Wist je dat:
- Als je een HW P1-meter hebt, je die ook rechtstreeks kan koppelen via ip-adres in het verbruikspatroon-device.
Zonet de installatie weer op mixed batteries gezet, 1x Marstek E V3 en 3 HW.
Afgelopen periode alleen de Marstek in het laadplan gehad.
Na doorlopen setup laadplan waren alleen de 3 HW batterijen zichtbaar, de MT niet meer. Ik heb de app verwijderd van Homey en een nieuwe install van de 4 apps gedaan.
Daarna laadplan setup doorlopen en nu wel alle 4 de batterijen zichtbaar.
Op max eigen verbruik gezet, toevallig nu laden modus en dat werkt.
Ben benieuwd komende periode hoe het loopt.
Edit: ik zag dat bij volledig laden de Marstek met niet meer dan 1,7 Kw wordt geladen (ook in de MT app zo weergegeven).
Net even op boost laden gezet en inderdaad max 1,7.
@Roedi_de_Lion Komt dat door een instelling en nog te wijzigen of bij installatie iets anders geregistreerd?
@Roedi_de_Lion Inmiddels laad de Marstek meer Kw, zal wel goed komen ![]()
Nu tijdje onderweg met de mixed installatie.
Wat opviel, was dat bij actie zonladen en met voldoende zon, de HW batterijen niet worden opgeladen. MT is eerst opgeladen. Na gebruik NOM-knop laden de HW-batterijen maar kortstondig.
De volgende boodschap wordt na de NOM-knop weergegeven maar veranderd niet na een nieuw kwartier.
Override (manual control): Handmatige dashboard-bediening — actie NOM geforceerd (wordt bij de volgende planning-cyclus weer door het plan overschreven)
@Roedi_de_Lion Ik heb een issue aangemaakt.
Hoi Roedi, heb je de frequentie van de temperatuur-uitlezing in Homey bewust vertraagd om het geheugengebruik te verminderen? Of had je daar een andere reden voor?
Welke voordelen heeft dat? Is dat anders dan bijvoorbeeld mijn Homey Energy Dongle aan Homey toe te voegen (en dus niet specifiek via SL)?
Kan het überhaupt ook met een Homey Energy Dongle?
Klopt. Dat was de reden. Maar kan je eens uitleggen. De temp gaat dus binnen 5 minuten dramatisch omhoog zodat je dan te laat bent met de ventilatoren?
Deze heb ik ook gemaakt voor de geheugen problemen. Homey Energy Dongle kan niet. Mag je eventueel wens voor aanmaken, maar of het echt geholpen heeft…ik weet het niet.
In december schreef ik bovenstaande. Nu zijn de getallen:
(Nog steeds beetje verwarrend dus)
Voor mij de beste app op Homey!
Bedankt Roedi![]()
![]()
![]()
Haha gaaf om te horen!! Ik vind dat Athom ook maar eens aandacht aan de app moet schenken toch?
Niet alleen voor jou.. Ik heb zelfs een extra homey aangeschaft om de app in ons tweede huis goed te kunnen laten draaien.. Zo goed is de app.
Nee, dan snap ik het. Ik sluit dan wel een externe temperatuursensor aan. Ik heb een temperatuurafhankelijke regeling gemaakt met een esp32 die de ventilators harder laat draaien als de temperatuur hoger wordt en zachter als de temperatuur lager wordt er zit ook een failsafe op. Dat werkt natuurlijk niet als je geen actuele temperatuur kunt uitlezen. Nu is het een aan/uit regeling en draaien de ventilatoren altijd op de zelfde snelheid. Als je interesse hebt in de regeling kun je de code krijgen. Er zit een website bij waar een dashboard, instellingen pagina, test pagina en info pagina bij zit. Je hebt een paar onderdelen nodig zoals: een 12 volt voeding, mosfet, 12 naar 5 volt stepdown en een esp32.
Ik heb het nog even bekeken, maar hij haalt het nog wel per 1 minuut op, maar schrijft het eens per 5 minuten. Dit heb ik nu aangepast naar 1 minuut. Als ik het goed heb doet hij het al sinds maart eens per 5 minuten. Ook jouw ervaring?
Solar Capture bij STOP: ook kleine overschotjes opslaan
Met Solar Capture bij STOP aan bleven kleine zonoverschotten (onder 200W) toch op STOP staan en gingen gratis het net op. De planner volgt nu je eigen “Export drempel” (bv. 50W), zodat ook die kleintjes worden opgevangen — plan en praktijk gebruiken voortaan dezelfde grens.
Mixed batterijen (verschillende merken): groepen lopen gelijk vol
Bij een mix van verschillende merken (bv. Marstek + HomeWizard) liep één groep helemaal vol terwijl de andere laag bleef. De groepen laden nu om-en-om, zodat ze gelijk oplopen; een volle groep wordt netjes overgeslagen zodat de andere het overschot blijft opvangen.
Batterij-temperatuur sneller ververst
De uitleesbare batterij-temperatuur werd maar eens per 5 minuten bijgewerkt; dat is nu ongeveer eens per minuut. Handig als je een externe temperatuur-afhankelijke regeling gebruikt (bijvoorbeeld ventilatorsturing) — zonder extra belasting van de batterij-verbinding.
Hoi Loek. Ik ben hier ook wel in geïnteresseerd. Is er ergens een site/forum waar dit omschreven wordt?
Super, kijk ik straks even naar. 1 maal per minuut is prima.![]()
Mijn Venus A durft ook wel eens een heethoofd te worden, dus ben zeker ook geinteresseerd!
Hoi Will, ik heb het complete pakket met code en handleiding. Ik weet niet hoe ik dit het beste naar je toe kan sturen. Ik zou het je kunnen mailen. Zelf gemaakt met hulp van Claude.
Ik stuur je even PM via dit forum.