[APP][Pro] Quatt - Weet wanneer je Quatt warmtepomp je huis verwarmt (nl)

Hi Harry, zou het je lukken om de data van de CiC pagina zelf te delen (mag in prive bericht, dit doe je door naar het IP adres van de CiC te gaan in je browser, met het poortnummer 8080 erachter, bv 192.168.1.200:8080)? Dan kan ik zien of daar dezelfde waarden staan. Ik heb zelf geen Duo, dus het is lastig te testen voor mij, maar in principe worden ze gewoon 1 op 1 overgenomen.

Screenshot 2024-05-20 at 22.32.25

Ik denk dat ik het al zie; het is de berekende delta van water toevoer en water afvoer per WP?

Hallo, mooie app, ik merk alleen dat de ALS kaarten in de flow niet triggeren. Bijvoorbeeld de “Werkmodus van wp1 is stand-by” triggert niet als de werk modus verandert. Ik zou dan ook een kaart verwachten met “modus is veranderd” en dan deze als EN kaart.
Ik heb het nu opgelost door te triggeren op “ALS vermogen veranderd is” en de EN kaart voor modus te gebruiken.

Hoi @trietsch ,

Ben heel blij met de app, maakt dingen veel inzichtelijker. Ik zie 1 schoonheidsfoutje op dit moment, als ik trigger op “current room temperature changed” en de temperatuur veranderd dan krijg ik 2 triggers. Vermoedelijk omdat ik een Duo heb, kan het zijn dat hier nog een foutje in de code zit? Of anders iets inbouwen dat een update van dezelfde temp dus geen (2de) trigger hoeft te geven?

Ik maak steeds vaker gebruik van de Quatt-parameters om deze in een flow te verwerken. Dit werkt dus prima.
Bij inzichten zie ik echter alleen energieverbruik. Is dit uit te breiden met meer parameters?

2 Likes

Ik had laatst een probleem met het wegvallen van de druk in m’n CV leiding. Ik het daarvoor contact met Quatt en zij konden de druk op afstand uitlezen en mij vertellen wat de huidige stand was en wanneer hij weg viel.

Super interessant lijkt mij. In de JSON feed komt deze waarde alleen niet terug zag ik. Is er contact met Quatt om te vragen of zij deze data beschikbaar kunnen maken?

Tot voor kort deed deze app het top en ging alle logging en de bijbehorende flow perfect. Sinds kort echter zie ik dat wanneer mij quatt gas gebruikt dat de app dat niet:

Hebben andere dat ook?

Las in een recente mail van Quatt dat ze de communicatie van Chill van/naar de CiC via Thread willen laten verlopen. Ofwel, dat zou kunnen wijzen op een verandering met betrekking tot dat op dit moment het niet mogelijk is actions uit te voeren.

Verder; in de Homey Energy tab (op dit moment in beta) wordt het verbruik van Quatt niet meegenomen. Is dit omdat de Quatt intern geen kWh-verbruik bijhoudt? Zou er een manier zijn om het bijhouden van verbruik met de Quatt app mogelijk te maken?

Quatt houdt alleen huidig vermogen bij, dus hetgeen ik zou kunnen doen, is een schatting doen op basis van gemiddeld vermogen in een bepaalde tijd.

Is dat met iedere trigger? Of alleen met werkmodus?

Dat kan heel goed ja, ik heb zelf een Duo, dus heb dat nooit kunnen testen. Als ik tijd heb zal ik er eens naar kijken.

1 Like

Jazeker, dat is uit te breiden, wat zou je willen zien?

1 Like

Dat zit niet in de feed momenteel, als je dat zou willen zien, dan zou ik dat inderdaad aan Quatt laten weten.

Wat is precies het probleem? Als je ketel aan gaat en er gas verbruikt wordt dan werken je flows niet?

Hmm, als ik zo de SDK en codebase bekijk dan lijkt de implementatie wel aan te sluiten bij hoe Homey verwacht dat energiegebruik gedefinieerd wordt:

Ofwel, onduidelijk waarom (bij mij iig) de Quatt niet in de Energy tab bij grootverbruikers beland. Bij iemand daar wel te vinden?

Dit topic lijkt er ook dieper op in te gaan voor een ander merk warmtepomp: Measure_power / meter_power - #16 by RonnyW

Misschien evt ook bij de volgende versie compatibility bump naar >=12.0.0 de device class van heater naar heatpump wijzigen? Tutorial: Device Classes - Homey Apps SDK v3

Ha, dat is mooi.

Nou indien ik eerlijk ben, toch wel van de meeste…:wink:

De CV-ketel gegevens doe ik niet veel mee met een AAN/UIT aansturing (dus alleen CV moet verwarmen), maar ik kan mij voorstellen iemand anders met een OT wel.

Klopt, ik heb bepaalde flows die kijken of er gas gebruikt wordt, en die werken nu niet meer, want hij registreert dus niet altijd dat er door de ketel gas gebruikt wordt… Overigens is dat dus niet altijd.

In de JSON feed zit nu ook druk (gelezen vanuit de “boiler” via OT). Dus niet alle ketels hebben dit.

Oooh, dat zou top zijn. kan ik de druk in de gaten houden, want die wil nog wel eens laag vallen, kan ik dan handmatig weer bijvullen op tijd