[APP][Pro] SlimLaden Thuis & Auto

Leuk. Welke paal auto?

@Roedi_de_Lion Zoiets leuk?

Lijkt mij inderdaad een goede voor als je ev kaden wilt plannen over 24+ uren

Ja, zo’n prognose lijkt me ook een goede. Hier zie je waarom.

Rond 14:30 werden de prijzen voor morgen bekend. De app berekende daarna een nieuw plan (ik kon het niet laten handmatig op ā€œherberekenenā€ te drukken, dus heb niet afgewacht totdat dit vanzelf gebeurde).

Je ziet dat de laaduren nu inderdaad ineens overdag gepland zijn, omdat er nu wel stroomprijzen van de nacht bekend zijn. Maar je ziet ook duidelijk het issue: een aantal van de goedkoopste uren zijn inmiddels geweest, het was beter geweest als 'ie al rond een uur of 13:00 was begonnen met laden.

Lijkt me dus inderdaad dat voor een beste laadstrategie het nodig is om iets van een schatting van op z’n minst de tarieven de volgende dag te hebben. En anders op z’n minst zo lang het nog niet bekend de goedkoopste blokken te pakken uit de set die wĆ©l al bekend is en dus niet de nog onbekende blokken als € 0 te beschouwen.

@Roedi_de_Lion Bij deze partij kun je van wat ik begrijp gratis tot 48 uur vooruit een voorspelling van de energieprijzen ophalen. Betaals (€ 20 per jaar) gaan ze zelfs tot 120 uur vooruit.

Dit is de API, waar je netjes de prijzen per uur ziet:

https://api.energypriceforecast.eu/api/v1/hourly-forecast?country=nl&hours=48

Waar al officieel bekend staat er in de JSON: ā€œretail_price_sourceā€: ā€œday_aheadā€

En waar het nog een voorspelling is, staat er: ā€œretail_price_sourceā€: ā€œforecastā€

Paal: go-echarger (22 kW) van 2019 afgezekerd op 3x25A met een Megane EV60 uit 2022.

Homey: advanced Flows met demping via chronometer voor opslurpen zonnestroom op 3- of 1-Fase (elke 20 seconden 1A langzamer als het moet, elke 2 minuten xA sneller als het kan) en een slimme knop om de laadsnelheid vast te zetten op 3x12 of 3x25A op de goedkoopste uren.

Loopt (bijna redelijk synchroon) nu met inschakelen Slim laden Thuis & Auto.

Omg. :fearful: waar is het einde? Hahaha.

Dit zit in alle apps waar jullie tot nu meegewerkt hebben?

Nee, daarom gebruiken we nu de jouwe. :wink:

Zonder gekheid; ik had zoiets als wat SlimLaden nu doet voor EV’s zelf al gemaakt met complexe flows. Daarbij berekende ik ook de benodigde kwartieren laden en zocht ik de goedkoopste kwartierblokken binnen de set waarvan de prijs bekend is.

Een voorspelling toevoegen maakt het nog veel beter. Maar de planning op z’n minst puur afhankelijk maken van de kwartieren waarvan de prijs bekend is, is op z’n minst al beter dan de nog onbekende uren als € 0 meerekenen. :wink:

Keep up the good work Roedi, we zijn blij me je! :+1:

Kan dit worden aangevuld met minimum te laden kWh?

Situatie: auto staat op ā€˜dagelijkse rit’ (90%)
SlimLaden target = 90%
SlimLaden gaat laden, auto breekt af op 89% (afronding)
Restant SlimLaden plant die 1% weer in, start de lader, auto laadt niet want ā€œvolā€, doel wordt niet bereikt.
Dit herhaalt zich vervolgens eindeloos.

Niet om zover vooruit te kijken. Maar hielt er wel rekening mee op de achtergrond. Begon vaak op goedkope uren, en stopte dan als bv om 13:00 bekend werd dat de dag erop goedkopere blokken beschikbaar zijn. (Nu lijkt in SL voor TA die blokken op 0€ te staan zoals eerder aangegeven). Maar zou natuurlijk wel een meerwaarde voor jouw app zijn. Ik weet niet hoe ingrijpend dat is.

@Roedi_de_Lion dit lijkt een beetje op de hysteresis fix die Ik bij de thuisaccu ook aan je had voorgesteld (deze is reeds gerealiseerd en werkt goed). Ik denk dat het hier ook werkt.

Ik denk dat een laad drempel hier beter past, aan de andere kant: er kunnen legio redenen zijn dat een auto niet wil laden, met een hysteresis voorkom je het gestuiter.

Ik denk dat het hetzelfde is. Maar laaddrempel is wel duidelijke als je er vanuit gaat dat we dit zelf gaan invullen (is wat voor te zeggen )

We doen ze gewoon allebei :squinting_face_with_tongue: in het tempo waarin @Roedi_de_Lion werkt is het vanavond klaar :white_check_mark:

Wel leuk te zien dat er best wel al veel gebruikers zijn die het ev-laden gebruiken. En dan nog te bedenken dat de stabile versie net uitgerold is. Ik denk dat er ook mensen op deze feature zullen instappen in SlimLaden

Zo lang? :winking_face_with_tongue:

@Roedi_de_Lion ala ik in de homey apps store zoek op EMS (het toverwoord waar iedereen het over heeft) kom ik veel apps tegen die Ongeveer doen wat SlimLaden doet (maar dan uiteraard minder goed) maar niet SlimLaden voor Thuis en Auto. Kan je zoek tags aan je app toevoegen?

Edit Nog even Claude gevraagd, maar tags toevoegen zou moeten kunnen. Of beter ook naam (alweer) wijzigen in SlimLaden EMS :face_with_peeking_eye:

@Wil_Ree

Ik heb een lader van Blue Current (U:move). Blue Current - Together towards a sustainable future

Deze heeft geen integratie helaas in Homey. Ik heb hem wel in Home Assistant. Ik heb via de Home Assistant Community app een sensor toegevoegd die de start_session (start laden) regelt. Die knop werkt in homey, alleen ik kan deze niet kiezen als laadpaal.

Geen apparaat of capability opgegeven (ik heb de button gekozen).

Ik zou zoooo graag de EV ook willen integreren … zijn er nog opties of is het ā€œjammer maar helaasā€ā€¦ :frowning:

Dan ga je zelf toch aan de slag met Ai. Zo heb ik een Homey app gemaakt voor onze auto op basis van een bestaande API (Ha integratie ):smiling_face_with_sunglasses: Beetje @Roedi_de_Lion na gedaan​:winking_face_with_tongue:

Bij @Roedi_de_Lion is het nooit jammer maar helaas :rofl:

Ik denk dat de startstop nog wel gaat lukken (eventueel met kleine aanpassingen in de App)

Maar je hebt natuurlijk meer nodig. Als je slim wilt laden wil je het liefst op vermogen kunnen sturen, op pauze zetten, detecteren of de EV aangesloten zit enzovoort.

Wat heb je allemaal beschikbaar in homey. Ik zou even met Roedi contact zoeken. Hij is de ontwikkelaar. Ik heb alleen maar meegedacht en getest (wat ik met veel plezier heb gedaan).