Dan zou je daar idd de aangemaakt Variable in kunnen voeren.
NIET de naam gewoon intypen, beginnen met typen en dan selecteren als je hem in het lijstje ziet.
Dan zou je daar idd de aangemaakt Variable in kunnen voeren.
NIET de naam gewoon intypen, beginnen met typen en dan selecteren als je hem in het lijstje ziet.
in dit geval bedoel je dan de doeltemperatuur? maar die kan ik niet aanpassen toch?
Deze begrijp ik, maar betekend dat ook dat ik de āieder half uurā kaart klakkeloos kan vervangen door deze āde temperatuur verandertā kaart en de rest laat staan? gaat niet werken toch of vergis ik me?
Hoort de tag āBinnentemperatuurā bij dezelfde airco als van het kaartje āDe temperatuur verandertā? In dat geval kun je inderdaad de āElke 30 minutenā-kaart vervangen. De flow wordt dan bij iedere verandering in temperatuur uitgevoerd.
inderdaad kan ik die ook meten op de airco zelf maar ok op een sensor bij het zitgedeelte in de woonkamer, ben weer iets wijzer, dankjewel allemaal, ik sluit mijn vraag, mocht ik vastlopen kom ik er op terug, fijne. zondag!
ook een mooie zo, wacht even af hoe de huidige na de verandering werkt, kan ik altijd naar deze kijken. thanks!
Deze flow regelt de temperatuur altijd naar 21 graden.
Stel de begin temperatuur is 27 graden dan:
Na 1x 30 minuten wordt de temperatuur ingesteld op 24 graden
Na 2x 30 minuten is het 24 graden en dus wordt de temperatuur ingesteld op 23 graden
Na 3x 30 minuten is het 23 graden en dus wordt de temperatuur ingesteld op 22 graden
Etc..
Nee hoor, de sensor zit ver van de unit in het zitgedeelte en meet de werkelijke temperatuur aldaar, omdat de fan op laag gezet is na 10 minuten blijft de temperatuur redelijk stabiel, de airco koelt precies 1 tot 2 graden lager dan de buiten temperatuur en dat is prettig en gaat zo langzaam naar beneden, wordt het onder de 22 graden schakelt de airco uit. Prima! De 30 minuten zijn weg trouwens hij reageert nu op de werkelijke temperatuur in de ruimte en past de temperatuur van de airco bij verandering van temperatuur aan.
Ja, dat was natuurlijk niet uit de flow af te leiden ![]()
Ik heb zelf 5 aircoās die ik gekoppeld heb met Homey en ik denk dat ik snap wat je wilt bereiken maar je maakt het jezelf wel erg moeilijk, denk ik. Aircoās hebben een eigen voeler en thermostaat, een externe temperatuur/hygro meter op neushoogte in iedere kamer erbij en je kunt in feite alles aan/uit zetten en bijregelen. Ik heb per kamer een thermostaat setting in de airco staan (slaapkamer is kouder dan zitkamer bijv.). In principe staan alle aircoās uit maar⦠als in een kamer de temperatuur wijzigt en hoger is geworden dan 1 graad boven ondergrens dan zet ik de airco aan en laat ik hem koelen tot ingestelde temperatuur. Vanaf dat moment hoef je in principe niet meer in te grijpen in die kamer want de Airco thermostaat doet zijn werk en zal het op die temperatuur proberen te houden. Op deze manier hoor je de airco niet hard werken en ben je dus energiezuinig bezig want de temperature drop is maar klein. De meeste mensen maken echter de fout om het eerst veel te warm te laten worden en gaan dan maximaal terugkoelen en/of ontvochtigen (jij doet het in stapjes maar tochā¦). Niet doen⦠gewoon aan het begin van de dag beginnen te monitoren wat de kamertemperatuur doet en al snel de airco thermostaat laten aanspringen en temp constant laten houden. Bij mij werkt het als een speer zonder al te ingewikkelde flows. Ik laat 's avonds om 23:00 alle aircoās uitschakelen behalve die in de grote slaapkamer . Voor het slapen gaan gaat de airco in de slaapkamer dan aan op een lagere temperatuur mits dat nodig is natuurlijk en die schakelt om half 3 in de nacht uit⦠temperatuur loopt dan in warme zomernachten geleidelijk op maar dan is de temperatuur-schok niet zo groot als je de slaapkamer uitloopt in de morgen. Om het nog iets ingewikkelder te maken meet ik ook de buitentemperatuur (via warmtepomp voor het huis/weerstation achter het huis) en als die erg hoog is dan zet ik de thermostaten binnen ook hoger en/of laat de slaapkamer airco iets eerder aanspringen voor het slapen gaan⦠dat probeer jij volgens mij ook te hanteren : geen te grote temperatuurverschillen binnen-buiten.
Als je echt de processor / geheugen minimaal wilt belasten, dan kun je een flow maken die ieder uur/seconde of wat ook iets voor je uitvoert. Deze flow zet je dan pas aan of uit naar behoefte met een andere flow die in dit geval wordt getriggerd door het aan- of uitschakelen van in dit geval de airco. Hierdoor wordt alleen de flow geladen met bijbehorende instructies wanneer nodig en spaar je werkgeheugen.
Dacht dat ik dat nu deed op deze manier? de flow start alleen als ik de airco heb draaien
Als de temperatuur veranderd en de airco is aan is geen zwaar werk voor Homey, kan hij makkelijk hebben inderdaad.
Dit is idd de enige correcte manier om met een airco om te gaan. Meeste mensen zetten bv. hun airco op een uur voor ze gaan slapen en dit is fout. De warmte wordt overdag opgeslagen in de muren en je installatie heeft dan een hoog verbruik om deze opgeslagen warmte weg te werken. Best is dus, zeker op voorspelde warme dagen, je airco al heel vroeg aan te zetten zodat je die warmte niet gaat opslaan, zo bespaar je op je verbruik.
Dus idd bij stijgende ruimte temperatuur je aircoās starten met Homey, eventueel rekening houden met weervoorspelling en buitentemperatuur. In de avond doe ik dan ook een flow om ze uit te schakelen en blijft de temperatuur in de nacht aangenaam.
De flow start iedere keer als de temperatuur veranderd. Maar stopt direct op basis van de āEN airco is aanā kaart.
Maar zoals al door @mike1233 gezegd, dat is geen grote belasting voor homey.
Als je je zorgen maakt over de belasting kan je flows ook volledig uitschakelen.
Dat is denk ik waar @Gerard_Krol aan refereert
Waar ik nog aan denk is bij de airco in de slaapkamer, niet deze dus, op een bepaald tijdstip en bij bereiken van een bepaalde temperatuur het koelen uit te schakelen en in ventilatie stand te laten zetten en dat zou misschien een mooi moment zijn om de flow die dit allemaal in gang zet te stoppen? zijn er mensen die dit al doen?