[App][Pro] Nefit Easy

There is an issue with passwords longer than 8 characters. If you have a password that’s longer, either set a new password that is at most 8 characters ór (but this is a bit advanced) pass your password as a Base64-encoded string.

Thanks robertklep,
Changing the passworth length did indeed solve the problem!

After reset of the easy and delete the app on Homey, I could not connect anymore. After I changed the password from 9 to 7 characters it was working OK

@robertklep, ik weet dat je de app niet meer (door)ontwikkeld, maar wellicht is het iets waar ik zelf wat aan kan doen en heb je een tip voor me in de juiste richting. Ik deed niet zoveel met de app maar was nu eindelijk zover dat ik een schakelaar op de vloerverwarmingpomp had gezet en die in- en uitschakel op basis van de bedrijfsmodus van de Nefit Easy app in Homey.

Echter, hij doet het eventjes goed, maar na een tijdje verschijnt er een uitroepteken in het apparaat. Als ik de details van het apparaat bekijk krijg ik dan een MAX_CONNECTIONS_REACHED en als ik een flowchart uitvoer dan geeft de error daar “Dit apparaat is tijdelijk onbereikbaar”.
Op andere momenten verdwijnt alleen de ingestelde temperatuur uit het app-icoon en uit de details, maar geeft ie geen uitroepteken.

Een herstart van de app fixt het meestal weer, maar ik heb de indruk dat ie zichzelf ook herstelt zonder herstart.

Enig idee of ik daar iets aan kan doen? Heb de interval al naar 60 seconden gezet.

Hoe ziet je flow er uit? Die “MAX_CONNECTIONS_REACHED” komt niet van mijn app, dus die zit ergens anders.



Dit is wat ik zie in het apparaat overzicht en als ik doorklik op het apparaat. (Maar dus niet altijd).

En dit de flow:

Ah okee die “MAX_RETRIES_REACHED” komt wel van mijn app: als de app een commando naar de Easy stuurt en er volgt niet binnen 2 seconden een antwoord, probeert de app het nogmaals, en dat 15 keer (dus in totaal 30 seconden). Als er daarna nog steeds geen antwoord is dan krijg je die MAX_RETRIES_REACHED.

Nu lijkt het er niet op dat er een probleem is met de Bosch cloud servers, want ik krijg binnen een halve seconde antwoord. Een andere verklaring is een onstabiele internetverbinding, en dat is wel iets waar Homey om bekend staat (plus dat ik met HomeyKit bij firmware 8.0.2 veel timeout crashes voorbij zie komen, dus daar zit iets niet lekker).

Plus dat dit ook verdacht is:

Op andere momenten verdwijnt alleen de ingestelde temperatuur uit het app-icoon en uit de details, maar geeft ie geen uitroepteken.

Daar heeft de app verder geen invloed op.

Heb je al eens geprobeerd of je het met een ouderwetse flow wel werkend kunt krijgen?

Ah de verbinding. Daar had ik nog niet aan gedacht. En dan gaat het dus puur om
de verbinding tussen Homey en de Bosch cloud server? En niet tussen thermostaat en Bosch cloud of thermostaat en Homey (die is er dus niet als ik het goed begrijp)?
Ik heb met andere apps die met cloud services verbinding maken niet veel problemen (of die rapporteren daar misschien gewoon niet op).
Ik ga eens even testen met die flow disabled, dan is de enige verbinding de status updates die 1x per 60seconden zouden moeten plaatsvinden.

Zonder flows ook hetzelfde gedrag helaas. 1x in de paar minuten treedt het op. Meestal een minuut later wel weer goed.
Dat lijkt dan inderdaad een verbindingsprobleem te zijn. Ik zal eens in de router gaan stoeien.

Dat, of een CPU-probleem, dat je Homey het te druk heeft.

Daar lijkt het niet echt op, load is eigenlijk altijd onder 0.5, heel af en toe een piekje naar net boven de 1 maar dat is maar paar keer per dag.

Dit met de Nefit lijkt een beetje een patroon te hebben:

  • doet het normaal, ingestelde temp op app icoon
  • doet het niet, rood uitroepteken in app icoon, MAX_RETRIES_REACHED in details
  • twijfelachtig, geen rood kruis maar ook geen weergave van ingestelde temperatuur

En daar gaat hij dan achter elkaar doorheen, waarbij “doet het normaal” gelukkig het grootste deel van de tijd, maar 1x in de zoveel minuten treedt 1 van de andere 2 op.

Waar Homey al jarenlang echt vreselijk veel moeite mee heeft zijn langlopende netwerkverbindingen. Veel clouddiensten werken met korte verbindingen, meestal via HTTP requests, maar bij Nefit moet de app een permanente verbinding met de Bosch cloud servers opbouwen (zo werkt het protocol nou eenmaal).

Normaal gesproken is dat geen probleem, maar zoals ik al zei, Homey heeft daar soms grote problemen mee.

Dat lijkt nu ook het probleem te zijn: de app stuurt een commando naar de Nefit, dat duurt te lang, de app maakt een nieuwe verbinding aan, het werkt weer even totdat het niet werkt, en het begint van voren af aan.

Daar kan ik helaas niks aan doen.

1 Like

Dank voor je uitgebreide uitleg en meedenken! Het is denk ik niet zo erg, als hij inderdaad zichzelf weer hersteld. Het gaat erom dat als de thermostaat in CV bedrijf springt, de pomp aangezet wordt. Misschien moet ik los van de trigger dat de bedrijfsmodus wijzigt, gewoon iedere 5 minuten nog even een extra check doen of de pomp wel aanstaat.

Vreemd genoeg heeft ie het vanmorgen tot 11:15 zonder enige onderbreking goed gedaan en daarna ruim anderhalf uur helemaal niet (Dus aanhoudend rood uitroepteken en error meldingen).
Ik neig toch naar jouw suggestie met de load i.c.m. misschien de power supply. Dus dat ga ik nu proberen en verder onderzoeken.

Ik heb al langere tijd dezelfde issues. Ik heb/had het vermoeden dat het aantal connecties per dag en per endpoint door Nefit/Bosch wordt beperkt. Eén of andere counter die dagelijks aan de server kant wordt bijgehouden en dagelijks wordt gereset. Op het moment dat ik zo’n melding in Homey krijg kan ik ook niet meer met de Nefit app connecten.

Ik heb de polling interval al eens verhoogt naar het maximum (zodat er minder connecties per dag plaats vinden), maar dat lost het probleem ook niet op. Maar als Homey continue een connectie met de cloud servers van Bosch heeft moet ik de interval wellicht zo laag mogelijk zetten?

Ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen, maar ik denk niet dat Bosch/Nefit aan rate limiting doet.

Polling interval verhogen zorgt er alleen voor dat de app minder vaak een endpoint opvraagt, maar de verbinding met de server is permanent, dus er wordt niet voor elk interval een nieuwe verbinding gemaakt.

Voor andere HA platforms, zoals Home Assistant of Domoticz, hoor ik geen problemen over dat verbindingen worden geweigerd of geratelimit. En de cloud servers hebben voor zover ik weet heel weinig eigen logica, die zorgen alleen voor een verbinding tussen de client en de Nefit (de endpoint requests worden volledig op de Nefit zelf afgehandeld).

Heb je al eens geprobeerd de Nefit app opnieuw op te starten zodra je problemen ondervindt?

Het is echt heel wisselvallig. Gisterenochtend geen issues, middag een paar keer. Vannacht urenlang geen verbinding. Maar daarna tot nu toe weer geen enkel probleem.
Ik ga eerst eens een andere adapter proberen om dat in ieder geval uit te sluiten.

Een herstart van de app zorgt er inderdaad voor dat de verbinding weer wordt opgezet. Het probleen lijkt daarmee inderdaad in de netwerk verbinding te zitten.
De vraag is hoe je deze netwerk issues kunt detecteren zodat de app automatisch herstart kan worden middels een flow.
Als workaround kun je de app op bepaalde tijden herstarten, maar dat is een minder mooie oplossing.

Aanvulling: 2 à 3 min na herstart ligt de verbinding er weer uit. Bijzonder, want verder heb ik geen problemen met mijn internetverbinding.

Als ik de Nefit app probeer op te starten krijg ik ook geen contact met de Nefit cloud servers, zie onderstaande afbeelding.

Het zou dus ook aan mijn wifi router kunnen liggen, maar dat lijkt mij niet waarschijnlijk.

Nog een aanvulling: mijn thermostaat geeft ook aan dat er geen netwerkverbinding is. Dat is mogelijk ook de oorzaak dat beide apps geen connectie kunnen opbouwen. Voor de zekerheid thermostaat uit en aangezet (door de stroom even van de CV ketel te halen). Ook daarna heeft/krijgt de thermostaat geen connectie.Thermostaat krijgt wel een IP adres (via DHCP) en is gewoon te pingen.

Nog een aanvulling: mijn thermostaat geeft ook aan dat er geen netwerkverbinding is

Als de thermostaat zelf geen verbinding heeft, kan Homey er ook niet bijkomen. Lijkt mij dat je dat eerst moet oplossen. Je Nefitt app zal het dan ook niet doen?

Van wat ik begreep maak je geen verbinding met de thermostaat zelf maar met een cloud dienst van Bosch/Nefit.