Advies Buitenverlichting

Ben aan het oriënteren voor verlichting in de overkapping, hier moeten spotjes en wandlampen in komen. Deze moeten dimbaar zijn en en in warmte te regelen zijn. Ook twijfel ik tussen Zigbee en wifi.

Zijn er mensen hier die ook zoiets hebben? Zoja wat verlichting hebben jullie en wat is jullie advies.
Of maken jullie gebruik van gewone verlichting en gewone spotjes met een smart dimmer.

Alvast bedankt

Ik heb al mijn buitenlampen geschakeld op dimmer of schakelaar van fibaro. De spotjes zijn ‘dom’ en de schakelaars slim. Nadeel is dat ik de kleur niet kan variëren. Werkt verder perfect.

Wifi, zwave, zigbee kan allemaal. Shelly vind ik mooi werken, maar Aqara ook. Fibaro (zwave) werkt ook goed.

zat ook hier naar te kijken, maar zie geen app van paulmann voor de homey pro dus geen idee of die compatible is

Theoretisch werkt iedere Zigbee lamp via de algemene Homey zigbee driver, met de basismogelijkheden AanUit, Dim en Kleur of kleurtemperatuur. Geen app nodig.

Heeft de lamp meer mogelijkheden, dan is er idd een compatibele app benodigd.

Oké dat wist ik niet, dan is dat gewoon voldoende ja.
Geldt dat ook voor schakelaars enz?

Heb in de overkapping en tuin vaste waterdichte tuinspotjes waarin een slimme GU10 lamp zit die in kleur en sterkte in te stellen is. In mijn geval heb ik IKEA GU10 spotjes. Maar je zou ook een ander merk kunnen pakken.

In mijn geval dus alles Zigbee. Doordat het meerdere zigbee lampen zijn loopt het mesh netwerk dus ook in de tuin en schuur door.

Als je voor Wifi kiest moet je even checken of je op de plek waar de lampen komen wel goed genoeg wifi hebt.

In theorie ook voor apparaattypes die door Homey aan-/uitgezet kunnen worden.
Zoals tussenstekkers (zonder ‘fancy stuff’ als stroommeting e.d.), relais cq schakelaars,
misschien zelfs ook inbouwdimmers welke óók de aan/uit functionaliteit hebben.

Dingen als een zigbee afstandsbediening of pulsgever, of welke sensor dan ook, niet; simpelweg omdat deze niet aan/uit gezet kunnen worden. Daar heb je dan dus een bijpassende app voor nodig.

1 Like

zijn dat deze spotjes? welke houders gebruik je hiervoor als ik vragen mag.
en hoelang gebruik je ze ongv al? ook lees ik dat het warm wit beetje aan de zwakke kant is


Gebruik deze houders voor aan de muur en door de tuin in de grond bij planten/bomen. Maar je hebt heel veel verschillende armaturen voor GU10 lampen. Zoek in een lampenshop even op buitenlampen met GU10 fitting.

Ik heb inderdaad die lampen van IKEA. Door de tuin heen heb ik ze in kleur en aan de muur in wit spectrum.

Gebruik ze nu 3,5 jaar.

top dankjewel, ook lees ik dat het warm wit erg zwak is of valt dat wel mee

De kleurenlampen kunnen inderdaad minder fel. Ik denk als je echt fel wil dat je dan voor HUE zou moeten kiezen. Die kunnen dacht ik harder.

Wit spectrum kunnen hier toch wel voor veel licht zorgen… maar zou even in de winkel de verschillen checken.

De ww/cw versies zijn prima, als je dr rgbww versies neemt zijn de kleuren wel wat minder fel (wit is wel goed) als wat andere merken, maar ik vind ze meer als prima voor het geld

1 Like