Adurosmart Zigbee koppelen met Homey

Sinds enige tijd maak ik enthousiast gebruik van de Homey. Voor het aansturen van de verlichting heb een aantal KAKU modules gekoppeld. In principe werkt dit prima, echter ben ik op zoek naar een technologie die ook feedback geeft wanneer een component wordt aangestuurd doormiddel van WCD schakelaar. Helaas is dit bij KAKU niet het geval. Om deze reden ben ik op zoek gegaan en is mijn oog gevallen op een ontvanger van AduroSmart Eria, type “Zigbee inbouwdimmer 300W- fase aansnijding én fase afsnijding”. Tot mijn grote verbazing kan ik echter in de App Store van Homey geen App vinden voor het koppelen van AduroSmart componenten.

Hebben jullie ervaring hebben met AduroSmart componenten en hebben jullie dit op enige andere wijze aan de praat gekregen met de Homey?

Als er geen app voor is dan is het op dit moment niet mogelijk om te koppelen.

Zou het niet als generiek Zigbee apparaat kunnen worden gekoppeld?

Een generiek gekoppeld apparaat kan alleen AAN / UIT geschakeld worden, dus geen DIM functie mogelijk.

Nu blijkt dat (bij mijn weten) alleen Adurosmart Eria een tussenstekker maakt, met dim-functie. Zoals jullie al met recht opmerken, is deze tussenstekker alleen als generiek Zigbee aan/uit te gebruiken dus zonder dim-functie.
Nu zie ik dat niet alleen Homey geen plugin voor Adurosmart heeft maar de concurrent HOOBS ook niet. Mijn vraag is dan ook: is er een programmeur bezig met een Adurosmart plugin voor Homey?

Als dat zo zou zijn zou je verwachten dat die persoon dat hier wel had laten weten.

ik heb de Adurosmart dimmer kunnen koppelen.
eerst mijn homey geupdate en toen via toevoegen apparaten de homey symbol gebruikt en zigbee gekozen.
je krijgt de melding dat onbekend zigbee apparaat is gevonden
en staat er zodanig er tussen en je kan de dimmer gebruiken

1 Like

Maar kun je er ook mee dimmen?

Ja dat is mij gelukt
Eerste keer alleen aan/uit toen homey ge-update en apparaat opnieuw geïnstalleerd

Robert is het gelukt?

Is wat gelukt? Ik heb geen Adurosmart dimmers :slight_smile:

komt dat je vroeg " maar kun je er ook mee dimmen"

Zou ook graag willen weten of je deze kan dimmen en schakelen via homey. Ben nl op zoek naar een zigbee dimbare tussen stekker

Ik kan dit bevestigen. De eerste keer/keren werkte alleen de aan/uit functionaliteit. Toen nog een keer het apparaat toegevoegd en daarbij kwam ook de dim-functionaliteit tevoorschijn. Werkt erg direct!

Overigens gaat het hierbij om de Adurosmart ERIA dimmable smart plug.

Hoe koppel je een generiek Zigbee apparaat als ik vragen mag?

Ik heb zojuist 3 AduroSmart ERIA dimmers zonder problemen toegevoegd aan Homey.
Bij 1 was de dim functie niet meteen zichtbaar, maar na een keer aan en uit schakelen was die er.

Het koppelen gaat echt eenvoudig via het ‘Verbind je apparaat’ menu en te kiezen voor ‘Zigbee’.
Tijdens het koppelen krijg je de melding dat het een onbekend apparaat is, maar klik op sluiten en hij is toegevoegd.

.

De flows werken ook gewoon.
Als:

  • Aangezet
  • Uitgezet
  • Dim-niveau veranderd

En:

  • Is aan

Dan:

  • Zet aan
  • Zet uit
  • Schakel aan of uit
  • Dim naar
  • Zet relatief dim-niveau

Tot nu toe erg tevreden met deze dimmers waarvan ik nog geen ander alternatief heb kunnen vinden.
Ook het dimmen van dimbare LED lampen werkt uitstekend.

1 Like

Voor de volledigheid:

Je kiest “apparaat toevoegen”
Dan “homey”
Dan “zigbee”

Ik leerde zojuist een aduro “eria” RGBW ledstrip in, gekocht bij de robbshop. Een alternatief voor philips hue. Het zou ook compatibel met hue moeten zijn, maar in de hue app werkt het niet.

Als generiek zigbee apparaat wel, met alle functionaliteit (aan/uit, dimmen, kleur kiezen)

Ik kan geen flow maken om deze adurosmart te schakelen. Is dat iemand al gelukt of doe ik iets verkeerd?
Heb de aduro toegevoegd als homey en dan zigbee. Aduro wordt dan als onbekend zigbee apparaat toegevoegd

Ik weet niet wat je precies doet en wat er fout gaat.
Maar ik heb de slimme stekker en heb de volgende opties:

Mochten er nog mensen geïnteresseerd zijn, ik heb dit weekend de eerste versie van een app gelanceerd die ondersteuning geeft aan de aan/uit, dim en power measurement sockets van Eria.
Ik ben er al achter gekomen dat ik nog wat extra dingen kan toevoegen, dus waarschijnlijk zal er deze week nog een nieuwe versie volgen.
Ik zou zeggen, probeer het eens uit en als er functionaliteiten zijn die je graag toegevoegd ziet, laat het me vooral weten.

1 Like