Afstandsbedieningsknoppen niet als 'ALS'-trigger in advanced flow te vinden

Sinds een goede maand in het bezit van een Homey Pro 2026. En ben er al aardig in thuis (denk ik), maar de mogelijkheden met (advanced) flows zijn eindeloos.
Nu heb ik ook 2 KlikAanKlikUit afstandsbedieningen als apparaat toegevoegd. Eén ervan wordt gebruikt voor het in- en uitschakelen van de tuinverlichting en het waterpartijtje in de tuin. De afstandsbediening is dan ook als apparaat in de zone Tuin aangemaakt. En tot voor kort lukte het me ook om in een ALS-trigger in een flow een knop van deze afstandsbedieningen te selecteren.

Nu wil ik een nieuwe advanced flow maken via de web-app, maar bij de ALS-trigger kan ik nergens meer de afstandsbedieningen (beide!) terugvinden:

Zie ik iets over het hoofd, of kijk ik verkeerd? Ook onder apps bij KlikAanKlikUit in de advanced flow zie ik de afstandsbedieningen niet terug.

Heb al eens de KaKu app herstart, maar dat heeft niet geholpen. Wie heeft een idee?

Meld het bij Athom, zij hebben de app ontwikkeld

Dit lijkt een bug in de KAKU app voor Homey

Ik heb het bij support gemeld. Daarbij viel me ook iets bijzonders op: in de Homey vind ik de afstandsbedieningen terug onde de KlikAanKlikUit-app, maar op de support pagina heet dat ineens de Trust Smart Home-app.

De Support pagina is Engels, in het Engels heet de app inderdaad Trust Smart Home

Ik wil een advanced flow maken waarin ik een KlikAanKlikUit afstandsbediening als de ayct102 gebruik.

Helaas kan ik die niet toevoegen in het als veld.

Wel een wandschakelaar en in een gewone flow lukt het wel

Maar in de advanced flow lijkt het alsof het instrument niet bestaat

Wat doe ik fout?

Dit klinkt als een vergelijkbaar probleem als gerapporteerd door andere gebruikers:

Wellicht dat je dit ook wilt melden bij Athom via:

Heb 't ook gemeld bij Athom. Het gaat dus kennelijk om alle KAKU input devices (in mijn geval enkel- en dubbelvoudige knoppen, afstandbediening, dimmer met draaiknop). Het lijkt gebeurd te zijn in de laatste firmware update. De app zelf is al 10 maanden niet geupdate.

Gelukkig heb ik in de loop van de tijd veel KAKU knoppen door Ikea exemplaren vervangen, maar ik heb nu toch opvallend veel gestippellijnde vierkantjes in m’n flows (Homey ziet een device, maar snapt 'm niet helemaal).

Zelfde issue, óók in standaard flows. Had de AYCT-102 en WST-8802 al 6 jaar probleemloos aan div Homey modellen hangen.

Issue komt bij mij voor op zowel een Pro 2019 v13.2.3 als op een Pro 2026 v13.3.0

Wellicht dat bovenstaande is opgelost in de nieuwe versie van de web app die vandaag is gepubliceerd:

https://community.homey.app/t/klikaanklikuit-afstandsbediening-in-advanced-flow/156676/5?u=sunbeech

Ja, het probleem is inderdaad met de nieuwe versie van de web-app opgelost. Snel gefixed!

Mijn probleem is inderdaad opgelost.

En voor de duidelijkheid, ik had alleen problemen met de KAKU afstandsbedieningen, niet met hun wandschakelaars.

Hallo, sorry als ik dit topic kaap.

Ik wil een Klik Aan Klik Uit schakelaar automatiseren via mijn Homey Pro. Ik wil een device toevoegen, maar als ik “KlikAanKlikUit” intik in het zoekveld komt er niets. Ook niet bij simple “Klik” of “KaKu”. Hoe kom ik verder?

Ik kan wel onder Technologies kiezen voor 433 en dan een knop clonen. Maar hoe kan ik het resultaat daarvan in een flow gebruiken?

Dank,
Fred

Hi Fred,
Installeer de app eens rechtstreeks via de app store

Krijg je deze opties niet te zien als je op de + klikt om een apparaat toe te voegen en zoekt?

Alternatief is dat je

• Eerst de KlikAanKlikUit-app installeert vanuit de Homey App Store,
  • Dan in de Homey app weer de + kiest voor het toevoegen van een nieuw apparaat en
  • Onder in het scherm (waar de lijst met geïnstalleerde apps staan) de KlikAaanKlikUit app selecteert.

Dank! Ik was er inmiddels ook achter gekomen dat er een app is.
Inmiddels heb ik een flow aan de praat.

Toch nog even wat gal spuwen (sorry hoor). Voor relatieve Homey beginners is het reuze onhandig dat er geen voortgangsindicator is van installatie van apps. Er is zo geen feedback dat de installatie ook echt plaats vindt.

Te meer: ik heb zitten wachten tot KlikAanKlikUIt in de lijst met geinstalleerde apps verscheen. Omdat dat nogal duurde heb ik direct de tijd genomen om wat niet-gebruikte apps te verwijderen.
En juist daardoor kwam ik er dus bij toeval achter dat de te installeren app in de lijst verschijnt als “Trust Smart Home”.

Dat is nergens te vinden in de documentatie, slordig. Niet bemodigend voor beginners.

Goed dat een forum is en dat er activiteit is! Nomaals dank.

O, @SunBeech, nu lees ik je bericht nog wat beter.

Antwoord op je vraag:

Nee, ik krijg de KlikAanKlikUit optie niet te zien als ik in het zoekveld tik.

Kan dit vreemde gedrag (optie niet aanwezig + installeert als Trust Smart Home) te maken hebben met een fout in mijn algehele setup? Of zijn er meer mensen die dit zien?

Fred
Zelf ben ik ook redelijk nieuw (half mei) op dit platform en om eerlijk te zijn had ik de eerste week ook behoorlijk wat frustraties. Inderdaad vooral omdat de logica van de flows net wat anders was dan verwacht
En daarbij is dit forum inderdaad erg behulpzaam :ok_hand:
Maar KlikAanKlikUit ging bij mij meteen goed

Slordigheid van Athom imho.

De app heet “Trust Smart Home” als je de app store op de Engelse taal hebt ingesteld.

Heb je de app store op de Nederlandse taal gezet, dan heet de app opeens “KlikAanKlikUit” (wat voorheen de enige app naam was voorzover mij bekend).

Poging tot een oplossing kan zijn om de app maker, Athom, te verzoeken om de app naam overal naar “Trust Smart Home” te wijzigen, met bijv als subtitel “KlikAanKlikUit”.
Dit kun je doen via homey.app/support

Hmm, dat lijkt toch niet helemaal zo te zijn :blush:. Mijn Homey is ingesteld op NL en als ik zoek naar een app in Homey bij het toevoegen van een apparaat, dan vindt hij de app o.b.v. de KlikAan-zoekterm, zoals je ziet in mijn eerdere screenshot. Ook als deze app al geïnstalleerd is. Zoeken op Trust werkt overigens ook. Het is sowieso verwarrend.