En aangepast.
Ik heb hem zelf ook even in advanced flow gemaakt.
Ik zie nu pas dat die van jou hierboven toch ook ok is. Het gaat erom dat de test op luchtvochtigheid en het setten van de parameter niet parallel gebeurd. Dat is in beide flows het geval.
Daarom had ik in de eerste flow ook die vertraging ingebouwd, anders berekende ik de oude waarde met de nieuwe en in de tussentijd was oud en nieuw al dezelfde waarde.
Dus heb je een verschil van 0.
Ga er volgend jaar maar weer mee verder.
De flow werkt en geeft ook aan dat de vochtigheid is veranderd maar dat doet hij bij elke 6,1 tot 6,5%. En er zit dan soms 20 seconden tot bijna 3 minuten tussen.
Om 11:36:17 6,1% gestegen, 11:36:42 6,5% gestegen, 11:37:38 6,2% gestegen en om 11:40:24 6,2% gestegen.
Ik ga er nog even mee bezig als ik weer tijd heb.
@coendj Dat ziet er ook wel makkelijk uit inderdaad. Wil eigenlijk geen app’s meer installeren. Homey kan al geen backups meer maken ivm geheugen te kort.
Moet dus al een helebooel aanpassen.
Ik heb het gemaakt met 1 RV meter in de badkamer en 1 op de overloop.
En is verschil groter dan x dan zet de mv box op stand 3.
Is het verschil kleiner dan x dan een nalooptijd van 30min (uit mijn hoofd).
Daarna de mv box op stand 1 of 2.
Afhankelijk van de binnen en buiten temperatuur en of er geslapen wordt.
En de mv box is van itho. Met 3 standen.
Deze 3 standen regel ik met een fibaro dubbele schakelaar
Alle contacten uit is stand 1 en met de dubbele schakelaar wordt stand 2 en 3 geregeld
Dat begrijp ik niet. Je test toch op 10%?
De berekende waarde komt uit de opgeslagen waarde en de nieuwe waarde.
De sensor constateerd een gewijzigde luchtvochtigheid en die is ca 6%. Het verschil tussen oude en nieuwe waarde is dus maar 6%, dus minder dan 10% dus er gebeurd niks. Maar ongeveer 30 seconden later is de waarde weer gewijzigd maar die is ook maar 6% gestegen, dus weer niet meer dan 10%, dus er gebeurd weer niks.
Ik heb dus mijn waarde om te testen +5 gedaan en het verschil laten zien tussen oud en nieuw en dat is elke keer rond de 6%.
Bij mij stuurt de sensor elke keer een nieuwe meting bij een wijziging van 1%, en is de voorwaarde > 10% nooit waar. Dus zou ik de flow bv elke minuut moeten laten starten ipv op een wijziging van de luchtvochtigheid.
Het is handig om via insight een idee te krijgen hoe de luchtvochtigheid zich gedraagt als er iemand gaat douchen.
Bij mij is dat dus ca 6% en dan is die > 10% ook niet waar.
Ik heb dat via Insight bekeken.
Een flow elke minuut laten starten vind ik een beetje onzin eigenlijk.
Ik ga eens kijken wat ik ga doen.
Ik zou ook alsnog de nieuwe waarde met een vertraging van 1 minuut of 90 seconden kunnen laten updaten. Dan zou de waarde 2x veranderd zijn en als dat 2x 6% is dan kan ik die 10% aanhouden als verschil.
Ik was ook bezig op deze weg maar heb uiteindelijk een Aqara P1 bewegingsmelder in de douche gehangen. Dat werkt nu al meer dan een jaar zonder een enkel probleem.
Ik heb deze usecase gemaakt met de Insight Trends Reloaded app die hierboven al genoemd is. Die berekent een trend van de vochtigheid gemeten door een Aqara sensor die boven de douche ligt (op de muurstang van de douchewand)
Als de trend boven een bepaalde waarde is dan gaat de sfeerverlichting in de douche aan en de luiken van de badkamer dicht (in theorie hebben we inkijk in de badkamer) en is de trend onder een bepaalde waarde dan gaat het weer andersom.
(Afzuiging wordt door onze WTW al geregeld)
Werkt al enkele jaren prima, is onafhankelijk van de huidige vochtigheid, en reageert binnen een minuut. Nu ik het type denk ik dat temperatuur misschien net zo goed zou werken.
De trend wordt elke 5seconde berekend/gecontroleerd, maar alleen wanneer er beweging in de badkamer is gedetecteerd, anders gaat ie weer terug naar 2 min.