Ik heb een nieuwe versie van PBTH gemaakt speciaal voor Sessy: Power by the Hour App for Homey | Homey
Hiermee kun je veel preciezer bijhouden hoeveel Sessy oplevert omdat het rekening houdt met laad/ontlaad verliezen. Ook kun je de Round Trip Efficiency (RTE) makkelijk bepalen. De RTE geeft de efficientie van het hele opslag systeem aan, gemeten op de ‘stekker’ naar het spanningsnet in huis.
Op basis van een paar dagen meten kom ik met Sessy op een RTE van ruim 82%. Dus bij het volladen van Sessy, en weer volledig ontladen, raak je bijna 18% energie kwijt. Dat is in lijn met vergelijkbare systemen.
Een tweede belangrijke functie is de flowcard die ik heb gemaakt om optimale momenten te kiezen voor laden / ontladen op basis van dynamische stroomtarieven. Hier heb ik flink op zitten puzzelen, en ik ben echt trots op het resultaat! Het algoritme gebruikt de actuele SoC, laadsnelheid, ontlaadsnelheid, verliezen, en alle bekende toekomstige prijzen. Via een ‘brute force’ berekennig worden miljarden mogelijke strategieen doorgerekend en de meest gunstige strategie gekozen. Het is voor Homey dan ook een zeer CPU intensief klusje. Gebruik spaarzaam, bijvoorbeeld maximaal 1x per uur!