[APP][Pro] SlimLaden voor Thuisbatterij - Marstek, Sessy & Homewizard

Klopt, ik zie nu deze foutmelding

Dit was nadat je op de laden button drukte?

Ja, laden proberen en toen deze melding

Zag je die ook meteen onder de laadknop?

Kan ik me zo niet herinneren. Kijk tegelijk tv.

Heb net op stop gedrukt, krijg direct dezelde melding er onder. Maar ik stop voor vanavond. Kijk morgen wel verder.

1 Like
  1. P1 Meter
    Ik heb de Homewizard P1 meter, die werkt prima. Ik zie geen noodzaak om te wisselen naar de Marstek P1 meter. Ik heb nu de Marstek gekoppeld aan P1 fase 3 waar hij op zit. Dus NOM voor fase 3 ipv alle fases, er blijft restverbruik maar minder. Zo kan ik mijn batterij energie meer spreiden. EDIT: 1 fase ipv 3 lijkt ervoor te zorgen dat ie niet laadt terwijl er overschot is. Terug naar 3 fasen P1.

2. Update & API
    Het enige wat ik van je grote update merk is dat hij iets meer tijd nodig heeft om het diagnostics scherm te laden. Maar ik ben niet zeker of dat met de update te maken heeft.

De Marstek API koppeling is ook afgelopen nacht zonder fouten. Ik had m handmatig op STOP gezet en de batterij reageert onmiddelijk. Vanochten weer handmatig op NOM en ook onmiddelijk zonder foutmelding, daarna weer op laadplan gezet.

3. Laadplan
    Laadplan staat in de tabel op STOP, terwijl erboven in de grafiek Zon overschot staat en de batterij zou moeten laden. Het laadplan zet m ook echt weer STOP nadat ik op NOM heb geklikt. Nu handmatig op NOM gezet.

4. WP Vaillant & flow kaarten
    Ik krijg idd de status verandering door als de WP ruimteverwarming aan of uit schakelt: HEATING en STANDBY. Er lijkt wel vertraging in te zitten (half uur).

Als jij een “DAN” flow kaart kan maken die de batterij stuurt met AUTO, LADEN, ONTLADEN, STOP en NOM kan ik daarmee een flow maken om de batterij stop te zetten als de WP aan gaat “ALS STATUS = HEATING”. Of op basis P1 meter of andere reden.

Als de kaart STOP of NOM enz uitstuurt is dat laadplan = automatisch handmatig, pas bij AUTO neemt het laadplan de sturing weer over. Zo kan het m.i. met 1 kaart. Ik weet niet of het heel ingewikkeld is wat ik vraag, of dat dit er al in zit.

Nogmaals supergoed werk wat je doet! Ik denk zelfs dat de app de kern kan zijn van slimme sturing van alle apparaten in huis. Immers energie aanbod is bekend en voorspeld (zon, net, batterij), energie vraag voorspelling kan misschien met verschillende modellen dit is WIP. Is de vraag wat je daar aan hebt trouwens, misschien kan je beter sturen ipv voorspellen en dat gebaseerd op behoefte/noodzaak, energie aanbod & prijs. Heeft het zin veel tijd en moeite in een voorspel model te stoppen, wat heb je daar aan?

Bij mij staat in het Laadplan van 9:30 tot 14g:15 h Zon-Overschot maar in de tabel STOP

Dit is standaard Stop dus dat is juist. Hij verwacht dat er zon overschot kan plaatsvinden dus dan boven jouw ingestelde drempel gaat die naar NOM. Dus stop is juist bij geen zon is geen fout!

1 Like

Deze stop kwartieren zie je wel dat de soc oploopt. De batterij kan in deze kwartieren niet ontladen. Wel laden.

Er was blijkbaar toch wat mis. Versie 8.11.3 geeft oplossen van Laadplan fout aan.
De tabel staat nu op NOM ipv STOP

Waar kan is de logfile downloaden om eventuele fouten te zien? Ik kreeg van Roger Godefroy de volgende mail: Ik zie bij jou ook de “invalid_settings_type” fouten in de logging. Dus jouw connectiegegevens zullen ook niet opgeslagen zijn/worden op dit moment, waardoor hij dus ook niks kan uitlezen van je batterijen, zij het via MQTT, zij het via OpenAPI. Hoe kan ik dit oplossen?

beste Roedi, ik ben geïnteresseerd, en ik krijg mijn lilygo niet verder dan de mqtt storing met 0x8006. graag hulp

Hoi Roedi,
Ik moet zeggen dat de laatste versie goed werkt op een kleinigheid na. Bij mij staat overal een SOC van 90% terwijl het in werkelijkheid 96% is. Hij pakt de SOC van de eerste batterij, maar hij moet eigenlijk de SOC van alle 6 de batterijen samen nemen. Bij de Marstek Venus D heb ik 6 batterijen en die worden cyclisch aangesproken en dan 1 voor 1 met stappen van ca. 10% ontladen of geladen. Zou je dit kunnen aanpassen?

Ook wil ik je nog even laten weten dat ik geen errors meer heb gehad. :ok_hand:

Nieuwe versie gaat goed, behalve als de HW batterijen moeten gaan laden, dan verschijnen deze foutmeldingen

1 Like

Dit was mijn plan van vandaag, ik had eigenlijk meer een plan verwacht als die jij hebt en ik had verwacht dat de kwartieren in de nacht ook op stop zouden staan ipv NOM

Ik heb vandaag alle opbrengst cijfers op 0 staan, ik zie alleen niet waar dit evt fout gaat. Meest recente versie van de app.

Edit : Er lijkt iets verkeerd te gaan met FiFo, die is nu helemaal leeg, geen enkele transactie meer zichtbaar.

Ik krijg dezelfde foutmelding met mijn Homewiward combinatie. Zit er misschien toch niet iets goed voor onze systemen

Ik bedoelde een HomeWizard socket plaatsen bij de batterij op het net. Je kan dan de socket gebruiken als AC-gekoppelde batterij. Als je bijvoorbeeld op 2400W laad…scheelt dat 50W vergelijken met wat de Marstek aangeeft. Ook bij de energie zie je verschil, voor de winstberekening. Daarnaast nogeenmooiere SlimLaden Energy flowchart.

Klopt…hierdoor belast de html de Homey niet meer, maar moet hij wel opnieuw connecten.

Ik ga de status Heating toevoegen aan de kritische apparaten.

Mijn idee is dat het hier juist om gaat. Om je energie goed te kunnen verdelen, wil dat deze ingezet wordt op de duurste momenten. Als je op een goedkoop moment veel meer energie zou gebruiken dan gedacht…had je juist dit kwartier op STOP willen zetten.

Top, dankjewel. Zit het in de volgende testversie?