2 Homey's, maar slechts 1 werkende Tuya app / bewegingsensor koppelen

Ik loop tegen een probleem aan waarvoor ik geen oplossing meer weet.

Het gaat om het toevoegen van een Tuya bewegingsensor, een Hobeian ZG-204ZL. Hiervoor gebruik ik een aangepaste Tuya Zigbee app van Github die ik op 2 Homey Pro 2023 draai.

Op 1 Homey (A) kan ik de app laten draaien en het apparaat koppelen, maar een exact kopie van deze app op een andere Homey (B) lukt dit niet. Het apparaat blijft in pairingmode en repareren lukt niet. Apparaat wordt wel herkend als Motion sensor. Eens in de 1/25 - 1/50x komt er eenmalig data mee over lux waarde.

Homeys draaien beide op de meest recente versie(13.5.0). Tuya Zigbee app is aanpassing van de 0.2.73. Zigbee firmware draait op 9.1.0-0 en kanaal 15 voor beide.
Meerdere app installaties geprobeerd inclusief reboots.

Heeft iemand suggesties waar ik het probleem zou moeten zoeken?

PS. Al deze sensoren hebben exact hetzelfde probleem (3 stuks).

Knipsel

Begrijp ik het goed dat je dezelfde Zigbee-sensor probeert te koppelen aan twee verschillende Homey’s? Zo ja: een Zigbee-apparaat kan maar aan één Homey tegelijkertijd gekoppeld zijn.

Nee, ze komen van Homey A en hij moet naar Homey B. Homey A is van mijn vader.

We draaien alles identiek en toch wil geen enkele Tuya bewegingssensor op mijn Homey (B) werken.

Heb je zigbee vs 2.4GHz wifi goed afgesteld? Zigbee is namelijk enkel plug&play met (heel) veel geluk. Vaak is jouw wifi, of die van nabije buren, een stoorzender voor zigbee.

Handleiding en troubleshooting:

Mijn wifi zit op kanaal 1, maar heb ik ook al verplaatst buiten het bereik van Zigbee kanaal 15 waar de Homey op draait. Volgens mijn netwerk analyzer is deze range, het minst gebruikt. Er is sowieso weinig verstorende wifi, geen buren.

Daarnaast heb ik op dit moment 9 Zigbee apparaten (8 routers, 1 enddevice) zonder problemen gekoppeld. Dit netwerk draait al ruim 8 maanden 100% stabiel en alle routers bevinden zich op dezelfde verdieping binnen 8 meter rondom de Homey. De Agara LUX sensor (enddevice) is de enige die op 2 verdiepingen hoger hangt op 12m afstand en draait zonder enkele verstoring.
Er lijkt dus geen sprake te zijn van een beperkte interferentie.

Daarnaast draaien er geen Thread of Matter apparaten in het netwerk en zijn alle overige gekoppelde apparaten nog oude 433 die ik wil vervangen.

Ik kan mij dus ook niet voorstellen dat mijn zigbee chip vol kan zitten met slechts een hand vol apparaten.

Eventueel andere ideeën voordat ik mijn netwerk ga resetten?

Zojuist een ZM-P1 sensor proberen toe te voegen, exact hetzelfde issue. Het apparaat blijft in pairing mode hangen en Homey zegt vrijwel direct na het koppelen dat het apparaat onbeschikbaar is.

Voor de duidelijkheid, het maakt geen verschil op welke afstand tot de Homey ik koppel. Ik heb van alles geprobeerd, van direct contact tot via een andere router.

Toch nog even een dubbelcheck: staan de twee Homey’s (A en B) bij elkaar met dezelfde instellingen (zoals hetzelfde Zigbee-kanaal)? Of staan ze op andere locaties?

Als je in zijn geheel geen Zigbee-apparaten kunt toevoegen aan Homey B dan lijkt het eerder op een generiek Zigbee-issue. De bestaande reeds gekoppelde Zigbee apparaten op Homey B werken wel en het probleem is dus (alleen) het toevoegen van nieuwe Zigbee-apparaten?

Beide Homey’s staan op 2 verschillende locaties. Ze waren op Homey A gekoppeld, daar ontkoppeld. Nu willen ze niet op B koppelen, maar bij Homey A kunnen ze wel opnieuw gekoppeld worden. En beide hebben, zij het bij toeval, Zigbee kanaal 15.

Op dit moment heb ik alleen niet gekoppelde Tuya apparaten liggen om te testen, dat zijn ook allemaal end devices met lux, beweging of deurcontact sensoren. Geen enkel van deze apparaten wil koppelen.

Alle overige gekoppelde apparaten zijn Ikea, Agara of KaKu.

Wat je nog zou kunnen proberen is om op Homey B één van de reeds gekoppelde Zigbee-apparaten te repareren (via de betreffende optie in het onderhoudsmenu in de apparaattegel).

Ik meen eerder hier op het forum gelezen te hebben dat dat het koppelingsmechaniek weer op gang kan brengen (kon betreffende post helaas niet zo snel vinden).

Het risico is wel dat dat apparaat dan ook niet meer gekoppeld blijft en een Zigbee-netwerkreset nodig is. Maar wellicht dat die reset sowieso nodig is als je helemaal geen nieuwe apparaten meer kunt koppelen.