ALS fiunctie zonder een EN functie?

Is het mogelijk om een “EN” functie te gebruiken zonder een “ALS” functie in de advance flows.
Zoniet kunnen we dan een “EN” functie toevoegen die altijd actief is ?

Ik snap je vraag niet

Alles binnen Homey werk op een trigger.

Een EN is niet actief. Een actie ook niet, die moet getriggerd worden.

Kan je beschrijven wat je wilt bereiken?
Ook voor mij zijn je vragen onduidelijk.

Als de “EN” altijd actief is, waarom zou je hem dan toevoegen? Die doet dan nooit iets…

2 Likes

Maak je niet de denkfout een EN functie tecwillen gebruiken terwijl er een ALS functie is ?

Alleen EN is zinloos als er geen ALS is, laat staan een DAN. En als er een DAN is is er eigenlijk altijd wel een goede ALS te definiëren…

1 Like

Schrijf anders in een gewone programmeertaal op wat je wilt, dan kan ik/wij dat wel vertalen naar Homey.

Ik zou graag willen dat:

• ik de logic functie “ ja/nee is gelijk aan ja” altijd willen afvragen zonder de EN functie
  • idem voor de functie Logic “nummer is kleiner dan nummer”
  • de tijd van een timer van de app chronograph altijd naar een variabele word geschreven.

Je kan dan bijv gebruiken:
ALS variabele x is verandert
EN variabele x is…

ALS variabele x veranderd
EN variabele x is kleiner dan y

Wat betreft de laatste: wat wil je precies bereiken; heb je een voorbeeld?
Wil je dus eigenlijk een variabele die meetelt met de timer van Chronograph? Om wat er mee te doen?

Idd :
ALS variabele veranderd EN variabele is Ja/Nee DAN doe-iets

ALS timer loopt DAN zet variabele naar #Timer

Hoe weet je dat: "de logic functie “ ja/nee is gelijk aan ja” ?
Dan: “ja/nee” is geen functie maar een variabele. Wat al is aangegeven.

Sorry Patrick, ik begrijp er geen zak van.
Volgens mij komt dit, omdat je je vraag stelt over Homey programmeren in Homey programmeertaal. Vergelijkbaar met een vraag in het Engels stellen over Engels. Dat zal dan nooit duidelijk zijn😁.

Want wat bedoel je met EN functie in je eerste vraag? Is dat een kaartje? Is dat een onderdeel van een kaartje? In advances flows vind ik onder de knop “Add” het menu “And” en daaronder alle functies die een conditie testen. (In basic de IF THEN ELSE statement)

Misschien wil je de advanced flow starten zonder voorwaarde, dan kies je onder “Add” het menu “Start”.

In gewone flows gebruik je daarvoor in WHEN the flowkaart “This flow is started”.

Je MOET altijd de ALS en DAN gebruiken.
De EN is factultatief.

Dus ALS iets (trigger) doe DAN
OF ALS iets EN ook nog iets anders, DAN doe

Idd mensen het is misschien wat onduidelijk.
Mijn kennis van Homey is te beperkt omdat ik deze nog niet zolang heb
Ik kom uit de tijd van relais technieken en plc sturingen zoals S5, gem 80.

Ik wilde hier ook een schakeling maken.
Wil de variabel gebruiken zoals in S5 merkers en de timer waardes monitoren zoals db waardes in S5 (enkel voor deze test)
MAAR ik moet anders denken in Homey.

De schakeling die ik probeerde te maken komt in een ander topic ook al voor.
Maak van een continue 1 signaal (Lux <10) een puls van bv2sec en zorg ervoor dat deze puls maar 1 x per dag kan voorkomt.
Daarbij wilde ik graag de timers monitoren om te zien wat er gebeurt.

Maar duidelijk is dat ik geen relais/S5 schakeling moet proberen te maken

Bedoel je:

WHEN de helderheid lager wordt dan 10 Lux 
AND aantal_pulsen < 1
   THEN zet aantal_pulsen op 1
   THEN apparaat aan
   THEN zet apparaat uit na 2 seconden

Je hebt dan nog een tweede flow nodig die om 00:00 het aantal pulsen weer op nul zet.

Hier lees ik:
Zet om 00:00 uur een device aan voor 2 sec.

Waarom:
“een continue 1 signaal (Lux <10)”. → Is dus altijd 1
“zorg ervoor dat deze puls maar 1 x per dag kan voorkomt.” → Doe dat om 00:00 dan ben je er vanaf.

Dat kan.
Maar er zijn ook drukknoppen aan verbonden.
Stel dat ik om 23:00 ga slapen, dan kan ik het licht niet uitdoen omdat er nog steeds weiniger dan 10 Lux is.

Daarom wil ik werken met een puls.
In plc zou ik weren met de opgaande flank detectie.

Sorry, ik kan hier geen chocola meer van maken.

Zou je a.j.b. kunnen toelichten wat je uiteindelijk probeert te bereiken, in Jip & Janneke-taal (dus niet in relais technieken-/plc-sturingen jargon)?

Wat ik begrijp is dat je:

• Een lamp aan of uit wilt zetten;
  • Zowel o.b.v. helderheid (Lux) als via een knop;
  • Daarnaast wil je voorkomen dat een bepaalde actie meerdere keren per dag wordt uitgevoerd. Wellicht doel je op het meerdere malen per dag aan-/uitgaan van de lamp als de helderheid wijzigt.

Terug naar het begin, de gebruiker:
Wanneer moet het licht aangaan?
1) wanneer het donker wordt (en het later dan 19:00 uur is)
2) wanneer ik op een knop druk
3) wanneer ……
Wanneer moet het licht uitgaan
1) wanneer het licht wordt
2) wanneer ik op een knop druk
3) wanneer het 24:00 uur wordt
4) wanneer …….

Herhaling van zetten

Dit topic
**

Deze dus
**

1 Like

Probleem is hier niet de techniek maar de taal.
En de kennis van hoe Homey werkt. Dit laatste kan je aanpakken door het probleem en de oplossingen in stukjes te hakken en met testflow de principes van Homey door te krijgen.

Zo lijkt mij één Lux meter op een referentieplaats voldoende. Omdat er altijd een vaste relatie is tussen hoe licht het is op de referentieplaats en het desbetreffende locatie in huis. Tenzij je de gordijnen dicht doet natuurlijk.:grin: of zelf in het licht gaat staan.

1 Like