[APP][PRO] SESSY Thuisbatterij

Yes. Ik zou dat inderdaad kunnen toevoegen, maar als ik er aan ga sleutelen zal ik het ws andersom doen: dat je een kaartje krijgt met het beste vermogen om mee te laden.
Maar voorlopig kom ik daar niet aan toe.
Ps: eigenlijk is dit een PBTH topic

1 fase van 16Ampere mag 3,7 kWh (=3700W) leveren (als ik het goed begrepen heb).
1 Sessy kan max 2,2 kWh laden, ik heb er 2 en is dus 4,4 kWh. Dat zou 700W teveel zijn.
De Sessy software zorgt voor de maximalisatie/loadbalancing waarbij de fase niet overbelast wordt.
Die 700W is ongeveer 19% dus deze trek ik af van 100%(4,4 kWh), zie daar de 81% die je dus maximaal kunt inzetten.

1 Like

Weet je dat zeker? Op het tweakers forum lees ik toevallig ook wat post’s hierover. Daar geven ze aan dat die alleen in NOM modus daar rekening mee houdt (alleen dan kijkt de accu naar de P1 meter). In ROI- en in open- (homey) modus zul je dat dus zelf in de gaten moeten houden.

Je kunt voor de zekerheid het maximaal vermogen van beide accu’s in de Sessy instellingen beperken. Dan dwing je ze sowieso wat meer naar de range met meer efficiency. Dus per Sessy 350 W van die 2200W aftrekken (dus 1850W). En misschien kan het wel wat hoger, omdat je het verlies nog mee kunt rekenen (ongeveer 8% bij 1850W is 148 W) dus rond de 1950W zit je veilig.

1 Like

Wij lezen beiden hetzelfde forum :grinning: En Deze post verbaasde mij ook. Mijn bevinding was aanvankelijk dat er iets van schaling plaatsvond, maar dat is niet zo, blijkt uit een screenshot van homewizard.


Het is dus zaak inderdaad iets te knijpen wil je je groep niet overbelasten. :face_with_raised_eyebrow:

1 Like

Hi Marco,

Ik denk dat je je een beetje vergist, en dat je fase en groep door elkaar haalt,
Elke Sessy moet op een eigen groep van 16 A worden aangesloten. en er mogen 2 Sessy’s op een 1fase deze fase kan de 4400 Wh wel hebben, en de Sessy P1 dongel zorgt ervoor dat je onbalans blijft mocht er meer stroom verbruikt worden op de betreffende fase.

Hi Peter

Maar… dan ben ik toch nog confused want mijn 2 Sessies hangen aan 1 groep, ze zijn doorgelust / parallel gemonteerd, en ik heb maar 1 fase in huis dus dat blijft 1 fase.
Ik zal mijn basic electrotechniek maar weer eens oppoetsen want ik dacht dat de vuistregel was voor de hoeveelheid Watt dat op één groep je niet meer dan 3500 watt kunt aansluiten.

Als je 2 Sessy’s op 1 groep hebt dan moet er Idd geknepen worden maar je fase zal dan wel 35 A zijn.
Ik hoop dat je evengoed plezier hebt van jè Sessy’s. :+1:t2:

Groet,
Peter

Ja, ik heb 1x35A dus ik zit qua capaciteit nog wel goed.
Maximaal vermogen : 8 kW

@Marco_Rombout Je zou er dus voor kunnen kiezen om de tweede sessy op een aparte groep te zetten, zodat je ze niet knijpt.

Ja, dat zou kunnen maar dan moet ik zelf een losse kabel gaan trekken van zolder naar een aansluitpunt waar een andere groep op zit. Vindt het wel oké zo :face_with_peeking_eye:

Nieuwe versie 2.1.0 is klaar om te testen: Sessy | Homey

  • Added CT meter support.
  • Ignore case for username and password.

Mensen met een CT meter in plaats van een P1 meter kunnen deze nu ook in Homey gebruiken. Mocht iemand een CT meter hebben, laat dan svp even weten of het goed werkt :wink:

En weer een nieuwe versie 2.1.1: Sessy | Homey

  • Added P1 Gas meter support (firmware>=1.5.5).

Hiermee krijgt de P1 meter de beschikking over de gasmeter stand (m3), en het actuele gasverbruik (flow in m3/uur). Hiervoor moet de P1 dongel minimaal firmware versie 1.5.5 hebben.

1 Like

Als ik in de portal van Sessy kijk zie ik dat hij bijvoorbeeld morgen bij het laden en ontladen (ROI) twee verschillende vermogensstanden creëert.
Is hiervoor ook een mogelijkheid om dit in homey zo te krijgen?

Met flows kun je zelf maken wat je wilt. Maar ik neem aan dat je de ROI flow cards van PBTH bedoeld. Je zou daarvoor een feature request kunnen indienen hier: [APP][Pro] Power by the Hour [Feature Requests]

1 Like

Weet iemand of het lukt om de sessy (bij Roi flow) maar voor een x % op te laden?
Je kunt bijv obv Solcast een berekening laten maken hoeveel zon energie er op een dag opgewekt zal worden. Dit gedeelte zou ik dan graag willen opslaan in de sessy.

Tuurlijk. je kunt de ROI flow uitschakelen met een andere flow. En die ander flow triggert op basis van het bereiken van de x% SoC.

Nieuwe versie 2.1.2 is vrijgegeven in de Homey app store.

  • Added CT meter type selection for Homey Energy.
  • Increased decimals for current (A) to 3.

Deze update heeft kleine usability verbeteringen voor de CT meter.

Kunnen jullie met mij meekijken of ik goed op weg ben.
Ik heb als basis de ROI gebruikt. Als aanvulling heb ik gepoogd erbij te zetten dat als Solcast een voorspelling doet van >5 KWH, de sessy niet meer dan 3.5 kWh oplaad van het net. Het resterende deel wil ik dat hij via de zonnepanelen gaat opladen. Is de verwachting dat er <5 KWH opgewekt wordt, hij gewoon vol laad vanuit het net.

Hallo,
Ik heb 3 Sessy huisaccu’s die in NulOpdeMeter moeten draaien.

Ik kan diverse parameters en waarden via HDashboards op mijn tablet laten zien.

Echter, soms wijzigt de laadstrategie naar API.
Volgens anderen komt dat doordat ik Homey gebruik om waardes uit te lezen.

Helaas gaat hij in API mode niet meer laden als de zon op de panelen komt en de meter terugdraait. Als ik daar an denk, en de CTmeter weer op NOM zet, dan gaan ze direct laden.

Is er een mogelijkheid om vanuit Homey de laadstrategie te forceren naar NOM?

Zeker.

Zie dit voorbeeld ter inspiratie.