Alternatief voor de slechte zigbee?

Als moderator kan je het alleen maar goed doen als je niks zegt. Alles wat je zegt word tegen je gebruikt.
Maar je hebt gelijk, we dwalen af. Laten we terug gaan naar de vraag hoe we zoveel mogelijk manieren kunnen verzinnen om Homey niet meer te gebruiken.

1 Like

Ik heb de boel inmiddels draaien en homey vindt via autodiscover de DeCONZ server. Alleen ik begrijp niet goed waar ik de api key kan vinden die ik moet invullen… Heb jij enig idee?

Hier staat het mooi uitgelegd:
https://dresden-elektronik.github.io/deconz-rest-doc/getting_started/

1 Like

Thanks, t is gelukt! Sensor reageert super snel. 1 ding wat nog niet goed werkt; in geavanceerde instellingen van de motion sensor heb ik de waarde veranderd naar 60, wat de minimale waarde is. Toch blijft 2 tot 3 minuten actief. Heb jij enig idee?

Volgens mij is dit een beperking van de Aqara motion sensor, al is hier wel een fix voor door iets te solderen op de sensor.

Ik gebruik overigens alleen z-wave motion sensors, dus ik kan je daar niet verder mee helpen.

Volgens mij gebruikt hij hue

Nee je kunt de time out van de sensoren reduceren tot minimaal 60 seconden waarna hij weer beweging kan detecteren. Standaard staat deze waarde hoger ingesteld. Via de geavanceerde instellingen kun je hem wel terugzetten naar 60 maar dit heeft geen effect.

Met het solderen kun je hem inderdaad terugschroeven tot 5. Maar dat is niet wat ik hier bedoel.

Ik meen dat je dat bij deCONZ alleen via een REST API call kunt fixen, niet via de web interface (meer info: https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/issues/1671).

Even een update:

Ik heb inmiddels een raspberry Pi 4 (4gb) draaien met een conbee II stick. Ik heb daarop de firmware van deconz draaien en via de Homeyconz App voor homey werkt dit tot nu toe uitstekend. Ik heb inmiddels zo’n 50 zigbee apparaten aan de Pi hangen en geen enkele sensor weigert tot nu toe.

Wat een verademing. Uiteraard afwachten of dit zo blijft werken, maar tot nu toe lijkt het veelbelovend.

Niks geen antenne mods, gewoon een goed werkend alternatief. Wellicht dat ik binnenkort even een tutorial ga maken voor andere gebruikers. Het blijft jammer dat deze oplossing nodig is en Athom zelf zolang op zich laat wachten met de beloofde zigbee rewrite. Maar voor ongeveer €75,- ben je wel van je frustraties af.

Iedereen bedankt voor het mee denken!

8 Likes

Klinkt goed! En die vertraging die je had in de sensors die is dus nu helemaal weg?

Klopt. De Hue sensoren zijn nu rechtstreeks verbonden met de conbee en worden dus rechtstreeks uitgelezen. Niet meer via een polling systeem waarbij de waarde maar eens in de 5 seconden worden gecheckt.

Ah okay, zijn dus nu ook niet meer via de bridge verbonden? En dit gaat dan beter dan de sensors direct aan homey?

1 Like

Er is dan inderdaad geen vertraging meer.

1 Like

My impression is that many Dutch users are very competent regarding Homey. But, Dutch is not exactly a “world language” so it would be very nice if you Dutch users could share your knowledge in English.

Sorry about the mistake of trading New York a few years ago… :wink:

4 Likes

I agree. Is someone willing to make an English tutorial? I unfortunately don’t have the technical knowhow.

The short version is that Marcel Visser solved his problems with the help of a Raspberry and, from what I understand, a piece of software. This can connect to Homey.

Hi guys, I’m considering making a tutorial. In English and in Dutch. Don’t ask me when, but I will.

Cheers/groeten

5 Likes

Ik understand er helemaal nothing meer of. Is it nou English or Nederlands?

1 Like

@Marcel_Visser gebruik je deze app daarvoor: https://github.com/fantomnotabene/HomeyCONZ

Ik draai ook met een raspberry de USB stick en werkt inderdaad top, alleen doe ik het nu via Node-red met MQTT. Wat jij doet ziet er makkelijker uit.

1 Like

Precies. Dat is de gene die ik gebruik. Dus zonder tussenkomst van home assistant/hassio en node red.

Werkt super en minder omslachtig. Ik ben momenteel samen met de ontwikkelaar van Homeyconz druk bezig om steeds meer apparaten ondersteunend te krijgen. Hoe meer mensen aanhaken, hoe makkelijker dit wordt, en hoe meer apparaten ondersteund zullen gaan worden.

2 Likes