[APP][PRO] SESSY Thuisbatterij

@Gruijter Lijkt nu goed te gaan inderdaad, dank voor het meekijken.

1 Like

Inderdaad zou het wachtwoord niet verplicht moeten zijn voor P1. Heb de fout gevonden in de code. Nieuwe versie komt er aan.

Nieuwe versie 2.0.2 is beschikbaar als test: https://homey.app/a/nl.sessy/test/

  • Added system state details to flow trigger card
  • Fix P1 wrong username/password restarts
2 Likes

Ik draai inmiddels een tijdje met de NOM flow. Nu kwam ik er zojuist achter dat Sessy al enige tijd in Standby blijft hangen. Als ik handmatig de Sessy op Opladen/Ontladen zet krijg ik de foutmelding: Homey is niet ingesteld in besturingsmodus.

Bij de geavanceerde instelling staat forceer Homey besturdinsmodus gewoon aan en dat heeft ook altijd gewerkt. Wachtwoorden heb ik voor de zekerheid nogmaals ingevoerd maar helaas geeft dat geen resultaat. Iemand enig idee waar ik het in zou moeten zoeken?

Ik heb de app opnieuw opgestart en nu lijkt het te werken.

1 Like

Vandaag een mooie dag om mijn nieuwe accu eens de sporen te geven. Overdag de accu helemaal volgeladen. Vanaf 16u tot 19:20 op vol vermogen helemaal ontladen. Dat gaat prima.
Aan het einde draait hij wat langer door op 0%. Lijkt erop dat hij z’n nulpunt nog moet vinden/calibreren. Op het moment dat ik de accu vulling dan in de mobile- app (iPad en iPhone) wil bekijken (tabblad met het batterij symbooltje), klapt de hele homey app eruit. Is dit een bekend verschijnsel?

Nee. Maar de Homey mobiele app is niet altijd stabiel. Bij mij helpt het de Homey app af en toe volledig af te sluiten.

Hallo Robin,
Het blijkt dat mijn SMA omvormer de geest aan het geven is, ben bezig om deze te vervangen. Dit gaat even duren, dus het flow gebeuren gaat even “on hold”. Kunnen we afspreken dat als de handel weer draait, ik weer op de lijn kom. Zou fijn zijn.
vrgr. Aad van Breugel

1 Like

@Gruijter ik zie in mijn testflow dat het vandaag om 17:00 en 18:00 het beste moment is om te ontladen (met 10 cent verschil). Dit zijn voor vandaag geen geschikte momenten (omdat de prijsverschillen vandaag niet meer zijn dan 10 cent). Is dit vanwege de prijs vannacht (18 cent) en morgen namiddag (35 cent) dat deze logica daarmee rekening houdt en dus nu adviseert de accu leeg te gooien?

paar vragen (zonder teveel te willen vissen naar je “geheim van de smid”).

  • klopt het inderdaad dat deze logica kijkt naar de complete komende periode van beschikbare prijzen? Dus in dit geval ook al morgen?
  • Waarom krijg ik advies om te ontladen, terwijl mijn accu leeg is (0,1%), houdt de logica daar geen rekening mee?
  • Deze trigger komt elk uur, maar ik zou graag weten voor welke periode de prijs laag/hoog is, zodat ik op basis daarvan het benodigde laad/ontlaad vermogen kan berekenen en zo optimaal verdeeld over die periode wil laden/ontladen (o.a. vanwege efficiëntie). Is de periode al bekend in de flow? Zo ja kun je die via een tag beschikbaar stellen? Zo nee, zou dit mogelijk zijn?

Volgens mij kun je enige efficiency info uit deze tabel destilleren (hover over de tabel, laatste cel) : Zonneplan prijzen voor 02-11-2023

Omdat rond 3am weer goedkoop geladen gaat worden. Het algoritme probeert de restenergie voor die tijd nog zo duur mogelijk te verkopen. En leeg is pas leeg als SoC 0% is. Maar omdat Sessy soms nog 1% SoC aangeeft terwijl hij eigenlijk leeg is wordt het ontladen toch gestart. Geen probleem, want een lege accu gaat/kan niet verder ontladen.

Nee. De strategie van het huidige uur wordt pas berekend als de flow draait. De toekomstige strategie is niet beschikbaar. Misschien ga ik dat in de toekomst nog veranderen. Ik zit te denken aan een compleet ander algoritme op basis van een ‘linear solver’. Maar voorlopig kom ik daar niet aan toe.

1 Like

Hi @Gruijter , als ik in de error log kijk van 1 van mijn Sessies kom ik een entry tegen:

2023/11/01 E (21:33:58.727) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.

Wordt dit getriggered vanuit Homey of Sessy zelf? Maw is de meldng afhankelijk van de strategy orchestrator?

Dit betekent denk ik dat je Sessy de P1 dongel niet kan vinden via mDNS. Geen probleem als de dongel op een vast adres staat ingesteld.

Maar als je het zeker wilt weten zul je Sessy zelf moeten vragen.

Dank voor het meedenken. Die pagina ken ik en kijk ik ook veel na. Op dit moment plan ik handmatig het laden/ontladen op basis van die adviezen. Maar dat wil ik graag automatiseren. Daar moet ik een trigger moment voor hebben en een tijdsduur (Ik heb trouwens van faceless (de tweaker die deze pagina maakt), al een aantal api’s naar deze gegevens).
Ik bedoel de grafieken op deze pagina van Sessy. Daar kun je zien dat je rond 40-60% een betere efficiëntie hebt dan op vol vermogen. Als er dus meerdere uren zijn, dan liever wat rustiger laden (ook minder ventilator geluid), dan op vol vermogen knallen (kan 5% schelen).

1 Like

Inderdaad. Die iets betere efficientie zou met een linear solver kunnen worden berekend.

Zie kopje “error log” in openingspost van Sessy topic op tweakers
Edit: link gecorrigeerd

1 Like

Dit is de juiste link met error info
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2171568

1 Like

Heel interessant, die technische achtergrond informatie.
Even filosoferen; dus met een ROI strategie zal er altijd, afhankelijk van je fase belastbaarheid, nomaliter maximaal geladen worden.
Per Sessy is dat 2200W.
Gezien ik in huis nog een 1-fase aansluiting heb wordt er al geloadbalanced met 2 Sessies tot gecombineerd 3700W (16A).
Is het dan safe te zeggen dat ik 100-19%=81% belasting heb bij laden, en door middel van de instelling Laad / Lever limieten te tunen tot je op 50% belasting zit, je de hoogst mogelijke laadefficiency behaalt?

Als dit nog eens te programmeren was :stuck_out_tongue:

Reken je daarbij altijd met het maximale laad/lever-vermogen (zoals ingesteld in de geavanceerde instellingen?)? Is het mogelijk om die als (optionele) parameter toe te voegen, dus dat ik bij aanroep van het kaartje kan meegeven met hoeveel vermogen ik gemiddeld wil laden/ontladen? En dat de berekening daar rekening mee houdt?

Hoe doe je dat?

Wat bedoel je hiermee?

Ja, dat is wel mijn theorie op basis van die grafiekjes, maar dat heb ik nog niet kunnen onderbouwen met resultaten tot nu toe.