Aanschaf Homey Pro

Ik ben overwegend positief over de Homey Pro.
Ik heb wel een aantal ideeën ter verbetering voor Homey, maar het apparaat zoals het nu bestaat werkt best goed.
Ik ervaar zelf soms wat vertraging.
Ik heb nagenoeg alles met zwave gebouwd en gebruik drie merken voor schakelaars, dimmers, stekkers en sensoren: Qubino, Fibaro, Hank.
Waar ik eigenlijk altijd tegenaan loop is dat wanneer wij naar bed ga, ik een flow start: alle verlichting uit.
De Homey zet dan een heleboel apparaat die als LAMP geconfigureerd zijn uit. Echter slaat ie soms een lamp over. Om dit tegen te gaan heb ik de flow in een aantal “subflows” opgedeeld en die worden met enkele seconden ruimte ertussen na elkaar uitgevoerd. Binnen zo’n subflow stuur ik het UIT commando ook 3x kort na elkaar naar de verschillende apparaten.

Totdat dit verhaal klaar is werken andere flows vertraagd.
Ik heb bijv. een sensor in de badkamer die het licht schakelt middels een flow. Overdag het licht 100% aan en in de avond en nacht op een gedimde waarde afhankelijk van het moment in de tijd.
Zodra de uit schakel flow actief is, kan het zomaar zijn dat het tot een volle 30sec kan duren eer de lamp in de badkamer wordt ingeschakeld.

In het begin, ongeveer 4 jaar geleden, heb ik veel problemen gehad met apparaten die spontaan niet weer reageerden in het zwave netwerk. De oplossing was verwijderen en opnieuw toevoegen, maar dat is natuurlijk een ruk oplossing als een apparaat in 16 flows voorkomt en helemaal als het een ingebouwde dimmer is. Dit gaat de afgelopen 2 jaar goed.
Het enige waar ik nog flink van baal is de Tado app waar functionaliteit uit verdwenen is onder het motto, we hebben het allemaal verbetert. Niet bepaald dus.
Verder werkt alles goed.
Ik denk dat ik iets van 10 dimmers, 3 tweevoudige schakelaars, 3 rolluik schakelaars, een bewegingssensor, 4 rookmelders, een stuk of 8 tussen stekkers, een koppeling met een somfy zonnescherm, een koppeling met Tradfri van Ikea, een koppeling met Tado voor de verwarming en nog wat Wifi led verlichting gekoppeld heb en dit werkt allemaal.

Persoonlijk zou ik de Homey zelf meer zien als een apparaat voor in de meterkast dan voor midden in de woonkamer.
Ik zou dus graag een industriële din compatibel behuizing zien.
Dit zodat de Homey eventueel op een din rail in de meterkast of in een geschikt industrieel rack gemonteerd kan worden. Externe antennes voor zwave, zigbee, wifi en 433/866MHz radio’s met een optie om de kabels te verlengen, zodat de antennes op een gunstige plek gemonteerd kunnen worden.
Ook een vaste Gigabit ethernet aansluiting mag niet ontbreken en in de software een optie om de Homey een vast IP adres mee te geven.
Dit zou Homey dichter naar de meer High-end toepassingen waar je nu Niko of Control4 ziet brengen.

1 Like

Zijn ze ook niet bij Mediamarkt te krijgen?

Op de niet zo snelle levering heb ik me al ingesteld…
Wat wordt er tegenwoordig nog wel snel geleverd?.

Stukje bij beetje krijg ik steeds meer vertrouwen in de Homey Pro, dankzij dit soort berichten…dank hiervoor…

Nee, helaas…ik heb ongeveer de hele wereld afgestruind…overal komt ie in backorder te staan…
Dus maar bij 123led.nl besteld omdat de jongedame aan de telefoon zo’n lieve stem had…ja, ik ben ook maar een man…

2 Likes

De Homey Pro met als aanvulling Advanced Flows werkt perfect hier, echt een aanrader!
Inderdaad opletten bij ZWave en Zigbee mesh netwerken dat er voldoende devices zijn om een bepaalde afstand te overbruggen.
PS: Bij de Mediamarkt in Roermond staan er meerdere Homey Pro’s in het schap.

Da’s ook raar…op de Mediamarkt site staat dat ie binnenkort weer leverbaar is…

Daarom is er een gave community tado app gemaakt.

.

Homey heeft moeite met meer dan X apparaten tegelijk schakelen.

Check de < group > app.
Zet de lampen in groepen, de groepen kun je ook weer in een groep opnemen.
Vervolgens vul je in hoe lang de delay moet zijn tussen ieder groep device, bijv. 100ms.

Schakel dan enkel dat groep device aan of uit, dan wordt ieder apparaat in de groep na elkaar met 100ms vertraging aangestuurd.

1 Like

Hier nog een positief bericht. Ik heb een Early 2019 Pro en doe er (nagenoeg) niets aan. Dat wil zeggen dat alles zeer stabiel werkt en ik het apparaat echt nooit (behalve bij een update) een herstart krijgt.

Ik zou wel advanced flows erbij doen, dat is het geld ruimschoots waard.

1 Like

Advance flow zou ik direct nemen het scheelt je gigantisch in aantal flows wat je nodig hebt

Niet vergeten
Eerst de routers koppelen en op locatie niet bij de Homey en daarna pas de lampen/contacten/etc

Moet je er wel even bij zeggen dat dit alleen bij zigbee aparaten moet.
Zwave is vaak wel noodzakelijk deze dichtbij (<5cm) Homey te koppelen.

1 Like

Beste FidoDido,
Ik heb veel begrip voor je problemen. Alhoewel ik een HomeyPro heb gaat zeker niet alles van een leien dakje. Ik ben geen programmeur of computer nerd maar met de nodige vasthoudend kom ik toch steeds verder.
Ik heb nu inmiddels lampen van Ikea, Action en wat producten van Xiaomi, Somfey en Tuya goed werkend en grotendeels geautomatiseerd. De nieuwe advanced flows maken e.e.a. een stuk makkelijker.
Ik ben nu in gevecht om een Eufy doorbell in mijn Homey configuratie opgenomen te krijgen maar tot nu toe zonder succes. Ik ga hier via de community hulp bij vragen.
Heb je er wat inspanningen voorover dan is HomeyPro een fijn product waar je verschillende homesmart merken met elkaar kunt laten samenwerken.

Veel succes bij je keuze verder te gaan met Homey of niet.

R.C. Oosterbaan

Bedankt voor je antwoord…
Het is eigenlijk gewoon een luxe probleem en dat staat ver van de echte problemen…

Als ik het zo van iedereen hoor dan zijn de advanced flows zeker een must…
Waar ik wel benieuwd naar ben is of de flows die ik tot nu toe heb gemaakt op mijn bridge overgezet kunnen worden naar de pro.
Of moet ik weer helemaal opnieuw beginnen?

Voor nu is het eerst maar afwachten wanneer de Pro geleverd kan worden.

De flows die je hebt gemaakt in de Bridge kan je helaas niet overzetten naar de Pro.
Je zal even alles opnieuw moeten maken.
Eventueel meteen advanced Flows gebruiken en dan weet je meteen hoe dat werkt. :wink:

Oké, da’s jammer maar aan de andere kant kan een grote schoonmaak op z’n tijd ook geen kwaad.
Lijkt me een goed idee om gelijk de advanced flows te gaan gebruiken.

Gaf ik in het begin al aan :slight_smile:
Ik twijfelde in het begin en dacht ik kan het ook met de gewone flows, maar nu ik het weet … echt veel makkelijker.

Eindelijk is het dan zover…
De Homey Pro staat netjes te shinen in m’n woonkamer …
De advanced flows zijn ook te gebruiken en ik heb inmiddels alles aan het draaien.
Was het bij de bridge steeds maar weer een verrassing of iets wel of niet ging werken, bij de Pro werkt alles feilloos…
Kortom, ik ben superblij en nu ik met coronaklachten thuis moet blijven heb ik mooi de tijd om me verder te verdiepen in de advanced flows :wink:

Jullie, in dit forum, allemaal hartelijk dank voor de nuttige en verhelderende antwoorden die voor mij de doorslag hebben gegeven om de Pro aan te schaffen…
En voor degenen die de keuze nog moeten maken…ga voor de Pro en laat de bridge voorlopig voor wat ie is…
De Pro is zeker z’n smak geld waard…

4 Likes

Helemaal als je doorkrijgt hoe je je energiestromen kunt automatiseren met Homey. Bepalen van inkoop en verkoopmomenten, prijsgestuurd, en laten bepalen welke apparaten ingeschakeld mogen worden bij zoveel % zonneenergie etc.
Let wel op dat hij voor ‘lampjes’ is gemaakt, het is geen 100% failsafe hufterproof apparaat.
Maar ik durf wel te zeggen dat hij hier voor 98% stabiel en betrouwbaar werkt.

Eerste vereiste is voor aanschaf de app store door te bladeren en de hardware ondersteuning.
Het is een prachtig product met zeer veel mogelijkheden, maar men moet wel begrijpen dat de user hier een grote rol in speelt en niet plug n play
Met wat geluk voor een ander komt er een Homey op marktplaats, omdat er niet in verdiept is :grin: