Airco aanzetten, temperatuur checken en aanpassen

Helaas werkt dat niet, omdat de flow dan uitschakeld kan ik die niet meer starten vanaf bv mijn apple watch of telefoon, uberhaupt niet meer merk ik nu, moet eerst de flow weer inschakelen… moet ik nog even mee experimenteren…

Klopt je moet de flow natuurlijk ook weer inschakelen.

Je kan dat doen door de flow in 2en te knippen.
(Aparte advanced flow van maken)
Er is ook een kaartje waarmee je een flow kan starten (vuinuit een andere flow)

Let wel:
Met flows aan en uitzetten moet je wel goet opletten.
Want zoals je hebt gemerkt: ze starten echt niet als ze uit staan.

Maar in en uitschakelen als je de airco aan en uitzet is op zich wel een duidelijke.
Combineer dan de “flow inschakelen” altijd met een “start flow”.
Dus na de “windsterkte op middel” start je dan de nieuwe flow en schakel je hem in

Beste Theo, als je A zegt moet je natuurlijk ook B zeggen. Toen ik even snel naar je huidige oplossing keek, dacht ik dat dat allemaal wel even wat efficiënter kon. Vandaar dat ik ik reageerde met de optie om alleen je deel twee van het huidige programma te verschuiven naar een eigen flow pagina. Nu staat hij immers de hele dag de temperatuursensor uit te lezen en dat is niet echt slim. Daarnaast kun je natuurlijk in dit stukje programma beter eerst controleren of de airco aanstaat en pas bij een ja de temperatuur controleren en in actie gaan. Maar omdat je snel reageerde heb ik ook even gekeken naar de gehele oplossing. Nu zit ik even met het volgende punt. Momenteel geef je aan dat de zaak is opgelost en je eigenlijk gewoon achterover kunt leunen. Je bent tevreden met wat je nu hebt en elke econoom zal adviseren om hier geen extra tijd meer in te investeren. Echter als programmeur krijg je met de geproduceerde oplossing wel vreselijk veel jeuk. Dus wat zullen we gaan doen? Wil je tevreden blijven, dan doen we niets of wil je ontevreden worden omdat je weet dat dit beter kan en vervolgens de boel verbeteren waarna je weer tevreden zal worden met de nieuwe situatie . Netto schiet je dus eigenlijk qua gevoel niets op. Dus zeg maar wat je wilt. A. De boel laten voor wat het is. B. De boel opnieuw analyseren en een mooi stukje programmeren. Ik hoor het wel. Groetjes Gerard

1 Like

Goed verhaal Gerard! natuurlijk wil ik een mooie oplossing, ben dan wel geen programmeur maar ben ook niet voor niets aan het pielen met homey, ondertussen ben ik dan ook echt wel aan het freubelen met allerlei probeersels omdat, en dat weet jij ook, blijven proberen niet alleen uiteindelijk de oplossing brengt maar ook veel leermomenten. echter ben ik ook tevreden met wat ik voor elkaar krijg, ben 68 jaar oud en hoef niet meer te presteren, alles is inmiddels automatisch in mijn huis en ja, soms kan dat waarschijnlijk mooier , sneller en beter, juist dat zie ik als hobby, de juiste oplossingen vinden, eventueel met mensen die als ik er niet uit kom, een zetje geven. kom van 50 jaar geleden automatisch het licht aan via een foto cel en een relais, windows 3.1, en een hele hoop kaku, philips , mac’s en tientallen meer frummel apparaten later, tot nu sinds een jaar enkel homey pro en geloof me alles werkt en ja niet altijd op de fraaiste manier…en nee dat is niet erg.

Oké laten we dan eerst even kijken waarom de huidige oplossing min of meer werkt. Doorvoor moten we eerst even weten hoe een airco de temperatuur regelt. Je heb grofweg twee types. A. Een domme ouderwetse met twee standen aan of uit. B. Een moderne die kan moduleren in vermogen. Ik ga er vanuit dat je in het bezit bent van een moderne, want bij een ouderwetse zou je huidige programma niets nuttigs doen en de kamer net zo snel koelen, als dat je de thermostaat handmatig gewoon op 21 graden zou zetten. Dat er wel sprake is van een gewenste vertraging komt door de slimme besturing van je airco, die ziet dat hij maar 1 graad hoeft te zakken. Wellicht start hij bij aanvang op 100% vermogen, maar al snel zal hij bij het nadere van de op dat moment ingestelde temperatuur terug gaan schakelen naar een lager vermogen. Sommige airco’s kunnen wel terug naar 10% van hun topvermogen. Dit gedrag levert een geweldige besparing in gebruik en en de boel slijt ook aanzienlijk minder. Ik denk dat de beste airco’s zelfs een stukje zelf lerend vermogen hebben, die hun vermogen regelen op grond van de buiten- en de binnentemperatuur. In aanvang wilde je de koeling vertragen met maximaal 1 graad per uur. Dit heb je in het huidige programma volledig losgelaten. Er is nu wel vertraging, maar die vertraging wordt volledig gestuurd door het programma van de airco. Om nu de afhankelijkheid van de vertraging weer terug te brengen naar je programma, moet je dus met de huidige kennis van zaken de boel anders en simpeler aanpakken. Omdat ik momenteel op vakantie ben en nu zin heb om met mijn bootje te gaan varen zal ik in deel twee kijken naar een simpele oplossing. Je kunt natuurlijk zelf ook aan alvast gaan nadenken. Tot later, Groeten, Gerard

de bedoeling is dan ook niet dat hij oeverloos blijft koelen, de opzet van de flow is dat hij meet hoe de temperatuur in de kamer is en daarmee 1 graad lager begint te koelen, mijn ervaring leert dat als ik de airco dat namelijk laat doen de temperatuur ook werkelijk rond dat punt blijft in mijn zit gedeelte, bedoeling is dat als ik bijvoorbeeld niet thuis ben en de ruimte wil koelen, de flow meet in het zitgedeelte en past de airco daarop aan, is het buiten 26 graden dan is binnen vaak rond de 24 graden en koelt de airco tot 23 graden, enzovoort, perfect voor mij dus die graad lager als startpunt en in praktijk ook als eindpunt.

Deel 2 (een beetje laat, maar ik zit momenteel vakantie te vieren op de camping)

Voordat we starten met programmeren, is het slim om eerst even de regels vast te stellen.

De bedoeling van ons programma is om een aangenaam binnenklimaat te creëren.

Dat aangename klimaat is afhankelijk van enkele parameters:

1. De binnen-temperatuur
  2. De buiten-temperatuur
  3. De relatieve vochtigheid binnen
  4. De beweeglijkheid/snelheid van de lucht stroom om de aanwezige personen
  5. De temperatuur daal/schommel snelheid

De regels:

1. Het verschil tussen de buiten-temp en de binnen-temp mag niet te groot zijn. Het geadviseerde temp verschil ligt rond de 3 graden.
  2. De binnen-temperatuur mag niet zakken onder een vastgestelde waarde. In dit voorbeeld stellen we dit vast op 21 graden.
  3. De temperatuur daalsnelheid bedraagt maximaal 1 graad per uur ofwel 0,1 graad per 6 minuten.
  4. We negeren in eerste instantie de relatieve vochtigheid en de instelling van de ventilator inzake de luchtstroom

Onderstaande variabelen eerst aanmaken

Benodigde numerieke variabelen:

1. Voor de binnentemperatuur in graden Celsius: VarTempIn ( meten )
  2. Voor de buitentemperatuur: VarTempOut ( meten )
  3. Doel temperatuur binnen: VarTempDoel ( = VarTempOut - ConsBBTempVerschil )
  4. De nieuwe tussentemperatuur: VarTussenTemp ( = VarTussenTemp - ConsDaalTemp )

Benodigde constanten:

1. Gekozen binnen- buitentemperatuur verschil: ConsBBTempVerschil ( = 3 )
  2. Minimale binnentemperatuur : ConsMinInTemp ( = 21 )
  3. De temperatuur daalsnelheid in graden: ConsDaalTemp ( = 0.1 )
  4. De frequentie van de aanpassing van tussentemperatuur in minuten: ConsFreqTussenTemp ( = 6 )

Benodigde Ja/Nee variabelen

1. VarTriggerDeel2 (Nee)

Tijdelijke te vervangen variabelen:

1. “Stel de temperatuur in” (Deze tijdelijke variabel moet vervangen worden door de variabel met de zelfde naam denk ik, die de airco thermometer bestuurt.)

Zie vervolgens de voorbeelden van mijn beeldscherm afdrukken.

Mijn voorbeeldcode moet je inschakelen en vervolgens starten met de code waarin je kijkt of de airco wordt gestart en je de zaken regelt als de snelheid van de ventilator en dergelijke. Dit starten en inschakelen doe je natuurlijk aan het einde van deze code.

Succes,

Gerard

Dank Gerard, je overvalt me hiermee, maar ga er mee aan de slag, begrijp nog niet alle termen meteen, eerst maar eens kijken wat er nu allemaal gebeurt…groet!

Ik val hier (door mijn vakantie) laat in. Interessant onderwerp want ook ik ben nog niet tevreden over de aansturing van de airco’s.
Op zich is dit een aanpak die ik zou willen gebruiken maar er is een onderdeel wat ik niet begrijp.
Waarom het verschil tussen binnen en buitentemperatuur van max 3 graden?
Stel de airco zegt dat het buiten 30 graden is en binnen 28 graden. Dan wordt de doel temperatuur 27 graden. Dat is voor mij geen aangename temperatuur.
Is het niet logischer om toe te werken naar een constant binnentemperatuur ongeacht de buitentemperatuur?
Zou werk je ook met een verwarming. Die stel je ook niet in in relatie tot de buitentemperatuur.

Ooit wel eens in Amerika bij een buitentemperatuur van 30 graden een winkel binnengelopen waar het 18 graden is :grin:. Dan krijg je het zo koud dat je een jas nodig hebt. Het idee is dat een paar graden verkoeling voldoende is en ook zuiniger in energieverbruik. En zo wen je ook aan de warmte buiten.

2 Likes

Hoi Ed, dat is ook niet wat het systeem doet, het systeem blijft koelen als je goed naar de flow kijkt zie je dat ook, echter staat hij niet als een malle te werken maar blijft meten en corrigeren, draait nu al weken naar volle tevredenheid en in hoogzomer is de maximale koeling tot 22 graden en dat is ruim voldoende, kouder wil je niet. vaak blijft het rond de 23 hangen en dat is voor mij perfect als het buiten 28 graden is hoor

1 Like

Dan denk ik juist: lekker, even uit die hitte. :upside_down_face:

Ga er nog eens goed voor zitten, want zo had ik het niet gelezen. Misschien teveel focus gehad op de delta van 3 graden.