Aanwezigheidskaartje werkt ineens niet meer

Ik heb met de app “virtuele apparaten” een knop gemaakt die me als slapend activeerd. Op het moment dat ik tegen google “slaap lekker” roep trapt ie wat lampen uit en zet ie het virtuele apparaat aan die me als slapend markeert binnen Homey 2023.

In een verlichtingsflow staat een aanwezigheidskaartje “niemand aan het slapen” dat als voorwaarde dient.

Het lijkt er sinds een 2 weken op dat er niks met dat kaartje meer word gedaan. Op het moment dat ik slaap lekker roep en alles uit gaat (wat ook zo hoort, en word ik ook netjes als slapend gemarkeerd) gaat 10 sec later de lampen toch weer aan, ondanks de voorwaarde niemand aan het slapen.

Dit werkte voorheen perfect. Ik heb niks aan de flow veranderd. Ik heb de app virtuele apparaten meerdere malen herstart en de homey zelf ook maar hij blijft het kaartje negeren. Iemand een tip?

Mis de flow waar je op slapen wordt gezet.

Maar zal eerst beginnen met de basis, met andere woorden word het kaartje ik ga slapen wel getriggerd?? Zo ja, controleer of je echt in homey staat geregistreerd als zijnde slapend.

Namelijk als je werkelijk slapend bent kan de flow die je laat zien niet werken.
Of je moet nog ergens anders een flow hebben die wat doet.

Edit…

Wat als… de helderheid veranderd en je voldoet aan de voorwaarde (dus ook je slaapt niet) je 1 min wachtijd gaat lopen. Op dat moment zeg je, hey google ik ga piiten!!.
Je slaap flow wordt getriggert, word op slapen gezet.

Echter de minuut is nog niet voorbij!!!, dus die flow loopt nog, en zet alsnog die lampen aan.

2 Likes

Hoi Ik word netjes als slapend gemarkeerd…voor 23.00uur roep ik dat meestal anders gaan de lampen te vroeg uit,…

Dat werkte voorheen prima

Me auto deed het ook altijd, tot die vandaag niet meer starte :thinking:

Dat zegt dus niet zo veel. De flows zien er best ok (op min wachttijd na) uit.

Zie je ook werkelijk in de aanwezigheid dat je slaapt.

Verder reageer je niet op me laatste gedeelte van mijn antwoord.

Zie dat zowel je sensor voor de helderheid en je google ding in de woonkamer staan, dus mijn logica in me eerst antwoord, lijkt me best plausibel.

Wat vind je zelf ervan (en kom niet van, het werkte altijd) :grin:

Zou de tip van Roy checken… de 10sec zit binnen die minuut.

Waarschijnlijk zit het in een veranderde situatie, waardoor het “gaatje” in je flow ineens merkbaar wordt:

• je hebt andere lampen op je kamer waardoor er een helderheid getriggerd wordt die eerder niet werd getriggerd
  • Plek van je light sensor is veranderd waardoor er een helderheid getriggerd wordt die eerder niet werd getriggerd
  • Het is de laatste weken donkerder
  • We hebben deze week de kortste dag
  • kleine vertraging in de executie van je flows, waardoor de lampen net iets eerder uitgaan dan je “slapend markering” wordt gezet. Hoeft maar milliseconden te zijn.

Zet je “markeer M slapend kaartje voor het uizetten van de lampen en dan met een paar seconden vertraging pas de lampen uit.

1 Like

Hoi Roy

Die 1 minuut wachten klinkt inderdaad wel plausible, en lijkt idd vrij weinig toe te voegen…

Ik ga die er eens afslopen, een vertraging erin zetten na het “slapend markeren” en dan kijken hoe die gaat vanavond,

Die ene minuut had ik er ingezet met de gedachte dat de lichtsterkte op 0 is maar dat dat ook voor een minuut zou moeten zijn (lichtsensor reageert niet instant op de wijziging in de lichtsterkte)

Ook bedankt voor de tip om de slapend markeer kaart bovenaan te zetten, ik wist niet dat er een volgorde in zou zitten…maar klinkt ook wel logisch eigenlijk…

Bedankt voor de tips ik ga het vanavond testen!!

2 Likes

Veranderende situaties leggen vaak wat pijnpunten bloot…
Zomer/wintertijd change is ook altijd leuk.

Ineens is het licht op momenten dat het anders donker was.

Ben benieuwd of @RoyWissenburg gelijk krijgt :wink:

1 Like

Het lijkt allemaal simpel en werkt, en dan shit die situatie … niet aangedacht. Das het mooie vind ik.

De situatie van @Martijntjeb altijd gewerkt, alleen nu staat die kerstboom ook licht te geven (bij wijze van spreken).

Heerlijke om je brein weer aan het werk te krijgen.

2 Likes

Een flow met helderheid trigger loopt direct, die ene minuut vertraging resulteert alleen in het later aanschakelen van de lampen.
Hij kijkt niet 1 minuut lang naar de lichtsterkte.

Dus zowiezo eruit slopen dus… :grinning:

1 Like

Het werkt weer! ik weet niet waarom het ineens niet meer werkte, mogelijk idd de zaken die zijn aangehaald door Roy en FKey. ik heb nu bij mijn flow die me als slapend markeerd een vertraging voor de lampen ingesteld, en tevens de automation binnen de google home app aangepast. Deze deed de knop aanzetten die me als slapend markeerd, maar deed ook de lichten. Dat heb ik nu door homey laten doen. Leek me ook beter. Vaak door de reactie van de experts kom je tot nieuwe inzichten :slight_smile: waarvoor dank

1 Like

Je krijgt overigens sowiezo je pushbericht, zelfs als je aanwezigheidskaart niet uitgevoerd wordt.
Ik zet tegenwoordig dat soort kaarten bij voorkeur achter de laatste DAN…

Geen pushbericht= er gaat iets niet goed …

1 Like