar de basis werkt al, de flex is fysiek reëel, en we bouwen 'm stap voor stap op. Ik heb er zin in — en ik neem je bij elke stap eerlijk mee. Bedankt dat je meedoet; Super! ![]()
Je idee is evolgens mij exact wat de grote jongens ook doen. Bv zonneplan ism Tennet. Heb de strategie en techniek bekeken via GRoene Nerds ; https://youtu.be/u-Bv-yyZO48?si=qUS9eZbVm2ORzPQ9
Hebben we dan nog wel controle over onze eigen (zelfgekochte) batterijen? Ik wil niet lullig doen, maar een vriend van mij heeft de deal met Zonneplan gemaakt en hij heeft geen zeggenschap. Daar is zijn contractvorm dan ook op ingesteld met geen BTW verrekening vanwege de handel en geen invloed.. Maargoed, je bent nog van alles aan het uitzoeken lees ik, maar weet dat als hier geld door gegenereerd wordt je app wel een andere waarde gaat krijgen en mensen ook dingen gaan verwachten misschien.
Ja klopt hoor. Het is gewoon kijken hoever we kunnen komen. En als het niet lukt. Dan niet. Het moet werkbaar zijn.
Wat betreft controle. Ik verwacht dat idd. Maar dan alleen voor die kwartieren. Anders is het voor mij ook een no go. Ik hoop dat het zo gaat werken dat het gewoon onderdeel is van je plan.
Maar afijn. Dat zien we dan wel.
Klopt ook wat Zonneplan en Frankenergy doen. Alleen Balans zit volgens mij op de seconden markt.