Verkeerde variabelen?


Beste,
Wat doe ik verkeerd?
Het is niet mogelijk om 2 * de functie ALS te gebruiken.
De zon gaat onder over … minuten is alleen beschikbaar in “ALS”
Bij “EN” is alleen beschikbaar “de zon gaat onder.
Daarom dacht ik dit met variabelen te kunnen oplossen.
Normaal zou je dus kunnen zeggen dat de laatste variabele kijkt of de ingang beide ‘Ja” zijn en deze dus de uitgang op True moet zetten.
Helaas, de bewegingsmelder gaat ongeacht het tijdstip de verlichting aanzetten.
Weet iemand de oplossing?

Je kunt de kaart any gebruiken na ALS, de rest kan dan weg. Je verbindt de ALS’en met any en daarna kun je direct THEN doen

Marcel,
De lampen reageren dan direct op de bewegingsmelder, zonsondergang doet dan niet mee.
De bedoeling is dat 30 minuten voor zonsondergang, als de bewegingsdetector wordt geactiveerd, de lampen aangaan. Ik heb dus 2 voorwaarden, en zonsondergang en bewegingsmelder.

Ik denk dat de app Zonnestanden dan prima werkt, daar kan je wel een tijd aangeven. Op die manier kan je de flow wel maken vanaf het ALS gedeelte
Zonnestanden

Zoiets… ik weet maar niet of offset -30 nu een half uur voor zonsondergang is, of juist offset 30 :crazy_face:

De middelste kaart betekent dus:
Het is NA het tijdstip “een half uur voor zonsondergang”.

Marcel,
Ga ermee aan de slag

Peter,
Ga het uitproberen

1 Like

Peter,

Werkt voor ongeveer 30 minuten, daarna houdt hij ermee op.
Hij zou eigenlijk pas moeten stoppen bij zonsopkomst.

Marcel,
Weet jij toevallig hoe lang de zonsondergang actief blijft?
Je zou verwachten tot zonsopkomst. Als offset had ik -30 ingegeven, deed hij ook, maar na een half uur stopte hij ermee.

“Hij stopte ermee” betekent dat je een ALS (trigger) kaartje hebt gebruikt?
Het is een EN kaartje, een voorwaarde dus. Die is geldig, of niet. De hier gebruikte voorwaarde is geldig tot middernacht (uit mijn hoofd).

Daarna gaat voor Homey de nieuwe datum in, en dan is het letterlijk meteen vóór zonsondergang.

Je kunt het op deze wijze testen bijvoorbeeld:

:+1:

Deze EN voorwaarde is ook wel handig, en loopt wel “over middernacht” heen: “Het is dag”, en je kunt het kaartje omdraaien, dan wordt het “Het is nacht”:

Screenshot from 2022-09-28 21-48-23

Peter,
Deze gisterenavond nog geprobeerd.


Bovenste gedeelte werkte goed, onderste niet. Als ik beide test, geen probleem.
Probeer vannavond “het is nacht” uit.

Met de Zonnestanden app kun je dit doen

(Ik had eerder nog ff niet gezien dat er ook een “het is tussen x en y” kaartje was van Zonnestanden app).

Peter,

Is opgelost, werkt perfect.

1 Like

@will_Herveille - Hoi, waar vond je die optie van zonnestanden? Ik heb mij zot gezocht maar kan dit nergens terug vinden… Is dat iets extra dat je moet installeren?

laat maar, heb de app gevonden.

:+1:

Wat je ook kan doen is het volgende:
Als het 30 minuten voor zonsondergang is, zet de flow van de bewegingsmelder op actief en bij zonsopkomst zet je flow weer uit.
De flow met de bewegingsmelder zal dan overdag niet meer reageren.

Zo heb ik verschillende flows overdag uit staan die alleen maar 's avonds of op een andere tijdstip actief moeten zijn.

Bozo,
Kan inderdaad, ware het niet dat voor Homey om 0:00 uur de dagopnieuw begint.
Door aan de flow “is nacht” toe te voegen is het probleem opgelost.