Hi
I have, in my bathroom a Qlima airco, and a Netathmo thermostat.
I made a simple adv. flow (see image)
If i test it, the airco starts, and with part 2 of the flow it stops…so far so…not so good
Question 1
How do i set the flow to work?
It is saved, but it starts not when temp. demands it?? (the PLAY button is not lit)
Question 2
Is the second part going to work if the temp. is too high?
Heb je niet de optie om te kiezen voor een optie “Als de ingestelde temp veranderd” en dan met een EN “ingestelde temp is lager dan 18” DAN “Airco aan”
Er is dus wel een “Als ingestelde temp veranderd” card?
(ik heb zelf geen netamo maar denk graag mee) ehh heeft die card de optie als in van “Als ingestelde temperatuur kleiner/lager is dan X graden” en dan een DAN card “Airco aan”
Als je wel de ingestelde temperatuur van de thermostaat kan uitlezen zou je die ook nog in een variabel kunnen zetten en die dan gebruiken als een EN card.
De flow start nu alleen als de temperatuur door de 15 graden heen gaat, dus bv van 16 naar 14 graden. Als het nu al 14 graden is, gebeurd er niets. Dan moet je de flow bv elke 5 minuten starten en testen of de temperatuur beneden de 15 graden is. Dat doe je met een Logica kaartje en een tag van je Netatmo.
Als je op start wilt kunnen drukken moet je er een startknop inzetten zodat duidelijk is waar de flow moet beginnen. De startknop is zo’n groen driehoekje.
Is het idee van de netatmo thermostaat niet juist dat de thermostaat zelf regelt of de airco aan of uit moet? En slimme thermostaat zou in staat moeten zijn te verwarmen en te koelen dmv een hysteresis of dmv een PID algoritme. Je zou dan via Homey de temperatuur van de thermostaat kunnen instellen of de thermostaat uit zetten als je bijvoorbeeld van huis weg gaat.
Nu zou je net zo goed met een enkele temperatuursensor kunnen werken en bijvoorbeeld een virtuele thermostaat kunnen gebruiken met VThermo.
Inderdaad… ik heb nu een nieuwe flow gemaakt , hij start, maar als ik dan via de thermostaat zelf of de netatmo app in homey de temperatuur onder de huidige zet, zou de thermostaat dan de airco moeten uitschakelen? Dat doet hij dus niet?
en zoals gewoonlijk, werkt in testmodus, niet in realitijd nadat de flow is opgeslagen
Begin te denken dat er iets met de thermostaat mis is?, als ik in homey de temperatuur verander start de flow wel zoals het hoort, maar doe ik het op de thermostaat zelf niet??
Ik heb even gekeken naar de mogelijkheden van de Netatmo thermostaat. Het lijkt erop dat de thermostaat zelf niet instaat is om een airco aan te sturen zonder ook dit apparaat aan te schaffen:
Echter wat je wel kan proberen is de Vthermo app te installeren. Dan kan je vervolgens een virtuele thermostaat aan maken waarbij je de optie (reverse switch) aanzet zodat je hem kan gebruiken om te koelen. Vervolgens kan je 1 flow maken die simpelweg de ingestelde termperatuur van de netatmo thermostaat doorzet naar je virtuele thermostaat.
”als de ingestelde temperatuur is verander (netatmo thermostaat)→ stel temperatuur in (vThermo virtuele thermostaat)”
De virtuele thermostaat regelt dan het aanzetten en uitzetten van de airco op basis van een hysteresis.
De play button is ‘uitgegrijsd’ omdat nergens in de flow een startknop staat: rechtermuisklik op canvas
Gebruik een logica-AND-kaartje “‘tag/nummer’ is kleiner dan ‘nummer’”
Kies ‘tag’ en zoek naar je device.
Dus
WHEN
netatmo temperatuur is veranderd
AND
Netatmo-temperatuur is kleiner dan 15
THEN
start Qlima