50MM jaloezieƫn elektrisch maken

ik heb houten jaloezieĆ«n 50mm, deze zijn nog niet elektrisch maar wil dit wel zo maken, iemand ervaring met deze motor en het inbouwen er van? Ik weet dat er via rolluikstore een somfy ombouw set is, deze is alleen aan de prijzige kant ā‚¬270-, (wil 5 jaloezieĆ«n elektrisch maken)

Deze Dooya motor kwam ik op internet tegen en is bij ome ali tussen de 40 en 70 euro te koop. Deze kun je besturen via de Brel homey app

Mocht iemand zijn eigen jaloezieƫn al elektrisch hebben gemaakt hoor ik graag! Heb namelijk geen idee welke benodigdheden je moet hebben en hoe de installatie gaat.

Ps: ik weet dat er een tilt (kantelen) only motor is van Somfy, ik wil echter graag zowel naar boven/beneden als kantelen en ik heb 230v liggen bij de plekken dus dat is geen probleem.

Geen oplossing voor je probleem, heb zelf een tilt only in mijn 50mm jaloezieƫn en kan je zeggen dat je er goed aan doet deze niet in te bouwen. Ben erg benieuwd hoe je ze nu gaat ombouwen want als er een goede oplossing is kan het maar zo zijn dat ik de somfy motor er tzt weer uit ga halen en er wat anders in ga bouwen. Heb er best de balen van (met de Telis va somfy werken de motoren trouwens wel altijd dus lijkt wel een homey probleem te zijn, dat moet ik er wel eerlijk bij zeggen)

ik heb nu een rolluik met somfy rts motor, deze heeft heel af en toe dat deze dienst weigert via homey. de uitsturing blijft dan gewoon op het laatste aangeklikte staan ongeacht wat je aanklikt. ik heb altijd wel de Telis in het kastje liggen dus deze kan ik dan nog pakken.

waar heb jij precies last van met je tilt only motor?

mocht ik hier niet echt op ander idee komen dan was ik van plan deze in te bouwen > https://www.rolluikbesturing.nl/Webwinkel-Product-419048307/Kit-voor-50-mm-jaloezieƫn-|-230-V-|-tilt-&-lift-RTS.html

Bij mij zie ik wel dat de knop in homey in de juiste stand komt te staan, de flow wordt dus zeg maar wel goed uit gevoerd. Alleen de opdracht komt niet bij de somfy motor (hij reageert in ieder geval niet). Start ik de flow daarna nog een keer dan reageert de motor in eens weer wel. Ik heb ook nog een rolgordijn hangen met een Somfy buis motor en die reageert wel altijd dus das dan wel weer bijzonder.

Even een kleine correctieā€¦

Ben vandaag weer even wezen stoeien en zag dat in homey de lamellen als ā€œgordijnā€ stonden ingesteld. Heb ze nu als ā€œjaloezie, lamellenā€ aangemerkt en nu lijken ze wel goed te werkenā€¦ Heb al heel wat keren op de knoppen gedrukt en ze hebben nog niet 1 keer weer geweigerdā€¦

Dus mogelijk was het een user error :see_no_evil:

Ik had hem op overig staan, ik heb hem eens op ā€œzonneschermā€ gezet, ik snap niet dat dit veel uitmaakt. Het is toch gewoon een naam wat je er aan geeft lijkt mij, wellicht dat iemand anders hier hier toelichting op kan geven waarom dit is.

Maar mooi dat het bij jou in ieder geval gelukt isšŸ‘šŸ»

Ik vind het ook bijzonder, maar heb nu al meerdere karen door de dag heen de lamellen bediend via homey en nog niet 1 keer geweigerdā€¦ Raar maar waar :innocent:

ik heb ook 2 somfy tilt onlyā€™s en werken altijd, het kantelen werkt het beste met de telis modulis afstandsbediening, maar ik gebruik in homey de op/neer en my positie en werkt altijd, heb nog geen misse slag gehad met deze aansturing.

Zo te zien heeft niemand dus een motor ingebouwd die zowel naar boven als beneden en tilten kan, denk dat ik binnenkort maar eens ga kijken of mij dit wel lukt met de motor uit mijn eerste bericht

Ik heb dezelfde ervaring, maar helaas had ik de jaloezieĆ«n al wel als ā€œjaloezie, lamellenā€ aangemerktā€¦

Voor de zekerheid heb ik daarom in mijn flows voor sluiten en openen (my positie) een dubbele opdracht staan met zoā€™n 7 (?) seconden vertraging ertussen. Maar zelfs dan af toe geen beweging.

Ik heb ook Somfy RTS rolluiken en daar werkt er maar echt heel af en toe Ć©Ć©n niet.

Ik heb ook te vroeg gejuichtā€¦ Toen het gister donker werd gingen de jaloezieĆ«n helaas niet kantelen, pas toen ik de flow later handmatig nog een keer startte werkten ze weer welā€¦

Heb nu ook in alle flows de lamellen een extra opdracht gegeven, eens kijken of dit beter gaat werkenā€¦ Best irritant, had juist voor een wat duurder merk gekozen met het idee dat het betrouwbaar zal zijn (die somfy motoren zijn immers niet bepaald goedkoop) maar das helaas een foutieve aanname geweest.

Bijzonder dat ook bij jou de rolluiken dan weer wel betrouwbaar werken, bij mij werken ook de rolgordijn probleemloos, hebben nog niet 1 keer geweigerdā€¦ Enkel de TILT 50 die steeds dienst weigertā€¦

Ik denk niet dat het zo zeer aan Somfy ligt, aangezien het met de afstandbediening wel altijd doet en de afstandbediening geeft het zelfde signaal af als de Homey.

Denk dat we het dus meer in de Homey moeten zoeken. Wellicht dat het met de aankomende update 5.0 het beter wordt, laten we het hopenšŸ˜

Het ligt ook absoluut aan Homey want zoals je zegt werkt het met de AB van somfy wel altijdā€¦ Mijn formulering was ook niet helemaal juist wat dat aangaatā€¦ :wink:

Update 5.0 daar wacht ik nog even mee, ben liever geen pionierā€¦ Heb mezelf wat dat aangaat iets te afhankelijk gemaakt van mā€™n smarthomeā€¦ Anderen mogen de problemen eerst ondervinden, als alles klaar is ga ik wel updaten :innocent:

Haha ben ik helemaal mee eens, ik wacht ook wel even met update 5.0 maar bedoelde meer van hopen dat het wel naar behoren werkt als de officiƫle update er is voor iedereen.:smiley:

1 Like

Ben benieuwd of je al een oplossing hebt gevonden. Zoja laat even weten.

heb ik nog niet enige oplossing is de link die ik zelf al benoemde hierboven van 270 euro.

eventjes door sparen dus en dan dat maar eens proberen

Ik heb kant en klare 50mm houten jaloezieen met Somfy motor met lift & kantel functie en die werken zeer goed met Homey (flows). Ik laat ze dagelijks kantelen (open/dicht) bij zonsopgang en zonsondergang via een flow. Ik wil dit in de toekomst nog uitbreiden met lumen schakeling. En ik doe ze omhoog en omlaag via een flow welke ik bedien met mijn stem (Homey/Google Assistant). En ze reageren tot nu toe eigelijk altijd op deze flows. Volgens mij zitten hier Somfy Sonesse 9/12 RTS motoren in, maar dat zou ik even moeten nakijken.

Je omschrijft omlaag en omhoog. Bedoel je dat je jaloezieƫn kan laten stijgen en zakken of je lamellen omhoog en omlaag kantelen?

Ja ik de jaloezieƫn hebben lift & til functie, dus stijgen/zakken (lift) en open/dicht kantelen (tilt).

Oke, de motor die wordt verkocht in de set die ik in het begin noemde is ook een Sonesse 9/12 RTS. Dus dat zou heel goed kunnen dat jij deze motor hebt.

Ik ben wel nieuwsgierig hoe de binnenkant van de bak eruit ziet