Airco van Daikin laten starten als er genoeg stroom wordt geïnjecteerd op het net

Beste leden,
ik ben hier volledig nieuw en dus een totale leek. Ik zou mijn airco van daikin FTXJ willen aanzetten op het moment dat mijn zonnepanelen bv 2kwh opwekken. Ik kan de airco nu ook al bedienen via mijn smartphone maar ik zou graag een bericht krijgen of automatisch als er dus genoeg injectie is. De homey heb ik al maar ik moet nog iets kopen om mijn P1 poort van de el meter uit te lezen. Ik dacht aan de p1 van plugwise omdat ik hier ook al een thermostaat van heb. Kan ik dan echter een flow maken zodat de airco aangaat bij 2 kw overproductie en weer uitgaat als er geen overproductie van de panelen is.

Als je al een homey hebt kan je wellicht al aan de slag zonde P1.
Heb je de zonnepanelen app al gechecked?
Goeie kans dat je daarme jouw omvormer kan koppelen.
Dan heb je je energieproductie.

Als je alleen bij overproductie wil aanzetten zal je wel een P1 uitlezing nodig hebben.
Homey support oa youless

Er is ook een daikin app, maat of you airco gesupport wordt moet je even lezen

Mijn zonnepanelen kan ik niet uitlezen deze liggen al 13j en toen waren er nog bijna geen loggers

Jamerrrrr
Dan zou ik bij de groep waar de zonnepanelen aangesloten zitten een kwhmeter met pulsuitlezing toevoegen.
Daarbij een youless die je slimme meter uitleest, de Youless kan dan ook nog je panelen uitlezen (er is nog een poort vrij) zie hoe werkt het

Die logger hebben als nadeel dat ze niet heel frequent data doorgeven. De youless heeft een veel hogere loggfrequentie

Er zijn overigens al aardig wat oplossingen verzonnen, zoek maar eens op het forum.
Bijvoorbeeld

Deze is bijzonder mooi, volgt echt volledig de overproductie en stopt dat in zijn auto…

Fkey,

erg bedankt, ik ga direct de onderdelen bestellen en dan maar hopen dat ik het voor mekaar krijg

Plugwise is ook een aanrader!

Monteren van de KWh meter moet wel door iemand met verstand van electra gebeuren…
De hoofdschakelaar van je panelen moet uit, wil niet dat je panelen gaan leveren terwijl je met die draden bezig bent!

ik heb volgende flow gemaakt


(ik weet dat dit niet logisch is maar omdat ik nu geen opbrengst heb en toch wat wil testen)
en deze werkt maar half. Hij valt niet uit als de energie onder de 1000 gaat. Iemand raad?

Wat ik eigenlijk zou willen maken is dat als ik meer dan 2000 injecteer dat dan mijn airco in de living opslaat om te verwarmen is er dan nog bv1500 die ik injecteer dat dan mijn 2 de airco aanspringt enz ik heb er 5 staan, maar dat ze ook in die volgorde weer uitgaan als mijn injectie minder wordt. Iemand raad?

Ik zou gewoon 5 flows maken, die ieder bij een bepaalde waarde Een Specifieke airco aanschakeld.
En 5 voor afschakelen.
Dat houdt het simpel

hm nog niet aan gedacht maar dan zal ik ze wel moeten maken aan de hand van mijn momenteel opgewekt vermogen (en ik weet niet wat er dan nog geïnjecteerd word) want als ik dit via het geïnjecteerde vermogen doe dan krijg ik dat niet voor mekaar omdat er dan telkens het vermogen vanaf gaat wat de airco neemt. Of zie ik dit verkeerd. Stel dat iedere airco 2000W neemt dan kan ik niet zeggen als ik 2000W injecteer laat airco 1 aanslaan en als ik 4000W injecteer laat dan airco 2 aanslaan, want op het moment dat ik aan 2000W injectie zit gaat 1 aan als ik dan bv nog 2000 injecteer dan zou 2 aanmoeten maar die weet dit niet omdat hij bv op 4000W injectie staat ingepland. Of sla ik de bal volledig mis.

Homey weet toch of de andere airco’s aanstaan of niet…
Je kan dan gebruik maken van het actuele verbruik (slimme stekker ertussen) of een inschatting van het verbruik (2000W) om de injectie te berekenen.
Verder kan je in de flow voor airco 2 een AND airco1 is ON zetten om te voorkomen dat die aangaat

ik heb iets gemaakt voor 1 airco maar weet niet of het zou werken omdat ik nu geen injectie van de panelen heb. Deze flow zou zijn voor aan te schakelen


Deze voor dan voor uit te schakelen

ik zou nog willen toevoegen als de injectie bv 10 min meer is dan 2000w. Zodat ze niet telkens aan en uitgaat maar ik vind geen tag met tijd die ik ervoor kan gebruiken

Ik wil mijn airco laten aangaan als ik 2kw overproductie heb en dit gedurende 15 min. Dus airco mag pas aanslaan na 15 min overproductie. Ik wil ze weer laten uitgaan als ik gedurende 5 min een eigenverbruik heb van bv 300W. dit om het aan en uitslaan van de airco te verhinderen. Ik geraak er echter totaal niet uit. Ik heb de app Chronograph geïnstalleerd maar de stopwatch blijft niet lopen deze wordt elke 10 sec gereset. Met de countdown app geraak ik er ook niet uit omdat ik ik niet moet aftellen maar optellen.

1 Like

Zo Iets?
Als 2kw overproductie
Dan start countdown van 9000 sec
Als minder dan 2kw overproductie
Dan stop countdown counter

Als countdown counter is nul
Dan start airco

Vergelijkbare aanpak bij het uitzetten van de airco

Ik krijg hier gewoon niks van aan het werken. Ik heb volgende flow gemaakt heb het even met de ledring gedaan die staat dan voor airco aan of uit. En heb de waardes ook even aangepast om iets te kunnen testen maar het werkt gewoon niet.


Bedoeling is als er overproductie is gedurende een bepaalde tijd in mijn vb -1000W en dit al 60s (voor echt wil ik dit op 600s) dan moet airco aan (in mijn vb dus ledring rood)

Als er nu minder productie is gedurende een bepaalde tijd (in werkelijkheid ook weer 600s) en wil ik dat de airco uitgaat.

De voorwaarde om ledring rood (dus airco aan) komt van Counter 1

De voorwaarde om ledring paars (dus airco uit) komt van Counter 2

Ik begrijp niet helemaal wat je doet, maar je doet het niet zoals ik in mijn simpele voorbeeld beschreef.
Je gebruikt ‘veranderen van stroom verbruik ’ als trigger voor alle flows. Dat is niet zoals ik het bedoelde.
‘ veranderen van stroom verbruik ’ moet alleen een trigger zijn om de counters te starten/stopppen/resetten.
De flows om de airco aan/uit te zetten moet getriggered worden door het leeglopen van de counter.
Dus ‘als counter is leeg’ dan zet airco aan/uit

Maar als ik de countdown stop doordat de overproductie minder is dan 2kw begint de daarna dan terug vanaf zijn 900s of telt deze dan opnieuw af vanaf zijn toen gestopte waarde. Ik vind daar nergens iets over

Ik gebruik zelf de zondloper App.
Daar heb je beide mogelijkheden: stoppen van de zandloper(countdown counter) of opnieuw laten starten met de 900s. Ik denk dat je dat tweede wilt…