[APP][PRO] SESSY Thuisbatterij

Ja. Weet niet meer precies in welke versie ik het erin heb gezet. In ieder geval in 6.1.2

Werkt inderdaad goed, inderdaad mogelijk al langer.

1 Like

Hou ik dan wel die 8% ontlaadverlies aan? Die van mij ontlaad ook op bijna het volledige ontlaadvermogen.

Ja, die wordt gebruikt bij de ROI berekening. Het verlies zit aan de DC kant.

1 Like

Goedemorgen, zou je ook een combi kunnen maken van bv de dynamische optie van hierboven en wanneer je zonnepanelen voldoende opleveren je hiermee de batterij vollaad?

Ja dat kan je zeker doen. Met de verschillende flowcards kun je naar eigen inzicht een flow ‘bouwen’.
Wel vraag ik me af waarom je dit wilt doen?
Heb je dynamische uurtarieven?
Als je de flow ROI heb draaien laad hij op de meest efficiente/ gunstige tarief momenten op.
Met het salderen van de zonnepanelen haal ik meer rendement op dit moment dan opslaan in de Sessy.
Dit komt omdat het tarief van zonnen uren nog relatief hoog is dan het tarief 's nachts.

1 Like

Goedemorgen, ik heb een dynamisch contract bij Tibber. Het lijkt mij dat wanneer je gratis op de zo de batterij vult en dit tegen hoog tarief het net in duwt geld oplevert? Zal eens nagaan wat Tibber rekent met salderen.

Dat klopt, dat noemen ze ROI (return on investment). Maar reken je niet rijk. De zonnestroom is niet “gratis” (t.g.v. salderen), je moet ook afschrijving van de accu meerekenen en ook nog efficiencyverlies bij laden en ontladen.

1 Like

Tibber rekent het actuele tarief aan saldering tarief.
Afgelopen dagen heeft de Sessy niet geladen en ontladen omdat het verschil te klein was om het ‘rendabel’ te maken M.a.w. het tarief tussen goedkoopste moment en duurste moment was lager dan EUR 0,10. Ik heb meer verdiend aan zonnestroom rechtstreeks op het net te salderen dan opslaan in de sessy.

1 Like

ik volg dit onderwerp al een tijdje en kwam vanmorgen dit onderwerp tegen: Solar Magazine - ‘Consument kan btw op thuisbatterij terugvragen, met óf zonder zonnepanelen’

Misschien het noemen waard?

Ik heb de flow ook hier op de homey geprogrammeerd. Het lijkt goed te werken. Maar ik ben toch heel benieuwd wat de 17/18 in de formule voor een doel heeft?

Dat is een rekenkundige manier om een rolling average te berekenen. Maar ik heb onlangs een speciale NOM/XOM flowkaart gemaakt die een NOM flow veel eenvoudiger maakt:

1 Like

Hallo Mijn naam is Ben.
ik heb ook al een tijdje een sessy op een vast energie contract
dit werkt maar ik wil meer dus ik heb een dynamisch contract
en deze wil ik via homey2023 later sturen op (ROI samen met PBTH en Dynamische prijzen)
ik ben al een tijd je mee bezig maar hij doet het niet
ik kan hem wel hand matig op laden zetten via homey of ontladen maar hij doet het niet automatisch
wie kan me op weg helpen

weer stukje verder hij heeft nu net om 17:00 38min 10% naar 0% ontladen om dat hij zag dat het duurste moment hoop dat hij over 8 uur van zelf gaat laden dat werkt dat ieder geval

1 Like

Dan moet je wel een heel klein winstgetal hebben ingevuld. Ik heb 0,07 euro ingevuld, en bij mij gaat hij voorlopig niet laden…

o waar kan ik dat doen ??

ja dit heb ik ook maar ik snap 0,07 euro niet ?

Ik heb in mijn flow de 0.1 aangepast naar 0.07. En voorlopig zal er bij mij geen energie worden opgrslagen, laat staan bij een minimale winst van 0.1 euro.
Waarom denk je dat je Sessy over een aantal uur gaat laden?

om dat dat het uur zou waar het goedkoopst is maar hij heeft niet gedaan maar hij staat dus dan te hoog