ADVIES 🙏 Zonnetijden en dan automatisch verlichting schakelen

Hey :wave:

Ik ben nog vrij nieuw met homey , maar het lukt allemaal aardig. Echter loop ik nou tegen iets aan waar ik niet uit kom en hoop dat dit forum en al jullie kennis mij kunnen helpen met voorbeelden en advies!

Ik heb nu een flow dat als het 17.00 is dat ik wil dat de verlichting in huis wordt aangezet (kook en etenstijd) stand . Dit is prima en werkt allemaal.

Echter het wordt natuurlijk steeds eerder donker etc en straks weer later donker, ik wil niet steeds die tijd moeten veranderen. Nu dacht ik de app zonnetijden dus simpel om te beginnen in de bestaande flow kaart vervangen met Als (waar nu staat dat het 17.00 is)

Deze simpel vervangen met Als het 30 min voor zonsondergang is (geen idee of dit qua tijd goed zou zijn of dat het dan al te donker is) het is niet de bedoeling dat we steeds handmatig het licht gaan aanzetten het moet op tijd branden in huis dus net voor de schemer!

Maar ik kom er niet uit zonnestanden app geeft aan zonnestanden event met offset in … min maar welk event kies ik nou ? hoeveel min in de offset ?

wat betekenen al die events ? welke is het beste ?

Heb ook een flow die ik heb draaien dat om 19.30 de “avondverlichting aangaat” sommige lampen uit andere minder fel of warmere kleur dit gebeurt nu op tijd of zouden jullie dit compleet anders instellen ?

Ik sta open voor als suggesties en vooral voorbeelden en tips en advies en aanbevelingen van bepaalde apps waarvan jullie zeggen maar die moet je hebben.

Ik hoop op veel reacties zie soms topics waar eigenlijk niet gereageerd wordt, maar hoop dat er veel advies komt :pray:

KEUZE EVENTS

KEUZE als ik kies ALS en dan app zonnestanden

SITUATIE NU

Voor de zon-op/-onder tijden kan je gewoon de “Als kaart” bij Datum & Tijd pakken.

Een aantal van mijn tijden.

Onder -15 = 15 na zon ondergang.

De kleuren met verlichten moet ik zelf nog eens tijd voor maken.

1 Like

De app Zonnestanden heeft hele mooie indicatoren voor dergelijke situaties.

1 Like

Dat klopt maar wat en hoe zou jij het dan instellen ?

Wil dus op tijd dat het niet te donker wordt in huis de verlichting aan (gaat me niet om energie zuinig etc) gewoon dat die dat de hele winter en zomer op tijd allemaal zelf regelt

en -15 is dus na de zonsondergang dus stel dat die 18.00 is en je neemt -15 dan begint die om 18:15 en als je 15 neemt dan begint die om 17.45 ?

heb ik het juist ?

1 Like

Tsjah, het beste is als je met licht-sensoren gaat werken dan. ( of iets waar die inzitten zoals een beweging-sensor / mmwave radar / etc )
Dan heb je het het meest nauwkeurig, omdat deze app bijv geen rekening houdt met bewolking waardoor het eerder donker is.

Ik gebruik deze app bijv om de tuinverlichting en de lamp bij de voordeur te schakelen dus dat is niet echt op ‘gevoel’. Maar je kan er mee starten, en later verbetern

3 Likes

Er zijn inderdaad veel factoren die je onbewust gebruikt als je zelf beslist de lampen aan te doen. Zelf heb ik nu de simpele Zonnestanden als basis. Ik gebruik het event Begin avond gouden uur zonder offset. Die werkt best aardig door het jaar heen.

1 Like

Dat klopt

1 Like

oké en waarom zonder offset ? wat is überhaupt de toevoeging van offset ?

wat ik merk als ik bijv een flow aanmaak met tussen en in (zie foto) aan doet ie niks en geeft die bij test rood uitroep teken ipv groen vinkje ?

@mralbert Dat hij nu niks doet zou misschien kunnen omdat de tijd die je hebt ingesteld over 2 dagen loopt. Dat geeft soms wel eens problemen.
Maar niet altijd heb ik begrepen.
Als je het kaartje veranderd naar “het is niet tussen Donkerste moment van de nacht en moonset”.
Wat gebeurd er dan?

1 Like

Als ik dat verander zie foto doet ie het !
Maar wat bedoel je met tijd over 2 dagen ? Die begrijp ik niet zou je me dat uit kunnen leggen ?

Je gebruikt dan een tijd van bv 17 oktober en een tijd van 18 oktober.
Want het donkerste komt nog en dat is morgen pas.
Als je de flow maakt van het is niet tussen… dan blijft het een flow over alleen 17 oktober.

Dit kan soms ook voor komen als je een flow maakt met “de tijd is tussen 22:00 en 2:00.
Maar dat hoeft niet altijd problemen op te leveren.
Dan maak je de flow"de tijd is niet tussen 2:00 en 22:00”.

Maar je hebt de flow nu alleen met Het is na moonset en niet Tussen Donkerste moment en Moonset.
Probeer die ook eens.

1 Like

Is er iemand die me hier goed mee kan helpen ik kom er niet uit of kijk er net verkeerd tegen aan…

zie foto dat is mijn flow nu gaat het vooral om het stuk EN wat ik wil is dat de sensor alleen tussen een bepaald tijdstip alles mag activeren.

Ja dit kan ik doen met tijden tussen etc maar ik wil dit graag doen met wanneer het donker begint te worden. Aangezien de zonnestanden app automatisch meegaat met wanneer het eerder donker is etc scheelt me dit steeds aanpassen van tijden. (als jullie andere app hebben en waarvan jullie zeggen die is daar veel makkelijker voor ik sta overal voor open)

ik heb dus nu (zie andere foto) dat de bewegingssensor iets mag doen na begin avond gouden uur opmeet moment is dat 17:49 en nu wil ik dat de sensor na Einde ochtend gouden uur op dit moment 08:58 niks meer aanzet maar ik krijg een uitroepteken :exclamation:

wat doe ik fout ?

Het uitroepteken betekent niets anders dan dat de voorwaarde niet geldig is.
Na middernacht wordt de de gebruite “Einde ochtend gouden uur” voorwaarde pas geldig.

Pak deze kaart eens, deze heeft dan ook last van middernacht als ‘spelbreker’,

maar niet als je de voorwaarde omdraait: "Het is niet tussen ‘einde ochtend gouden uur’ en ‘einde avond gouden uur’

Dag Peter,

Ja klinkt logisch. Maar als ik ze dan omdraai is het dan niet zo dat de sensor buiten de uren waarin ik
wil dat die aan moet het dan gaat doen ?

Kijk naar het onderste plaatje met het vinkje, Albert.
Speciaal voor jouw situatie gemaakt.
Hij is dus op dit moment geldig, en overdag niet

Niet tussen Einde Gouden uur en Begin Avond Gouden uur.
Het is dus niet tussen 8:58 en 17:49.
Dus om 17:50 is het er niet tussen dus is het waar, dus gaat de lamp aan.

Ikzelf gebruik de zonnestanden app voor het afschakelen van teruglevering electra. [Als zonsondergang -60] was voor mij te laat, ik schakel nu met [begin avond gouden uur -60]. Ook heb ik de mogelijkheid om lux te meten op 2 sensoren, tot op heden nog niet nodig gehad voor deze toepassing. Op een andere locatie meet ik wel lichtsterkte en afhankelijk daarvan schakelen we de portaal bewegingssensor in.

Rekening houden met bewolking kan je (deels) ondervangen met de Buienalarm app. Bijvoorbeeld ‘Als Het percentage regen is meer dan x%’.

1 Like

Super bedankt met alle input toch weer verder gekomen en met combinatie van apps en dergelijke kom je een heel eind!

Iedereen bedankt voor de input wordt zeer gewaardeerd!

wat mij betreft kan er een slotje :closed_lock_with_key: op dit topic