Je hebt een punt staan achter je Homey id
Excuus, het hoort een url te zijn
Ik heb het even aan Claude voorgelegd.
Twee losse dingen spelen hier door elkaar in die logs:
1. Modbus timeouts naar 192.168.1.69:502
Connection timeout to 192.168.1.69:502 betekent dat het systeem de Anker Solarbank niet via lokale Modbus/TCP kan bereiken. Meestal komt dit door:
- Wifi/netwerk-instabiliteit van de Solarbank zelf (zwak signaal, DHCP-lease verlopen, IP gewijzigd)
- Anker-app of Anker-cloud die tegelijk de Modbus-poort claimt (er kan meestal maar één client tegelijk verbinden)
- De Solarbank die na een firmware-update of statuswijziging de Modbus-server even herstart
2. De “MISLUKT (ONTLADEN)” met mode-verify fout
Dit is interessanter: het systeem probeert third_party mode (3) te zetten, maar leest terug dat de mode nog op 0 staat. Dat wijst op:
- Schrijfbeveiliging/toggle in de Anker-app staat uit — bij de Solarbank Max moet je “third-party control” / Modbus-schrijftoegang expliciet inschakelen in de app, anders accepteert hij wel de connectie maar negeert hij schrijfcommando’s
- De Anker-app zelf heeft op dat moment actief de controle “teruggepakt” (gebeurt soms na een cloud-sync of automatische mode-wissel vanuit de app)
Meest waarschijnlijke gezamenlijke oorzaak: als die persoon recent de Anker-app heeft geopend/geüpdatet of een firmware-update kreeg, kan de Solarbank de third-party/Modbus-toegang hebben gereset. Zou ik eerst laten checken: staat “Modbus toggle” nog aan in de Anker-app instellingen, en heeft hij net als jij last van de spontane mode-reset bug?
Hallo, Ik probeer te begrijpen waarom mijn Marstek Venus E (5,12 kWh / 2500 W) niet begint met laden vanuit zonne-energie.
De actuele situatie:
Ik gebruik de Homey Pro Mini
-
Zonneproductie: 3,3 kW
-
Huisverbruik: 473 W
-
Teruglevering: circa 2,8 kW
-
Batterij: 42% en 0 W
-
Strategie: SlimPlanner – Zon Optimaal
-
Plan: ZON
-
Diagnostics: v9.6.0
-
Geen foutmeldingen
Bij “Waarom deze actie?” staat:
“Later ontladen levert meer op dan nu terugleveren à €0,146/kWh.”
Ook staat er:
“Solar Capture actief — zon → batterij (NOM-blok).”
Ondanks deze laadbeslissing gaat vrijwel alle overtollige zonne-energie naar het net en blijft de batterij op 0 W. Met Boost laden begint de batterij wél direct te laden, dus de verbinding en batterij lijken te werken. Weet iemand wat “NOM-blok” precies betekent en waarom Solar Capture niet daadwerkelijk tot laden leidt? Is dit een instelling, een tijdelijke blokkade of mogelijk een probleem in de aansturing?
Alvast bedankt!
Ik zou je adviseren om je Homey Cloud ID te verwijderen van je screenshot, met deze ID kan iedereen op afstand je Homey bereiken.
Dank voor het meedenken/kijken.
- WiFi is het dus niet, DHCP staat ook goed. Firmware update vanuit Anker zou kunnen, die kun je dus niet meer binnenhalen als hij aan SlimLaden hangt. Ga 'm morgen eens loshalen en alles even herstarten/opnieuw koppelen.
- Lijkt idd of de Modbus aan en uit gaat. Ene keer zie ik in Anker app: bestuurd door derden, en andere keer gewoon de anker modussen zoals NOM. Ook hierbij helpt herstart/opnieuw koppelen mogelijk.
Dit is toch niet het enige onderdeel van de RTE berekening?
RTE is afhankelijk van met name het gebruikte vermogen alsook de actuele SOC
Gebruik je wel de ModBus koppeling?
Ga toch maar een ticket insturen.
De Marstek wordt rechtstreeks aangestuurd via Modbus TCP op poort 502; de HomeWizard P1 is in SlimLaden geselecteerd en levert live correcte terugleverwaarden.

Zo… ik weer even zoet.
Rustig an, niemand gaat dood van een keer wél een dagje moeten wachten ![]()
Waarschijnlijk is de domeinnaam veranderd. In dat geval moet je de app even verwijderen en daarna weer opnieuw toevoegen.
Aa Jep, was hem! Thanks![]()
Dat werkt sinds vandaag wel inderdaad, fijn!
Is het mogelijk om bijv op de pagina SlimLaden (en anderen, waar van toepassing) pijltjes achteruit en vooruit toe te voegen, zodat je ook de voorgaande dagen kunt zien, en niet alleen in de totalen en dit dan zowel bij dag, maand, en jaar?
Klopt idd. Nu is het een mooi domein
slim-laden.app
zouden evt. apparaat monitoring en kritische apparaten ook niet op de pagina volledige instellingen mogen/moeten komen?
en deze pagina, volledige instellingen, springt nog even naar de oude “layout”, waarschijnlijk bekend, maar toch
Dit zit ook niet in de nieuwe app. Dit is gewoon de oude pagina. Kan je alleen thuis bereiken.
Het gaat steeds meer op werk lijken,
.