[APP][PRO] SESSY Thuisbatterij

We zitten nu op Sessy versie 1.6.1
Geen idee wat er anders is geworden, een changelog kan ik niet vinden. Iemand?

Edit: ondertussen in het portaal gevonden. De wijzigingen daar als bericht gelezen. Aldoende leer ik …

1 Like

Soms doet Sessy iets, meestal niet. Volgens de helpdesk een communicatie probleem? Met de Homey-NOM flow wordt iedere 10 seconden een setpoint gestuurd maar dit komt helaas (meestal) niet door :frowning:

2024/02/13 E (18:18:01.572) httpd_txrx: httpd_resp_send_err: error calling setsockopt : 22
2024/02/13 E (18:17:51.571) httpd_txrx: httpd_resp_send_err: error calling setsockopt : 22

etc.

Iemand een idee?

Mijn log staat ook vol met die error. Mijn Sessy werkt gewoon. Volgens de opening post van het Sessy topic op tweakers kun je die foutmelding negeren, dus denk niet dat het daar aan ligt. Als Charged wel aangeeft dat die foutmelding verholpen moet worden, dan moet ik ook maar even bij ze aankloppen….

Hoe ik het laden van de auto combineer met Sessy …

Uitgangspunt is dat ik niet wil dat er opgeslagen energie in de Sessy gebruikt wordt om mijn auto op te laden. Hieronder 2 flows met mijn oplossing.

Naast dat de Sessy NOM flow wordt uitgeschakeld stel ik ook het doelvermogen zodanig in dat deze nagenoeg goed staat voor NOM als de flow weer wordt ingeschakeld (wanneer de auto vol is). De wachttijden heb ik experimenteel bepaald. Doe je het te snel dan mist Sessy sommige opdrachten.
De blauwe lijntjes die van de afbeelding lopen gaan naar push-berichten, puur bedoeld voor debugging.

Als NOM-flow gebruik ik deze:

Is praktisch gelijk aan die van de eerste post. Ik werk alleen niet met een rollend gemiddelde over 3 minuten maar veel sneller. Wat ik zie als er geregeld wolken voorbij komen is dat mijn keuze de Sessy sneller bij NOM brengt dan die met 15/16.

2 Likes

Hi all,

Ik heb mijn zonnepanelen omvormer niet direct aangesloten op de Sessy. Dit omdat deze in de voorschuur staat en de omvormers op zolder hangen. Nu heb ik een flow gebouwd die kijkt naar het totale vermogen van alle zonnepanelen en indien deze hoger is dan een X waarde dat hij de overproductie verdeelt over beide sessies.

Hiernaast heb ik de advanced ROI flow van Robin draaien. Als het prijsverschil klein is gebeurd er vrij weinig qua ROI flow. Echter zou ik ook willen dat hij nu op de ochtend en avondpiek ontlaad. Ik heb tenslotte de overproductie van de zonnepanelen netjes opgeslagen. De trigger hiervoor is nog even handmatig.

Eigenlijk zoek ik een soort combinatie van de nul op de meter flow en de ROI flow. Waarbij het nul op de meter geheel dan eigenlijk het gebruiken van de overproductie van de zonnepanelen. Bijv de XOM die getriggerd wordt op de ochtend/avondpiek. Snap je wat ik bedoel? :slight_smile:

Om het dan helemaal mooi te maken is als hij de energie uit de zonnepanelen als 0ct registreert en zodoende de verkoop tegen het uurtarief als winst noteert voor de dagopbrenst. :money_mouth_face:

Grt

Waarom zou je dit zo willen tellen? Dan reken je jezelf op een verkeerde manier rijk.
Zolang het salderen blijft, is zonnepanelen opbrengst namelijk nooit gratis. Het kost je namelijk het geld dat je anders had gekregen bij terugleveren. De enige echte winst is het verschil tussen de prijs tijdens het laden vanuit zonnestroom overschot en de prijs wanneer je de stroom gebruikt (uitgezonderd de kWh’s die je buiten je eigen jaarverbruik teruglevert). Dus precies zoals de PBTH en Sessy app’s het nu doen. Financieel gezien maakt het niets uit of die stroom van je zonnepanelen komt of van het net.

Veel interessanter is het berekenen en bijhouden van je zelfvoorziening- en eigen gebruik percentage, dat is de reden dat we nu een accu inzetten.

Je hebt gelijk. Zolang salderen blijft is het niet de methode om te hanteren. Zo’n zelfvoorziening en gebruik percentage is idd interessanter.

1 Like
1 Like

Dag Fred,
Heb je hier antwoord op? Ik zie dat de NOM met 3 sessy (1 per fase) goed werkt. Als er zonnestroom bijkomt (enkel op 1 fase) dan gaat de NOM flow vreemde dingen doen (meestal maximaal laden, alle 3 de sessy). Ik zou de sessy met zon input willen laten laden (of is dat niet handig?). Deze stap wil ik graag maken, ik kan alle hulp gebruiken.
Gr Gijs

Beste Gijs,

Zolang er gesaldeerd wordt kun je hoogst waarschijnlijk beter de stroom verkopen. Kanttekening daarbij is dat als de zon goed schijnt de prijzen over het algemeen laag zijn.

Ik heb zelf nu een flow gemaakt waarbij het overschot aan zonnestroom wordt verdeeld over mijn 2 sessy’s. Ik draai deze naast de Advanced ROI van Robin. Ook heb ik nog een extra flow die de sessy’s oplaad als de stroomprijs onder de 17ct zakt. De ROI zou dat ook moeten doen echter gebeurd dat niet even consequent.

Grt
Fred

Dank je wel Fred.
De panelen zijn via 1 sessy aangesloten, puur terugleveren kan enkel als ik die sessy uit zet. Ik zie nu wel dat de mooie XOM flow van Robin heel goed en mooi werkt zonder de zonnestroom. Zoals ik het nu zie komt het omdat de 3 sessy proberen te balanceren, en naar rato. Als er dan1 zonnestroom binnenkrijgt gaan de anderen mee balanceren. Ik probeer nu bij zonnestroom de sessy NOM te gebruiken. Eens kijken hoe dat gaat. Met proberen hoop ik telkens iets verder te komen.

klopt! Maar wat is daar mis mee? Voor je factuur worden de 3 fases toch bij elkaar opgeteld. En als bij jou op 1 fase zonnestroom is, dan leveren je buren zonnestroom op de andere 2 fases. Dus het vermogen blijft lokaal in de straat, en dat is dan weer fijn voor de netbelasting.

Ha Robin, er gebeurt iets anders (bij mij dan…) alle sessy gaan maximaal laden, dus er gaat 6+Kw het huis in, terwijl ik NOM vraag. Ik ben echt nog niet goed genoeg om mijn 3 sessy te controleren. Ik kan niet altijd bedenken waarom de batterijen doen wat ze doen. Work in progress zal ik maar zeggen.

Dat is raar. Mijn XOM kijkt naar het totale vermogen wat volgens Homey het huis in/uit gaat. Die info komt via een P1 meter (waarschijnlijk die van Sessy bij jou). Klopt in de Homey mobiele app de informatie op je energy tab wel?

de Energy tab klopt niet: Zowel mijn EV lader (smapee) als mijn panelen (Solar Edge) worden bij de P1 meter opgeteld. Net smapee weer verwijderd, nu dus enkel de zonpanelen die het verschil veroorzaken.
Het klinkt alsof ik de solar edge panelen ook kan verwijderen, zodat de XOM wel werkt?

Je kunt dat uitzetten in de settings van de betreffende devices.

Smappee niet, daar kan ik niks. Solar edge ook niet. die zijn nog niet heel meewerkend.
Ik haal ze er af.
Dank je wel voor je tijd!

1 Like

Ik maak al lange tijd gebruik van de oude/eerste ROI flow. Graag wil ik die omzetten naar de nieuwe ROI . In de PBTH v6.3.1 zie ik het ROI-kaartje op mij bestaande Sessy’s niet. Ergens in deze lange post heb ik volgens mij gelezen dat je hiervoor de Sessy’s opnieuw moet koppelen/aanmaken. Is dat idd het geval? Moet ik de bestaande dan eerst verwijderen?

Nee. Je moet een HP2023 hebben. Als je die niet hebt zie je de flowcard ook niet.

Die heb ik