[APP][PRO] SESSY Thuisbatterij

Afgelopen weekend mijn Sessy aangesloten en gekoppeld. En dan beginnen de radertjes te draaien. Hoe ga ik dat dan maken? Alle posts gelezen, maar er zijn nog wel wat vragen. Misschien is er iemand die deze kan beantwoorden. Ik heb het RIO voorbeeld nagebouwd maar weet niet of dit uiteindelijk is wat ik zoek. Ik heb een dynamisch energie contract en wil eigenlijk met de Sessy de pieken opvangen / afvlakken zolang er genoeg energie in de Sessy zit. Ontlaad de Sessy alleen op de Fase waar hij op aangesloten zit? Hoe zorg ik ervoor dat de Sessy niet tegelijk met mijn Auto aan het laden / ontladen is (mijn idee is in plaatje te zien)? Misschien is er iemand die een beetje het zelfde heeft en zijn Flow wil delen. Bedankt alvast. Rogier

Is het niet zo dat met het gebruik van de ROI strategie de Sessy juist gaat laden op het goedkoopste moment ?
Dat is dan toch juist het beste moment voor de accu om te laden?
Zo te zien heb je ook een Tibber contract, dan kan je ook de Tesla power up installeren dat ook je Tesla op de goedkoopste momenten gaat laden.

Wat je zegt klopt. Maar ik wil zeker zijn dat men auto vol is, en die laad niet elke dag en eigenlijk alleen in de nacht. Verder ben ik bang dat als ik de auto en Sessy aan zet het niet goed gaat. Verder zijn er ook overdag genoeg goedkope momenten. Ben ik te voorzichtig?

versie 2.1.3 is zojuist vrijgegeven.

  • Disabled ā€˜force homey controlā€™ by default.
  • Extended control mode explanation during pairing.
  • Improved pairing for non-mDNS networks.

Deze wijziging is vooral voor mensen die niet goed begrijpen dat als je een Sessy aan Homey koppelt in besturingsstand, dat de NOM/ROI regeling van portal.sessy.nl wordt ā€˜overruledā€™ door Homey :nerd_face:

1 Like

Hallo, ik krijg binnenkort een Sessy en die wil ik aansluiten op de groep van mijn zonnepanelen die op Ć©Ć©n van de 3 fasen staat (dat is voor nu het makkelijkst: kabel doorknippen, Sessy ertussen). Dus de andere twee fasen worden niet aangesloten want ik wil de Sessy alleen laden met de zonnepanelen.
Het doel is zo weinig mogelijk terug te leveren aan het net, dus geen nul op de meter maar nul op de fase.
Vraag 1: Heeft de Homey Sessy-app variabelen van het vermogen per fase uit de P1? (Ik kan dit eventueel ook uit mā€™n verbruiksmanager halen.)
Vraag 2: Waarom zit in de NOM flow een moving average van 3 minuten? Ik zou graag b.v. mā€™n af en toe piekende close-in boiler (voor al 's nachts) met de Sessy willen voeden (ik durf 'm 's nachts niet uit te zetten, ben bang dat 'ie dat uiteindelijk niet overleefdā€¦)
Vraag 3: In mijn perceptie wordt de Sessy opgeladen als de zon schijnt en ontladen als er geen zon is. Dus bij somber weer bijna continue leeg en bij zonnig weer overdag laden tot vol (en het PV overschot gaat naar het net). Waarom staat bij de NOM uitleg dan ā€œEr moeten altijd momenten worden gekozen om Sessy bij te laden.ā€ ? Als de zon niet schijnt heeft het toch geen zin uit het net te laden?

Ja, zit in de app.

Omdat je P1 meter meerdere seconden vertraging in de meting heeft, en ook Sessy meerdere seconden nodig heeft om bij te sturen, zul je korte pieken (bv waterkoker aan/uit) nooit naar 0 kunnen regelen. Met de rolling average wordt de aansturing stabieler. Maar het mooie van Homey flows is dat je zelf een andere sturing kunt maken.

Dat is jouw eigen uitgangspunt blijkbaar, en ook dat mag je zelf bepalen. Zelf laad ik wel degelijk uit het net als de prijs laag is.

1 Like

Het hangt heel erg van je doel af per welke tijdseenheid je Nul op de meter nastreeft: Per jaar (salderen), per maand/week/dag (zelfvoorziening), per uur (dynamische tarieven). Maar per minuut/seconde? Welk doel heb je daarmee @HomeyBram?
Het voordeel van een moving average is dat pieken wat uitsmeren, dus per saldo (binnen een uur) zit je bij benadering zeker op nul. Geeft wat een rustiger sturing van je Sessy. Als je wat sneller wilt reageren, kun je de verhouding in die berekening wat aanpassen (nieuwe waarde wat meer laten wegen dan het gemiddelde, heb ik ook gedaan), maar per seconde precies het verbruik wegmiddelen gaat je nooit lukken, zou ik niet nastreven en heeft zover ik weet geen nut.

1 Like

@Gruijter @Torch1969 bedankt voor reactie, ik ga spelen met aansturing Sessy via Homey, voorlopig ā€œnul op de faseā€ en in de toekomst een ander energiecontractā€¦

1 Like

Heb nu 1,5 maand een Sessy en lees al heel lang mee in dit topic en het topic op Tweakers. Denk dat ik alles goed heb ingesteld, maar ik krijg de ROI flows niet aan de praat. Ik heb PBTH geinstalleerd en de Sessy app. Vervolgens begonnen met de basisflow die al meerdere keren in dit topic gebruikt wordt. Heb er nu om te testen pushmeldingen aan gekoppeld. De besturing van de Sessy vindt nu plaats door Charged, maar doel is om dat uiteindelijk zelf via Homey te doen.

Ik maak waarschijnlijk ergens een enorme basis fout, maar ik zie hem niet. Kunnen jullie eens meekijken?

Dit is de flow die ik nu aan heb staan:

Als ik de flow test krijg ik de melding ā€œOm deze flow te testen moeten we wat tags van deze flow simulerenā€:
Test melding

Daar zit bij mij mijn eerste vraagteken, hij zou #prijs nu toch zelf op moeten halen via the PBTH app? Waarom moet ik die invoeren als ik wil testen. Gaat hier al iets mis of hoort dit gewoon?

Oh ja, wat ik ook invoer bij # prijs nu, het leidt in alle gevallen tot 2 negatieve conclusies:

Ik heb alle apps al eens verwijderd en opnieuw geinstalleerd, misschien dat ik ergens iets vergeten ben te configureren, maar ik ben het overzicht nu echt even kwijt.

Dit hoort bij het zelf uitvoeren van een flow, dan moet je zelf een waarde opgeven waar je mee wilt testen. Voor deze flow is de prijs zelf niet echt relevant, alleen de trigger dat die is veranderd. De kaartjes voor bepalen juist moment voor (ont)laden halen de prijs inderdaad gewoon uit de app. De tag is alleen relevant als je die zelf ergens gebruikt in de flow (in jou geval in je melding, maar die kun je zelf ook uit de app halen).

Ja, kan kloppen, het is nu ook geen goed moment om te (ont)laden met ā‚¬0.10 verschil. :joy:. En hangt dan ook nog af van feit of de Sessy helemaal vol of leeg is. Als je wilt testen zou je het prijsverschil even heel klein kunnen maken, b.v. ā‚¬0.01.

1 Like

De flow weet (nog) niet wanneer de Sessy accu moet stoppen, laden of ontladen.
Ik heb het gedaan zoals in de bijlage, er gaan ook ā€˜linkjesā€™ naar de 3 paarse Sessy tegeltjes.

@Torch1969:
Ok, dus zelf prijs invoeren hoort bij de flow, dus dat gaat goed. Maar ook als ik 0.01 invoer krijg ik 2x een negatieve uitkomst en gebeurt er dus helemaal niets.

@Dennis_Fokkema:
Ik heb bewust de linkjes naar de 3 Sessy knoppen even weggehaald en laat alleen linkjes lopen naar de berichten. Dit doe ik om te testen. Maar ook als ik de linkjes wel plaats, dan krijg ik de Sessy via deze flow niet aan het (ont)laden.

Testen met 0.01 (en voor de zekerheid verbonden linkjes) geeft volgende resultaat:
Schermafbeelding 2023-12-10 154305

De rode streep onder ā€œZet Sessy Laadmodus op Stopā€ komt omdat besturingsmodus nu niet op Homey staat, maar ook dat lijkt me niet nodig om te kunnen testen. Ik heb het ook getest met de besturingsmodus wel op Homey namelijk, zelfde resultaat.

Ergens zit er iets niet goed, maar ik krijg de vinger er niet achter. Dank voor het meedenken in ieder geval. Zo kan ik ieder stapje proberen te troubleshooten.

Ik bedoel niet ā‚¬0.01 als invoer voor prijs nu (wat je daar invoert maakt niet zoveel uit, pak de huidige prijs maar). Ik bedoel ā‚¬0.01 als prijsverschil in het Sessie kaartje (waar je nu ā‚¬0.11 hebt staan).

Je flow klopt verder als een bus, maar je kunt die gewoon niet testen, omdat de logica van die Sessy kaartjes nu eenmaal zo werken als ze werken, enige is dus dat prijsverschil verkleinen, zodat het kaartje sneller de conclusie trekt dat je moet (ont)laden.

Laat de flow maar aan staan vannacht met meldingen, je zult zien dat die vannacht rond 3 uur triggert

1 Like

Thanks, maar helaas, werkt ook niet.

Ik heb de flow inderdaad de hele nacht aan laten staan (hij stond al weken aan), maar 's ochtends geen meldingen (de flow heeft nog nooit meldingen getriggerd). Ook als ik test met ā‚¬0.01 als prijsverschil doet hij niets.

Bij vele andere flows waar ik meldingen gebruik werkt dat wel gewoon. Dus ook ligt het niet aan de push meldingen.

En je hebt wel een DAP (day ahead price) device aangemaakt die aan de tarief update groep rapporteert waar je battery summarizer in zit? (Standaard groep 1)

Bij mij is hij overigens wel gaan laden afgelopen nacht. Dus de flow doet het :wink:

1 Like

Ja en nee, er is volgens mij een DAP device aangemaakt, maar als ik het goed zie rapporteert die aan groep 0. Zie plaatje hieronder. Dit bedoel je toch?

Dus de instelling ā€œstuur tarief naar groupā€ op 1 zetten zou het dan moeten oplossen?

Ik ga het testen.

Edit:
YES! Thanks @Gruijter, dat lijkt inderdaad te werken. Als ik nu test met de actuele prijs ā‚¬0,32 en het prijsverschil even op ā‚¬0,01 zet krijg ik inderdaad een melding dat de Sessy wil gaan ontladen. Nu ik nog een keer door het topic lees zie ik dat iemand anders dit ook had, daar heb ik dus overheen gelezen.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet helemaal begrijp hoe ik dit had kunnen weten dit zo in te regelen. Heb ik ergens overheen gelezen, er is toch niet echt een how-to met instructie hoe eea in te stellen? En hoe komt het dat de ene app op groep 0 staat en de andere op groep 1, heb ik dat zelf ingesteld of is dat een standaard instelling? Ik heb echt geen idee meerā€¦ :innocent:.

In ieder geval bedankt voor het zetje de goede kant op. Nu eens lekker testen met de flow :+1:

Edit 2:
Nog even gekeken naar de info/hulp labeltjes bij de instellingen van de DAP en de Battery Summarizer, maar ook daar haal ik het niet direct uit. Bij die eerste (de DAP) dacht ik dat het om frequentie ging, niet zozeer dat het een id van een groep was. Bij de toelichting bij de battery-summarizer is het duidelijker omschreven (voor mij). Maar blij dat het nu goed staat.

DAP:
Schermafbeelding 2023-12-11 205402

Battery-summarizer:
Schermafbeelding 2023-12-11 205421

1 Like

Fijn dat het nu werkt @evanhemmen , slimme suggestie van @Gruijter :grinning:.

Misschien kun je je ervaringen die je nu hebt ontdekt verwerken in een stappenplan en dat als howto hier op het forum plaatsen? Dan help je nieuwe gebruikers ook weer. Zo helpen we elkaar :wink:

2 Likes

Goedemorgen allen,

Sinds twee weken ben ik aan het testen met de flow om de stroom van mijn zonnepanelen rechtstreeks in de sessy op te slaan. Hiervoor heb ik het voorbeeld Zonnestroom naar Sessy gebruikt.

Naar mijn idee werkte dit steeds goed. Sinds vorige week (en hij heeft toch nog teruggeleverd op het net) laad de sessy niet meer op. Bij de logica heb ik het vermogen van de Sessy gepakt. Zie printscreen (zwarte kader).

Vervolgens zet ik in de kaart ā€˜danā€™ het doelvermogen van de sessy #vermogen welke ik ook gekozen heb voor de logica.

Is dit de correcte wijze van invoeren, of moet ik andere logicaā€™s kiezen?
Dank alvast.

@ErikT waar heb je deze flow vandaan?
Volgens mij zou het als volgt moeten werken:

Als P1 Sessy totaal vermogen veranderd
En P1 Sessy totaalvermogen is kleiner dan -50
Dan zet doelvermogen Sessy op P1 totaalvermogen

En weet je zeker dat je met die grens van -50 wilt werken? Het rendement van de Sessy is dan niet echt geweldigā€¦.maar dat is een persoonlijke afweging.

Ik heb die als shared flow bovenin het topic gevonden. Zie link hieronder.

Ga er vanavond eens mee aan de slag met je adviezen

1 Like