[APP][PRO] SESSY Thuisbatterij

Ik heb de PBTH app opnieuw gestart en tjoep, daar is het kaartje. Dacht dat ik sinds januari zeker wel een keer had herstart, maar kennelijk niet.

1 Like

Nu de zon weer wat meer schijnt ben ik de nieuwe XOM flow wat aan het uitproberen.
Dat gaat goed zolang ik m’n auto niet ga opladen, dan is het eigenlijk netjes NOM, dat werkt prima.
Als ik ook m’n auto op ga laden gaat het niet goed, dan gaat de Sessy ook meedoen en ontladen met 1700W.
Als ik bij ‘XOM doel’ bv 10200W invul dan gaat de Sessy nog steeds ontladen met 1700W.
Ik heb het ook geprobeerd zoals in de printscreen, ik heb bij ‘XOM doel’ het vermogen van m’n Easee laadpaal ingevuld, ook dan gaat/blijft de Sessy ontladen met 1700W.
Ik doe dus waarschijnlijk ergens iets verkeerd, iemand een idee ?

Nieuwe versie 2.1.4 van de Sessy app is zojuist vrijgegeven.

Geen functionele wijzigingen, alleen kleine verbeteringen aan de stabiliteit van de Homey app.

3 Likes

:ok_hand:

yep. teveel aan m’n hoofd :wink: Thx!

1 Like

Robin,
Je doet toch vele ding vandaag zowel de Sessy app, als PBTH app een update.
:ok_hand:

1 Like

Met mijn vorige flow bleek het laden van Sessy ook te stoppen wanneer er, ondanks dat de auto laadt met 3,6 kW (het maximum), nog zonnestroom over was. De zonnepanelen leveren een gedeelte van een heldere dag meer dan 5 kW. Dat moet anders 


Deze veel simpeler flow voldoet beter. Het ontladen wordt geblokkeerd wanneer de auto laadt maar bij voldoende overschot gaat het laden wel door.

Er zit vast nog ergens een valkuil waar ik nog niet ingekukeld ben maar die vullen we dan wel weer op :innocent: .

1 Like

Nieuwe versie 2.2.0 is beschikbaar als test: Sessy | Homey

  • Added support for Sessy Connect mode.
  • Added eco charge and eco discharge modes.

De Sessy Connect modus stelt je in staat om, onder een aantal voorwaarden, te handelen op de ‘onbalans markt’. Sessy Connect komt beschikbaar in een komende firmware update van Sessy. Op dit moment is deze modus dus nog niet beschikbaar. Voor meer info over deze nieuwe modus zie hier:

De nieuwe ECO laad- en ontlaad modi stellen je in staat om makkelijk vanuit de Homey Mobile app je Sessy handmatig te laden/ontladen, maar dan niet met volle snelheid. Let op: flows die de laadmodus gebruiken moeten misschien aangepast worden om correct te blijven werken!

1 Like

Ik krijg de test versie niet gedownload.
Heb de app opnieuw geĂŻnstalleerd maar die blijft op 2.14.

Welke vermogens worden gebruikt in de eco standen?

1050W voor laden, 765W voor ontladen.

De eerste kuil snel gevonden

Wanneer de Sessie aan het opladen is en de auto wordt aangesloten dan blijft het doelvermogen voor de lengte van het laden van de auto gelijk. Dat is niet de bedoeling, alleen het overschot van het PV-vermogen mag naar de Sessy. Die is er meestal niet


De aanpassing lijkt te werken (Zet doelvermogen op 0 Watt na 10 seconden start van laden auto).

1 Like

Als nieuwkomer toch even een vraag: het #vermogen + #totaal vermogen, dat is toch van de Sessy batterij of van de P1 meter?

Zie hier [APP][PRO] SESSY Thuisbatterij - #58 by Gruijter

Dank je, ik ben het hele topic al aan het doorlezen en zag het antwoord. Ben me alleen niet zeker waarop ik de Sessy Doel moet zetten, is dat de Capaciteit van de Batterij of de oplaadsnelheid?

Is het interessant om in deze NOM flow van jou in te bouwen dat hij de batterij laadt op de twee goedkoopste uren van de dag?

Je weet dat er een eenvoudigere NOM flow mogelijk is? Zie hier voor automatische NOM met PBTH: [APP][PRO] SESSY Thuisbatterij - #2 by SessyDev

Tuurlijk. Kun je eenvoudig zelf maken met een advanced flow. Je zet de NOM flow gewoon uit op die uren, en zet laden aan.
Dat is het mooie van Homey. :hugs:

Ook ik stuit tegen het zelfde probleem aan, dat de NoM flow van @Gruijter goed werkt met 1 Sessy maar als je meer Sessy’s hebt, dan gaan de anderen in rust stand.

Wat ik geprobeerd heb, voor elke Sessy een aparte flow = werkt niet
Een tweede SessyDoel (2) aangemaakt = Werkt niet

Uiteraard het #vermogen Sessy 2 gebruikt in de andere formule. Ik lees het topic nog even verder in de hoop het antwoord te vinden. Ik zit nog volle moed
 met nadruk op nog. :rofl:

Ook voor jou: met PBTH kun je heel makkelijk NOM maken met meerdere Sessy’s. Zie voorbeeld hier [APP][PRO] SESSY Thuisbatterij - #2 by SessyDev

Ook deze flow werkt voor mij.
Het is vandaag zeer zonnig weer, de prijzen van stroom zijn nu 9ct maar over half uur 0 cent.
Ik ben de Kia met 64kwh aan het opladen en ik zie dat dit wordt gedaan met 5.0 kW groen en 2,3 kW net.

De zonnepanelen leveren op moment 1950 kWh, de batterijen 3300 kWh en het net 2500 kWh. Dat komt dicht in de buurt van de 7,3 kWh opladen en het huis zal ook wat gebruiken.

Mijn dank tot zover. Ik lees nog even verder of NOM/XOM nog verder ontwikkeld wordt en of het interessant is om in te bouwen dat de accu gaat laden als de prijs onder een bepaald bedrag is.

(Ik reply op iemands comment, maar lijkt erop dat mijn comments steeds onderaan de topics verschijnt. Waarschijnlijk doe ik iets fout excuus daarvoor)

1 Like

@Ricardo_Frederiks het is belangrijk dat je maar Ă©Ă©n P1 met er ingeschakeld hebt.
Dit kan je nakijken door in de app op het huisje te klikken en al je apparaten na te lopen. Ikzelf heb bijvoorbeeld 3x P1 meters (HW, Tibber en Sessy). Uiteindelijk heb ik gekozen om met Sessy te haan werken, dus heb ik de andere twee uitgezet door erop te klikken, dan naar instelling (tandwiel) te gaan en het volgende uitgevinkt: MEENEMEN IN TOTAAL. Uiteraard daarna opslaan.

1 Like