2x thuisbatterij en een electrische auto

Hallo allemaal,

Ik heb op dit moment twee thuisbatterijen van HomeWizard, en over een paar maanden komt er een elektrische auto bij. Momenteel werkt mijn setup prima: de zonnepanelen laden eerst de thuisbatterijen op via de P1-meter van HomeWizard, en zodra de batterijen vol zijn, gaat de overtollige stroom terug naar het net.

Wat ik graag zou willen, is dat zodra de thuisbatterijen vol zijn (of voldoende geladen zijn, max. 1400W), de overtollige stroom direct naar de auto gaat om te laden. Dit moet echter pas gebeuren nádat de batterijen vol zijn, niet eerder.

Mijn zorg is dat er een soort “gevecht” ontstaat tussen de thuisbatterijen en de auto, waarbij het laden van de auto ervoor zorgt dat de batterijen weer leeg worden getrokken.

Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare situatie? Is er een manier om dit efficiënt te regelen zonder dat de thuisbatterijen onbedoeld leeg raken door het laden van de auto? Misschien is er een simpele oplossing die ik over het hoofd zie.

Alvast bedankt voor jullie inzichten!

1 Like

In de basis zou dit werken:

Als..
HW batterij is vol
En..
huidig zonnepaneel vermogen is hoger dan xxx Watt
En..
EV is online / aangesloten
En..
EV accu is niet 100% geladen
Dan..
start laden EV

Als..
huidig zonnepaneel vermogen is hoger dan xxx Watt
En..
HW accu is 100% geladen
En..
EV is online / aangesloten
En..
EV accu is niet 100% geladen
Dan..
start laden EV

Ik heb dit inderdaad zo werkend als Peter Kawa voorstelt, soms wordt er veel geschakeld zoals met gedeeltelijke bewolking. Het vereist best wel wat logica om dit goed te laten functioneren.

Dank jullie voor de reacties.
Ik ben al een stuk verder met jullie, ik dacht dat ik een miskoop had met deze combinatie.
Een goed begin! Ik ben heel nieuwsgierig inderdaad.
Tot op heden heb ik geen lader, maar dat moet ik nog aanschaffen. Dus het is een heel nieuwe gebied voor mij om dit te integreren in de Homey-omgeving.