[APP][PRO] SESSY Thuisbatterij

Batterij is nu 100% vol, maar blijf dit krijgen.

Geen idee. Als het storend is in je scherm kun je de notificaties gewoon uitzetten in de Homey app.

Ik moest hier ook even naar zoeken als beginner.

Het instaleren van een Day ahead pricing decive doe je door in de homey app het volgende te doen :
ga naar apparaten; klik op het plusje bovenaan; nieuw apparaat, “power by the hour” (Deze app moet je eerst installeren), dan kies je voor “Day Ahead E prijzen” > Installeren.

Nu heb je in je apparaten tab, een nieuw (virtueel) apparaat (icoon analoge klok met wat muntjes ervoor), deze moet je nu configureren, >netherlands en geef nu aan welk energieplan je hebt, (dynamisch of vaste prijs).
In het geval van dynamisch, is de variabele opslag 21% en de vaste opslag per kWh 0.17.

Nu kan je per sessie een virtueel apparaat aanmaken, je gaat weer naar apparaten, klikt op het plusje, nieuw apparaat, en gaat naar de app power by the hour, kies hier voor " Thuisbatterij monitor", kies nu sessy 1. (herhaal dit voor sessie 2)

Nu kan je de flow nabouwen, let wel op dat het item “De prijs is het beste om” alleen te vinden is onder de “En” opties, niet onder de “als” opties.
In het begin is het even zoeken en duurt alles lang, maar het went snel en er zijn heel veel bouwstenen bedacht in de power by the hour app. Eigenlijk alles wat je ooit zou willen gebruiken.

2 Likes

Een vraag die binnenkwam via email. Ik plaats hem hier zodat ook anderen die hetzelfde probleem hebben kunnen meekijken en meedenken.

Sinds kort heb ik drie sessy’s. Ik probeer deze toe te voegen met de Sessy app voor Homey pro via de Sessy P1. De P1 Dongle kan echter niet gevonden worden. Intern kan ik de P1 dongle wel benaderen maar met een netwerk scan vindt de Homey pro hem dus niet.

De sessy’s zijn ook niet zichtbaar op het portal van sessy. Misschien is er iets mis met de P1 Dongle?
Enig idee?

Als ik de sessy’s zelf toevoeg komen ze wel beschikbaar. Maar dan neemt de Homey Pro de besturing over. Ik kan echter niet opmaken hoe ik de NOM instelling kan behouden. Kan dat met een Flow?

Zitten Homey en de P1 dongle wel op hetzelfde (WiFi) netwerk, niet gescheiden door een VLAN? En wordt niet per ongeluk het gasten wifi netwerk gebruikt? Vaak kunnen apparaten die op een gastennetwerk zitten (zoals Homey en de dongel) elkaar niet zien. Ze moeten allebei op je interne wifi zitten, zonder firewall of vlan.

Dat kun je het best met de Sessy helpdeks opnemen. Of je kunt ook eerst even kijken bij dit gebruikersforum of jouw probleem al eens eerder is gemeld: Het Sessy thuisaccu verzameltopic - Duurzame energie en installaties - GoT

Na het toevoegen in Homey in ‘Besturing Modus’ kun je bij de apparaat instellingen de optie uitzetten voor ‘Forceer Homey besturingsmodus’. Het groene vinkje moet dus uit. Dat moet je voor alle Sessy’s doen:
2023-08-09

Vervolgens kun je de besturing door de Sessy Portal laten overnemen. Dat kan via de sessy portal, via het locale IP adres van je Sessy, of via een flow kaart in Homey. Ook dat moet je voor alle Sessy’s doen:
2023-08-09 (1)

Overigens kun je bij het toevoegen van je Sessy’s in Homey ook kiezen om in ‘Monitor modus’ te werken. Dan worden de Sessy’s al direct gekoppelt in Homey op een manier waardoor er geen besturing door Homey mogelijk is. Homey kan dan alleen ‘kijken’ en registreren wat Sessy doet:

Hoi, ik probeer een weergave van mijn PV opwek (via mijn Sessy) op mijn SMPL display te krijgen maar kan in de weergave alleen kiezen voor:

afbeelding

Iemand een idee?

De PV opwek is een ‘custom calability’. Om hem in apps als SMPL te gebruiken kun je waarschijnlijk wel een virtueel apparaat aanmaken met <group> app of de advanced capabilities app.

Ps: je hebt de PV weergave wel aangezet in de settings van het sessy apparaat neem ik aan?

Dank! Ja, het vinkje staat en ik zie het PV vermogen in het apparaat. Kun je iets meer vertellen of een link delen over “virtueel apparaat aanmaken met app of de advanced capabilities app”? Klinkt ingewikkeld :wink:

Klopt :grimacing::rofl: [APP][Pro] Advanced Virtual Device (Device Capabilities App) with Unique Text Status Indicator

Tja was ik al bang voor, koop je een Homey om het makkelijk te maken; wordt het toch weer (te) ingewikkeld (voor mij) ;-). Ik weet niet waar de nu (in mijn screenshot) weergegeven capabilities precies weg komen, maar daar heeft iemand kennelijk al iets voor geschreven / ontwikkeld. Ik hoop en duim dan maar voor doorontwikkeling… Dank voor je hulp.

2 Likes

Er is een reden dat je de PV opwek niet zo makkelijk uit de Sessy app kan halen. Normaal gesproken heeft een PV installatie een eigen meter, en die kun je meestal direct in Homey koppelen. De manier waarop de PV in Sessy wordt bijgehouden zorgt ervoor dat in Homey de PV opbrengst niet dubbel wordt gerekend.

Dus de makkelijke oplossing voor jou is (en dat is hoe het ook bedoeld is): koppel je PV meter direct op Homey, en laat die waarde zien in de SMPL display.

Dat lijkt makkelijk, maar mijn omvormer heeft geen connectiviteit, maar ik heb wel een kWh meter in de… meterkast en de Sessys zitten daar dus tussen, want aanbevolen setup. Het makkelijkst is dan de PV opbrengst uit de Sessy uit te lezen.

Voor jou mosterd na de maaltijd, maar dat is precies de reden dat ik mijn (toekomstige) Sessy op een aparte groep wil laten aansluiten. Mijn omvormer zit op een eigen groep met een youless om de opwek en opbrengst bij te houden.

Let wel op dat de Sessy alleen het actuele vermogen (W) van je omvormer kan leveren, niet de “opbrengst “ (kWh) van de afgelopen uur/dag/maand/jaar…

1 Like

Dankjewel

Top, dankje Maarten. Heel erg handige instructies.

Ik heb sinds deze week twee sessy’s hangen en zojuist de Homey Pro aangesloten om mee te spelen. Mijn zonnepanelen met micro-omvormers zijn van Enphase en worden helaas niet ondersteund.

Ik krijg nu helaas de energiemeting van de PV niet zichtbaar bij energie en hij noemt de sessy’s dus zonnepanelen. Beide kan ik helaas niet aanpassen, terwijl er zelfs staat ‘meenemen in totaal energie’ bij de p1 meter. Helaas wijzigt dat niks. Volgens mij komt dit nagenoeg overeen met de posts hierboven. Is hier iets aan te doen?

Dat klopt. Homey kent de klasse ‘thuisbatterij’ niet. Dus de Sessy’s worden als zonnepaneel weergegeven. En dat is prima, want op het moment dat ze ontladen zie je dat correct verwerkt worden in je totalen.

Je enpahse wordt niet ondersteund door deze app? Zonnepanelen App voor Homey | Homey

Helaas zijn er problemen met die koppelingen, al maanden, en dus niet bruikbaar/bereikbaar.

Dit zou dus betekenen dat ik de data wel inzichtelijk heb, zelfs in homey, maar dus niet bij PV of energie kan krijgen.

Hoe krijg je de enphse data dan nu in Homey? Via Sessy aangesloten bedoel je? Misschien kun je van die data een virtueel apparaat maken met klasse ‘solarpanel’. Kijk eens bij deze app: [APP][Pro] Device Capabilities - Enhance the capabilities of devices of deze app: [APP][Pro] < group > (3.2.4 - Stable)

2 Likes

Dankjewel, ik krijg daarmee in ieder geval al het vermogen die langs de p1 meter loopt van de sessy in mijn Energy overzicht. Ik zie dat ik hier flink wat tijd aan kan besteden om dit, en het homey platform uberhaupt, een beetje onder de knie te krijgen.

1 Like